تغییرات در بازار رمزارزها، مخصوصا بیت کوین به شدت سریع است و با تحرک ناگهانی بازار بیت کوین، باید در هر روز به دنبال وضعیت جدیدی برای آن باشیم. با این حال، افزایش قیمت و تحرک بازار بیت کوین پس از پدیده‌ی هاوینگ سال ۲۰۲۰، مهم‌ترین موضوع امروز برای تحلیل ما محسوب می‌شود. با کوین نیک در ادامه مطلب همراه باشید.

پس از فشاری که برخلاف انتظار در اوایل هفته جاری روی موجودی بیت کوین وارد شد، قیمت آن روند صعودی پیدا کرد و به ۱۰۰۰۰ دلار ‌رسید. قیمت بیت کوین در ۲۴ ساعت گذشته همچنان بالا می‌رود و روند افزایشی دارد. این رشد ۵ درصدی باعث شده تا قیمت بیت کوین در یکی از صرافی‌های لوکزامبورگ به رقم ۹۳۴۵ برسد.

در روز دوشنبه و با انجام شدن واقعه و پدیده‌ی هاوینگ بیت کوین، میزان پاداشی که به استخراج کنندگان یا ماینرها داده می‌شود، نصف گردیده و از ۱۲/۵ به ۶/۲۵ بیت کوین کاهش پیدا کرد. در یک دوره‌ی کوتاه مدت، انتظار می‌رود که قیمت بیت کوین به شدت با نوسان همراه باشد. از آن جایی که ماینرهای بیت کوین در این دوره تلاش می‌کنند تا با استفاده از هزینه‌های جاری خود، قیمت بیت کوین را به تعادل برسانند، باید انتظار رخ دادن چنین اتفاقی را داشته باشیم.

بسیاری از تاجران و مبادله کنندگان بیت کوین، پیش از رخ دادن پدیده‌ی هاوینگ ۲۰۲۰، هشدار داده بودند که قیمت بیت کوین ممکن است پس از هاوینگ، به شدت سقوط کرده و با افت بسیاری همراه باشد اما به نظر می‌رسد که هنوز چنین اتفاقی رخ نداده و البته هنوز برای تصمیم گیری نهایی زود است.

با وجود این هشدارها درباره افت قیمت بیت کوین پس از هاوینگ، تحلیلگران اطمینان دارند که قیمت در نهایت بالا خواهد رفت و بسیاری از این تحلیلگران نیز پیش بینی‌ می‌کنند که قیمت بیت کوین در سال جاری به بالاترین میزان خود در تاریخ خواهد رسید.

تحلیلگر eToro، یعنی آقای سایمون پیترز (Simon Peters) درباره این موضوع، نظر جالبی دارد:

از دید من، ۱۰۰۰۰ تا ۱۰۳۰۰ دلار به ازای هر بیت کوین، یک نقطه امن چشمگیر خواهد بود.

اطلاعات و داده‌هایی که از شرکت تحلیلی بلاک چین Glassnode به دست آمده، نشان می‌دهد که سرمایه گذاران با افزایش قیمت بیت کوین به ۱۰۰۰۰ دلار، خرید بیت کوین را متوقف کرده‌اند. سایمون پیترز درباره این داده‌ها این گونه توضیح می‌دهد:

این موضوع نشان می‌دهد که اطمینان‌ در این سطح قیمت کاهش می‌یابد. بیت کوین تلاش می‌کند تا در مواقع و موقعیت‌های مختلف، پس از افت قیمت در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹، از این حالت عبور کند. اگر مشاهده کنیم که بیت کوین باز هم به قیمت ۱۰۰۰۰ دلار برسد، ممکن است [درستی] همین قضیه باشد. به دنبال آن، یک اصلاح کوتاه و ساده نیز مانند اصلاح روز یکشنبه انجام خواهد شد و ممکن است قیمت‌ها برای چند ماه، پایین باقی بمانند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: رویداد هالوینگ بیت کوین و تاثیر آن بر افزایش مشارکت جامعه بیت‌کوین

برای کسانی که از قضیه روز یکشنبه خبر ندارند، بد نیست بگوییم که قیمت بیت کوین در این روز و دقیقا یک روز پیش از هاوینگ بیت کوین سال ۲۰۲۰، به میزان ۱۰ درصد افت کرد و بسیاری از تاجران و سرمایه گذاران بیت کوین را دلنگران و مضطرب کرد. با این حال، سایمون پیترز انتظار دارد بیت کوین در ۱۸ ماه آینده، به بالاترین میزان قیمت خود در تاریخ دست پیدا می‌کند. طبق نظر او، قیمت بیت کوین در این بازه زمانی به ۲۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ دلار به ازای هر بیت کوین می‌رسد.

تحلیل تحرک ناگهانی بازار بیت کوین پس از پدیده‌ی هاوینگ 2020

نموداری از قیمت بیت کوین

همه این موارد در حالی است که بیت کوین حمایت برخی از افراد سرشناس و بزرگ را دارد. سرمایه گذارانی که از ذخیره دولت و دیگر بانک‌های مرکزی راضی نیستند. پس از منتشر شدن خبر خرید بیت کوین توسط سرمایه گذار مشهور و افسانه‌ای، یعنی Paul Tudor Jones، بازار رمزارز و بیت کوین وارد یک شوک بزرگ شد. این سرمایه گذار معروف، بیت کوین را به عنوان یک مانع در برابر تورم خریداری کرده است؛ تورمی که منبع اصلی آن، گسترش ویروس کرونا در ماه‌های گذشته و قرنطینه بود که برروی چاپ کردن پول توسط بانک مرکزی تاثیر گذاشت.

آقای Chamath Palihapitiya، مدیر اجرایی سرمایه اجتماعی و رئیس شرکت Virgin Galactic به دولت هشدار داده که با تزریق تریلیون‌ها دلار ارزان به سیستم، یک چرخه‌ی تورم ایجاد می‌کنند. او در ادامه و در گفت و گو با CNBC این چنین توضیح می‌دهد:

حالا به طور ناگهانی حتی [Paul Tudor Jones] نیز به بیت کوین نگاه می‌کند و دلیل رخ دادن این اتفاق این است که ما درون یک چرخه‌ی تورم عظیم قرار گرفته‌ایم. من هنوز نتوانستم چیزی را پیدا کنم که به اندازه بیت کوین، نسبت به همه چیز بی ربط باشد.

باید منتظر بمانیم و قیمت واقعی بیت کوین را پس از هاوینگ سال ۲۰۲۰ مشاهده نماییم. فعلا همه چیز خوب و صعودی به نظر می‌رسد اما این شرایط ممکن است در آینده دستخوش تغییر شود. شرایط اقتصاد جهانی و تورم موجود پس از قرنطینه‌ی ویروس کرونا نیز می‌تواند تاثیر بسیاری روی قیمت بیت کوین و تصمیم سرمایه گذاران داشته باشد.

نظر شما در مورد تحرک ناگهانی بازار بیت کوین چیست؟ آیا این روند را ثابت یا صعودی می‌دانید؟

منبع: Forbes