برای هزاران سال طلا یکی از اصلی‌ترین ابزارها برای اندازه‌گیری ارزش چیزی یا مبادله کالا محسوب می‌شد. طلا دارای ویژگی‌هایی است که باعث شده ارزش آن در طولانی مدت نزد مردم حفظ شود و همچنان به عنوان یک دارایی باارزش محسوب شود. به همین دلیل مردم از شباهت بین بیت کوین و طلا صحبت می‌کنند. در این مطلب از کوین نیک قصد داریم ببینم آیا بیت کوین بیشتر به طلا شبیه است یا دلار؟

برای اینکه بهتر بتوانیم نتیجه بگیریم ابتدا بیایید ویژگی‌های طلا و دلار را بررسی کنیم.

ویژگی‌های طلا و دلار

از جمله ویژگی‌های خاص طلا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طلا نسبت به اندازه‌اش وزن زیادی دارد و دارای رنگ و درخشش خاصی است که آن را نسبت به سایر فلزات متمایز می‌کند.
  • طلا یکی از عناصر شیمیایی است که کمترین واکنش را نشان می‌دهد و این موضوع به معنی این است که هزاران سال یا حتی میلیون‌ها سال شکل و وضعیت خود را حفظ می‌کند.
  • میزان ذخایر طلا محدود است و برای استخراج آن باید تلاش زیادی انجام شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بیت کوین یا طلا، در کدام سرمایه گذاری کنیم؟

تا پیش از آغاز قرن بیستم، ذخایر طلای یک کشور، یکی از مهمترین معیارهای ثروت یک آن کشور محسوب می‌شد. ضمن اینکه ارزش تمام ارزهای جهان نسبت به میزان طلای پشتوانه آن محاسبه می‌شد.

در دوران رکود اقتصادی بزرگ، مردم اعتمادشان نسبت به دلار امریکا را از دست دادند، تا جایی که دلارهای خود را با طلا معاوضه کردند. در سال ۱۹۳۳ رییس جمهور وقت ایالات متحده به همه امریکایی‌ها دستور دارد تا ذخایر طلای خود را به بانک‌های فدرال بسپارند. همچنین در سال ۱۹۳۴ قانون ممنوعیت ذخیره طلا به صورت خصوصی را تصویب کرد تا هیچ فردی بدون مجوز نتواند دارایی خود را به صورت طلا پس انداز کند.

به این ترتیب تا سال ۱۹۴۴ دولت ایالات متحده بیشتر ذخایر طلای جهان را در اختیار داشت، در نتیجه بیشتر کشورهای جهان ارزش پول خود را به جای طلا بر اساس دلار آمریکا ارزش‌گذاری کردند. همین موضوع باعث شد تا دلار به جای طلا به عنوان مبنای ارزش‌گذاری محسوب شود.

به خاطر داشته باشید طلا از گذشته برای ۳ موضوع استفاده می‌شد:

  • اندازه‌گیری ارزش
  • مبادله ارزش
  • حفظ ارزش

کاربرد سوم طلا به عنوان یک روش حفظ ارزش به این دلیل عرضه محدود آن است. برای همین مردم از واژه پول سخت (Hard money) برای طلا استفاده می‌کنند، چرا که ارزهای کاغذی دارای این ویژگی «عرضه محدود» نیستند.

در سال ۲۰۲۰ وقتی از پول حرف می‌زنیم اولین چیزی که به ذهن ما می‌رسد بدون تردید، ارزهایی مانند دلار امریکا، پوند انگلیس، یورو و سایر ارزهای معتبر جهان است.

امروزه عرضه پول کاملا به وسیله محاسبات ریاضی انجام می‌شود. وقتی مردم از چاپ پول صحبت می‌کنند منظور آن‌ها دولت‌ها پول جدیدی را به وسیله «باد هوا» چاپ و عرضه می‌کنند. (منظور از باد هوا چیز غیرقابل لمس و نامشهود است)

جالب است بدانید عرضه پول تنها بر اساس میزان تقاضا برای آن پول و همچنین تمایل دولت برای عرضه بیشتر انجام می‌شود.

به این ترتیب به نظر می‌رسد محدودیت سختی برای عرضه پول وجود ندارد و تنها به وسیله اعداد روی ترازنامه بانک مرکزی این محدودیت‌ها بر طرف می‌شود. در واقع پول تنها وقتی ارزش دارد که ما تصمیم می‌گیریم که به آن ارزش دهیم.

خب از آنجا که دولت‌ها می‌توانند به طور مصنوعی عرضه پول را افزایش دهند، ارزها به مرور زمان دچار تورم شده و ارزش خود را از دست بدهند.

اما از طرف دیگر کسی نمی‌تواند به طور مصنوعی عرضه طلا را افزایش دهد، چون همانطور که گفتیم میزان ذخایر طلا در جهان محدود است و استخراج آن هم دشواری‌های خاص خودش را دارد. بنابراین طلا دچار تورم نمی‌شود و به مرور زمان ارزش خود را از دست نمی‌دهد.

شباهت بیت کوین و دلار

شباهت بیت کوین و طلا

این مطلب راهم مطالعه کنید: سرمایه گذاری روی بیت کوین : پنج نکته مهم که باید بدانید

بیت کوین شبیه طلا است یا دلار ؟

بیت کوین مانند دلار می‌تواند به عنوان یک روش اندازه‌گیری ارزش و مبادله ارزش استفاده شود. از آنجایی که بیت کوین هم به وسیله محاسبات ریاضی عرضه می‌شود می‌توانیم نتیجه بگیریم بیت کوین هم مانند دلار از «باد هوا» تولید می‌شود.

تولید بیت کوین نیاز به مصرف انرژی زیادی است، یعنی از نظر زیست محیطی شاید بسیار مضر به نظر برسد. بنابراین چرا باید به جای دلار از بیت کوین استفاده کنیم؟

دو دلیل بسیار مهم برای انتخاب بیت کوین به عنوان یک سرمایه‌گذاری با ارزش وجود دارد:

  • انرژی مورد نیاز برای تولید (استخراج) بیت کوین، میزان عرضه آن را محدود می‌کند. این مشابه انرژی است که برای استخراج طلا به آن نیاز داریم.
  • میزان عرضه بیت کوین کاملا محدود است.بیت کوین طوری برنامه نویسی شده است که تنها ۲۱ میلیون بیت کوین در نهایت وجود خواهد داشت که باز هم این موضوع شبیه به میزان ذخایر محدود طلا در جهان است.

این دو دلیل به بیت کوین ویژگی خاصی می‌بخشد که در ارزهای رایج مانند پوند و دلار مشاهده نمی‌کنیم. یعنی یکی دیگر از شباهت های بیت کوین و طلا در این است که در طولانی مدت دچار تورم نمی‌شود و می‌توانیم از آن به عنوان یک روش برای حفظ ارزش دارایی‌های خود استفاده کنیم.

 

منبع: cryptonewmedia