پس از گذشت سال‌ها از ظهور ارزهای دیجیتال، دارندگان بیت کوین همچنان باید انتقادات بسیاری از افرادی که هنوز نسبت به دارایی‌های دیجیتال تردید دارند، تحمل کنند. زیرا هنوز این ارز دیجیتال به عنوان یک دارایی بالغ شناخته نمی‌شود. اکثر اوقات، این بدبینی از سوء‌تفاهم درباره ماهیت حقیقی و توانایی‌های شبکه ناشی می‌شود. سرتیترهایی مثل “بیت کوین هک شد”، “بیت کوین توسط خلافکاران استفاده می‌شود” و “بیت کوین برای محیط زیست مضر است” از جمله سوءتفاهم‌هایی هستند که دارندگان بیت کوین باید در موردشان به دوستان، خانواده و همکارانشان توضیح دهند.

یکی از استدلال‌های مخالفان که شاید مقابله با آن دشوار باشد این مساله است که بیت کوین یک دارایی بسیار جوان است. همانطور که می‌دانید بیت کوین حدود ۱۱ سال پیش معرفی شد. با این وجود بسیاری از افراد آن را از جمله پروژه‌های آزمایشی می‌دانند که پس از مدتی به کلی به دست فراموشی سپرده می‌شوند؛ از جمله چنین پروژه‌هایی می‌توان به MySpace و Beanie Babies اشاره کرد. سعی می کنیم در ادامه این مطلب با استفاده از دلایل معقول و منطقی، افراد مخالف را متقاعد کنیم که بیت کوین با گذر از مراحل آزمایشی واقعا در راه تبدیل شدن به یک دارایی بالغ و قابل اطمینان است.

این مطلب را هم مطالعه کنید: تاریخچه ارز دیجیتال‌ بیت کوین

تاریخ بازار بیت کوین و عوامل مهم در آن

یکی از معیارهای دارایی بالغ این است که از دریچه ساعاتی که به صورت عمومی معامله شده است، نگاه کنیم. بنابراین در اینجا کاری به تعداد سال‌های حضور بیت کوین در بازار نخواهیم داشت.

بهتر است برای این کار از مقایسه بیت کوین با شاخص معتبر S&P ۵۰۰ استفاده کنیم. در ابتدا نگاهی به تاریخ شروع معامله این شاخص و تعداد روزهای سال که در آن‌ها قابل معامله بوده است می‌اندازیم. شاخص S&P ۵۰۰ در ۴ مارس ۱۹۵۷ تاسیس شده است. ساعات معامله سهام موجود در این شاخص از دوشنبه تا جمعه هر هفته از ساعت ۱۰ صبح تا ۳:۳۰ عصر همان روز است. ضمن اینکه در روزهای تعطیل امکان معامله وجود ندارد.

بنابراین می‌توان گفت به طور کلی، این سهام در ۲۵۲ روز از سال و به مدت ۵ ساعت و نیم در هر روز قابل معامله هستند. با این حال نمی‌توان بدون در نظر گرفتن تغییرات بازار در طی سالیان متمادی، ساعات دقیق معامله سهام مورد نظر را به دست آورد.

در اکتبر سال ۱۹۷۴ ساعات معامله از ۱۰ صبح تا ۴ عصر تغییر کرد. بدین ترتیب ساعات معامله سهام به ۶ ساعت در روز افزایش پیدا کرد. در سال ۱۹۸۴ شاهد تغییر دیگری در این ساعات بودیم. به این ترتیب که این بار ساعات معامله از ۹:۳۰ صبح تا ۴ عصر تغییر پیدا کرد. این یعنی ۶ ساعت و نیم معامله در هر روز.

بیت کوین در هر ساعتی از شبانه روز قابل معامله است

روزهایی که مستثنی شده‌اند

برخی از روزها مانند روزهای مربوط به سال‌های کبیسه، روزهای نیمه (روزهایی از هفته که دارای تعطیلات خاصی هستند)، تعطیلی به خاطر حوادث رخ داده (مثل ۱۱ سپتامبر و گسترش ویروس کووید ۱۹) در این محاسبات، به حساب نیامده‌اند.

یکی از مزایای بیت کوین در مقایسه با بازار سهام که باید در ذهن داشته باشید، در دسترس بودن ۲۴ ساعته آن در تمام روزهای هفته است. اگر به یک صرافی بیت کوین دسترسی داشته باشید، قادر به خرید و فروش بیت کوین در هر ساعتی از روز که مایل هستید خواهید بود. بنابراین در اینجا چیزی به نام توقف معاملات در میانه روز نداریم. حتی اگر همه صرافی‌های منطقه شما بسته باشند، باز هم می‌توانید از صرافی‌های همتا به همتا برای انجام معاملات مورد نظرتان با بیت کوین استفاده کنید. مطمئن باشید که همیشه کسی در نقطه‌ای از دنیا وجود دارد که مایل به معامله با شما باشد. اما در نقطه مقابل، معامله در بازار سهام نیاز به یک کارگزار و ساعات فعالیت مشخص دارد.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم شاخص کاولس (cowles) است. این شاخص توسط آلفرد کاولس، اقتصاددان و بنیانگذار موسسه کاولس، معرفی شده است. در سال ۱۹۳۸، کاولس احساس کرد که به معیاری برای پیگیری عملکرد متوسط سرمایه گذاران در مقایسه با شاخص بورس اوراق بهادار، نیاز است. البته در محاسبات پیش رو از ساعات معامله شاخص کاولس استفاده نشده است. ولی اشاره به آن از این جهت که این شاخص به عنوان پیش درآمدی برای S&P ۵۰۰ مطرح است لازم بود.

این مطلب را هم مطالعه کنید: ترید روزانه چیست؟ آموزش ترید روزانه ارز دیجیتال برای مبتدیان

مقایسه ساعات معامله بیت کوین و S&P 500

با در نظر گرفتن همه موارد ذکر شده، حالا به تخمین تعداد ساعات معامله سهام موجود در شاخص S&P ۵۰۰ از سال ۱۹۵۷ تا کنون می‌پردازیم. سپس در ادامه به مقایسه نتیجه به دست آمده با زمان معاملات بیت کوین خواهیم پرداخت.

بازه زمانی بین ۴ مارس ۱۹۵۷ تا ۳۰ سپتامبر ۱۹۷۴ برابر با ۴٫۴۴۹ روز کاری است. اگر ۵/۵ ساعت معامله برای هر روز را محاسبه کنیم، به عدد ۲۴٫۴۶۹/۵ ساعت می‌رسیم.

بازه زمانی اول اکتبر ۱۹۷۴ تا ۳۰ دسامبر ۱۹۸۳ برابر ۲٫۳۲۱ روز کاری است. با محاسبه ۶ ساعت معامله برای هر روز به عدد ۱۳٫۹۲۶ ساعت می‌رسیم.

بازه زمانی ۲ ژانویه ۱۹۸۴ تا ۳۰ اکتبر ۲۰۲۰ برابر با ۹٫۲۰۷ روز کاری است. در صورت ضرب این تعداد روز کاری در ۶/۵ ساعت معامله در هر روز، به عدد ۵۹٫۸۴۵/۵ می‌رسیم.

با جمع کردن همه ساعات به دست آمده در نهایت به ۹۸٫۲۴۱ ساعت معامله برای شاخص S&P ۵۰۰ در تمام این سال‌ها می‌رسیم.

مقایسه دارایی بالغ بیت کوین با بازار سهام
شاخص S&P یکی از معتبرترین معیارها برای مقایسه با بیت کوین است

محاسبه ساعات معامله بیت کوین

شبکه بیت کوین در ژانویه سال ۲۰۰۹ معرفی شد. منتهی تا زمان معامله آن در سایت BitcoinMarket.com در ۱۷ مارس ۲۰۱۰، کشف قیمت نشد. همانطور که گفته شد معاملات بیت کوین به صورت ۲۴ ساعته در همه روزهای هفته انجام می‌گیرد. بنابراین شیوه محاسبه آن بسیار راحت‌تر است. تعداد روزها بین بازه زمانی ۱۷ مارس ۲۰۱۰ تا ۳۰ اکتبر ۲۰۲۰ برابر با ۳٫۸۸۱ روز است. با ضرب این عدد در ۲۴ (تعداد ساعات معامله در هر روز)، به عدد ۹۳٫۱۴۴ ساعت معامله برای بیت کوین می‌رسیم.

این عدد به این معنی است که با ادامه این روند، بیت کوین تا تاریخ ۱۸ جولای ۲۰۲۱ موفق به پشت سر گذاشتن S&P ۵۰۰ از لحاظ تعداد ساعات معامله می‌شود. بنابراین بیت کوین تا چند وقت دیگر، تعداد ساعات معامله بیشتری نسبت به یکی از معتبرترین شاخص‌های موجود خواهد داشت. این در حالی است که تا آن موقع، تنها کمی بیش از یک سال از سومین دوره هالوینگ بیت کوین گذشته است. پس با اطمینان می‌توان گفت که بیت کوین یک دارایی بالغ است.

می‌توان همین محاسبات را برای دیگر بازارها و پروژه‌ها هم انجام داد. گرچه بدون شک بیت کوین در مقایسه با آن‌ها هم از تعداد ساعات معامله بیشتری برخوردار خواهد بود. ولی مرور این آمار برای پی بردن به دارایی بالغ بودن بیت کوین خالی از لطف نیست.

این مطلب را هم مطالعه کنید: همبستگی بیت کوین و بازار سهام امریکا چه تاثیری روی قیمت بیت کوین دارد؟

محاسبه تاریخ‌های قریب‌الوقوع

منظور از تاریخ قریب‌الوقوع در اینجا، نزدیک‌ترین زمان پیش بینی شده برای غلبه بیت کوین بر یک بازار خاص از لحاظ حجم ساعات معاملات روزانه است. برای مثال در این مطلب، ساعات معاملات از تاریخ شروع هر بازار تا ۳۰ اکتبر سال ۲۰۲۰ محاسبه شده است. ضمن اینکه این نکته را در نظر داشته باشید که ساعات معاملاتی آینده و همچنین معاملات خارج از ساعات مقرر شده، در این مطلب محاسبه نشده‌اند.

طبیعتا تاریخ‌هایی که در ادامه مشاهده می‌کنید، کاملا دقیق نیستند. زیرا بسیاری از عواملی چون سال‌های کبیسه و نیمی از روزهای سال که به دلیل حوادث، تعطیلی‌های رخ داده یا دیگر شرایط منحصر به فرد جزو روزهای کاری به حساب نمی‌آیند تحت حساب قرار نگرفته‌اند.

این مطلب را هم مطالعه کنید: عملکرد بهتر بیتکوین نسبت به بازار سهام در یک سال گذشته

بیت کوین (BTC)

  • سال تاسیس: ۲۰۰۹ (کشف قیمت در سال ۲۰۱۰)
  • ساعات معامله: ۹۳٫۱۴۴ ساعت

میانگین صنعتی داو جونز (DJIA)

  • سال تاسیس: ۲۶ می ۱۸۹۶
  • ساعات معامله: ۱۸۲۱۲۷/۵ ساعت
  • تاریخ قریب‌الوقوع: ۲۵ آوریل ۲۰۳۳
  • تعداد ساعات تا تاریخ قریب‌الوقوع: ۱۰۹٫۴۴۰
  • درصد خاتمه تاریخ قریب‌الوقوع: ۴۶%

S&P 500

  • سال تاسیس: ۴ مارس ۱۹۵۷
  • ساعات معامله: ۹۸٫۲۴۱ ساعت
  • تاریخ قریب‌الوقوع: ۱۸ جولای ۲۰۲۱
  • تعداد ساعات تا تاریخ قریب‌الوقوع: ۶٫۲۶۴
  • درصد خاتمه تاریخ قریب‌الوقوع: ۹۳%

بورس نیویورک

  • تاریخ تاسیس: ۳۱ دسامبر ۱۹۶۵
  • ساعات معامله: ۸۰٫۲۷۲/۵ ساعت
  • تاریخ قریب‌الوقوع: ۱۶ آوریل ۲۰۱۹
  • تعداد ساعات تا تاریخ قریب‌الوقوع: ۱۲٫۸۷۱/۵-
  • درصد خاتمه تاریخ قریب‌الوقوع: ۱۱۶%

بورس نزدک

  • سال تاسیس: ۵ فوریه ۱۹۷۱
  • ساعات معامله: ۷۸٫۶۷۷/۵ ساعت
  • تاریخ قریب‌الوقوع: ۸ مارس ۲۰۱۹
  • تعداد ساعات تا تاریخ قریب‌الوقوع: ۱۴٫۴۶۶/۵-
  • درصد خاتمه تاریخ قریب‌الوقوع: ۱۱۸%

شاخص کلی ویلشایر ۵۰۰۰

  • سال تاسیس: ۱۹۷۴
  • ساعات معامله: ۷۴٫۶۶۲/۵ ساعت
  • تاریخ قریب‌الوقوع: ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۸
  • تعداد ساعات تا تاریخ قریب‌الوقوع: ۱۸٫۴۸۱/۵-
  • درصد خاتمه تاریخ قریب‌الوقوع: ۱۲۴%

علیرغم محاسبات صورت گرفته، بسیاری اعتقاد دارند که حجم معاملات انجام شده هم تاثیر بسیار زیادی بر میزان بلوغ دارایی‌ها دارد. باید بگوییم که این فرض، کاملا درست است. قبل از اینکه بیت کوین به عنوان یک دارایی بالغ و کامل شناخته شود، باید حجم معاملات آن افزایش یافته و از طریق روش‌های معتبرتری تایید شود.

بیت کوین همچنان در تلاش برای یافتن راه‌های بهتر جهت سازگار شدن با دنیای ما است. با این حال باید به این نکته اشاره کنیم که در زمان نوشتن این مطلب، حجم معاملات کلی بیت کوین برابر با ۹۳ درصد از معاملات صورت گرفته در S&P ۵۰۰ در طول تاریخش است. نکته‌ای که به همه افراد داخل و خارج از فضای بیت کوین اجازه می‌دهد که در مورد پتانسیل‌های موجود در آن تجدید نظر کنند. کمترین حقیقتی که این آمار به ما ثابت می‌کند این است که انکارکنندگان بیت کوین، دیگر به سختی می‌توانند منکر ادامه رشد و پیشرفت آن طی سال‌های آتی شوند.

منبع: bitcoinmagazine