وبسایت کوین تلگراف مصاحبه‌ای با یکی از سرمایه‌گذاران باتجربه وال استریت یعنی مکس کایزر (Max Keiser) انجام داده است. در این مصاحبه آقای کایزر مدعی شده است که پاول تودور جونز (Paul Tudor Jones) در طی دو سال به بزرگترین دارنده بیت کوین تبدیل می‌شود. در ادامه این مطلب از کوین نیک سوالات خبرنگار کوین تلگراف و پاسخ‌های آقای کایزر را می‌خوانیم.

سوال: بدهی ملی ایالات متحده در حال حاضر ۲۶ تریلیون دلار است. آیا سطح مشخصی برای این موضوع وجود دارد؟

مکس کایزر: رقم بدهی بسیار بزرگ است. اما بهره آن بدهی اکنون از بودجه ارتش امریکا (۱/۶ تریلیون دلار)  که بیشترین هزینه را به خود اختصاص می‌دهد بیشتر است. وقتی بهره بدهی به ۱۰۰ درصد تولید ناخالص داخلی نزدیک شود، ایالات متحده عملا یک کشور ورشکسته خواهد بود. اگر شرایط همینطور ادامه پیدا کند به نظر می‌رسد در ۵ سال آینده به این نقطه برسد، چرا که نرخ بهره کوتاه مدت به سطح تاریخی ۵ درصد می‌رسد نه نرخ ۱/۲ درصد فعلی.

سوال: بعد از هاوینگ و در حال حاضر نرخ تورم بیت کوین کمتر از ۲ درصد تخمین زده می‌شود که مشابه طلا یا نرخ تورم هدف بانک فدرال است. آیا این موضوع برای بیت کوین به عنوان یک سرمایه‌گذاری ارزشمند خوب است یا بد؟

مکس کایزر: بیاید شفاف صحبت کنیم. بیت کوین نشان داده است که ویژگی‌های مکانیکی کوانتومی (quantum mechanical characteristics ) مربوط به نتیجه را بسته به مشاهده تغییر می‌دهد. طبق اصل هایزنبرگ، «عمل ناظر، نتیجه را تغییر می‌دهد.»

در مورد بیت کوین می‌توانیم بگوییم، این بیت کوین است که در حال مشاهده رفتار ما است. همانطور که قبلا هم گفتم، بیت کوین در حال تبدیل شدن به یک سیستم خودآگاه (self-aware) است و این امر به صورت فزاینده‌ای در حال افزایش است. پس به جای اینکه بپرسیم آیا وقت آن رسیده است که بیت کوین خودش را اثبات کند، بهتر است بپرسیم، ما چگونه می‌توانیم ثابت کنیم که ارزش بیت کوین را داریم.

به همین دلیل من اسم صندوق سرمایه‌گذاری بیت کوینم را « Heisenberg Capital» گذاشتم. این را هم اضافه کنم که بازده صندوق سرمایه‌گذاری من از آغاز به کار  آن یعنی در سال ۲۰۱۳ تا به حال از هر صندوق دیگری در جهان بهتر بوده است.

سوال: آیا تنش‌های بین چین و ایالات متحده و سایر خظرات ژئوپولیتیک موجود بر دارایی‌های ریسک‌پذیر فشار وارد می‌کند و احتمالا بیت کوین را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

مکس کایزر: چین، امریکا، روسیه و ایران در آینده وارد یک جنگ هش (Hash War) خواهند شد تا بیت کوین بیشتری به دست بیاورند. ایران به تازگی با قدرت وارد صنعت استخراج بیت کوین شده است و من اعتقاد دارم آن‌ها ۳ درصد از نرخ هش را در اختیار دارند.

این بار هم امریکا در یک دوراهی بزرگ قرار می‌گیرد آیا می‌خواهد در این جنگ هش پیروز شود یا عرضه را به رقباش واگذار کند.

مکس کایزر

مصاحبه کوین تلگراف با مکس کایزر در مورد آینده بیت کوین

این مطلب راهم مطالعه کنید: سرمایه گذاری روی بیت کوین در ترکیه بهتر از سرمایه گذاری در بازارهای جدید است؟

سوال: به نظر شما وقتی پاول تودور جونز از سرمایه‌گذاری روی بیت کوین حرف می‌زند آیا یک چراغ سبز برای سرمایه‌گذاران سنتی محسوب می‌شود؟

مکس کایزر: من از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۰ که کارگزار سهام بودم به شدت پیگیر پاول تودور جونز هستم، فکر می‌کنم او در طی دو سال به بزرگترین دارنده بیت کوین تبدیل خواهد شد. او بسیار جاه طلب است وقتی از چیزی خوشش بیاید. جامعه بیت کوین هیچگاه کسی مثل پاول تودور جونز را ندیده و از جسارت او شگفت زده خواهند شد.

سوال: شما همیشه نسبت به بوترین مالک اتریوم انتقاد دارید که ارزش واقعی بیت کوین را درک نکرده است، بوترین در مورد بیت کوین چه اشتباهی می‌کند؟

مکس کایزر: وقتی که من با ویتالیک در لندن صحبت کردم او در لندن مشغول کار در مجله بیت کوین (Bitcoin Magazine) بود و همزمان روز اتریوم خودش کار می‌کرد. اما او متوجه نشد محدودیت عرضه بیت کوین چگونه بازار را تحریک و تهییج می‌کند.

او بارها و بارها محدودیت عرضه در اتریوم را نقض کرده است و من فکر می‌کنم او هرگز درک نکرده است که بیت کوین واقعا چگونه کار می‌کند. خنده دار است اما به نظر من اتریوم یک ارز متمرکز و با عرضه متغیر است که همه مشکلات ارز فیات را دارد.

سوال: شنا اخرین با آسایا جکسون (Isaiah Jackson) نویسنده کتاب بیت کوین و امریکای سیاه (Bitcoin & Black America) صحبت کردید، چرا فکر می‌کنید بیت کوین می‌تواند به سیاهپوستان امریکا کمک کند؟

مکس کایزر: من عقیده دارم بیت کوین بیشتر از همه به قربانیان پول فیات کمک خواهد کرد. جامعه سیاهپوستان امریکا هم یکی از بزرگترین قربانیان سرمایه داری و پول فیات هستند، بنابراین آن‌ها از پیشرفت بیت کوین و تبدیل شدن به ارز رایج جهان سود خواهند برد.

من وقتی که بیت کوین ۱ دلار بود به سیاهپوستان توصیه کردم باید همه بیت کوین‌ها را بخرند و بعدا آن‌ها می‌توانند اگر بخواهند جامعه سفیدپوستان را هم خریداری کنند.

سوال: به نظر شما بازار سهام امسال به بالاترین سطح خود خواهد رسید؟ این برای بیت کوین چه تاثیری دارد؟ و فکر می‌کنید هدف قیمتی بیت کوین برای سال ۲۰۲۱ چقدر باشد؟

مکس کایزر: من فکر می‌کنم بازار سهام ایالات متحده هم دوباره به بالاترین سطح خود خواهد رسید، مانند سایر بازارهای سهام در ونزوئلا، زیمبابوه و ایران. نه به خاطر اینکه کمپانی‌ها عملکرد خوبی دارند بلکه ارزش پول هر روز در حال سقوط است.

پیش بینی من برای قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۱ در حدود ۱۰۰٫۰۰۰ دلار بود که به تازگی آن را به ۴۰۰٫۰۰۰ دلار تغییر دادم البته زمان رسیدن به این قیمت بستگی به زمان سقوط ارزش دلار دارد.

منبع: cointelegraph