شبکه لایتنینگ، راه‌حل لایه دوم بیت کوین برای پرداخت‌های سریع‌تر و کارآمدتر، در پی سومین رویداد هاوینگ بیت کوین در حال رشد و گسترش است. رهبران پروژه‌های متمرکز بر لایتنینگ در مورد توسعه این شبکه توضیح داده‌اند. در این مقاله توضیحات الیزابت استارک (Elizabeth Stark)، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل لایتنینگ لبز و همچنین دو نفر دیگر از رهبران این شبکه را مرور می‌کنیم. برای اطلاع از سایر اخبار حوزه رمزارز با کوین نیک همراه باشید.

شبکه لایتنینگ چیست؟

همانطور که الیزابت استارک طی مصاحبه‌ای اظهار داشت، داستان شبکه لایتنینگ و سومین دوره از بیت کوین یکسان است.

الیزابت استارک لایتنینگ بیت کوین

الیزابت استارک

استارک در این خصوص اظهار داشت:

با نگاهی به گذشته درمی‌یابیم که اولین توسعه لایتنینگ همراه با هاوینگ قبلی بوده است. از آن زمان تاکنون، بسیاری موارد تغییر کرده‌اند.

اما اگرچه شبکه لایتنینگ بین هاوینگ‌های دوم و سوم شاهد پیشرفت‌های قدرتمند و چشمگیری بوده است، هنوز موانعی وجود دارند که باید مرتفع شوند. از نظر استارک، مهم‌ترین این موانع مسئله نقدینگی بیت کوین است. او در این خصوص توضیح داد:

با شبکه لایتنینگ، سرعت و مقیاس‌پذیری فوق‌العاده و هزینه تراکنش بسیار پایین خواهید داشت. اما مسئله نقدینگی نیز بسیار مهم است. برای دریافت بودجه به ظرفیت درونی احتیاج دارید و البته به سرمایه‌ای بیرونی نیز احتیاج دارید. بنابراین، از نظر من، یکی از چالش‌های شبکه لایتنینگ مسئله نقدینگی است.

برای بررسی بیشتر در خصوص چگونگی تغییر اساسی شبکه لایتنینگ، مصاحبه دیگری نیز با افراد برجسته دیگر در لایتنینگ از جمله جک مالرز (Jack Mallers) از زپ (Zap) و کریس دنن (Chris Dannen) از ایترتیو کپیتال (Iterative Capital) انجام شد.

هر کدام از این افراد نقشی اساسی در پیشبرد توسعه شبکه لایتنینگ به عنوان پروتکل لایه‌ دوم بلاک چین دارند. در طول این مصاحبه‌ها، این افراد در مورد خصوصیاتی صحبت کردند که باعث موثرتر و جذاب‌تر شدن شبکه لایتنینگ می‌شود، همچنین اینکه چه مواردی باعث جذب بیشتر افراد به این شبکه و عملکرد چهار سال آینده آن می‌شود.

جک مالرز لایتنینگ بیت کوین

جک مالرز

مالرز با تاکید بر اینکه لایتنینگ تا چه‌اندازه فناوری نوظهوری است خوش‌بینی خود را در خصوص پتانسیل این پروتکل لایه دوم ابراز کرد. او همچنین خاطر نشان کرد که در این برهه زمانی پس از هاوینگ، تمرکز اصلی شبکه بیت کوین و لایتنینگ بر پذیرش این رمزارز توسط عموم افراد است.

مالرز در این مورد اظهار داشت:

بیت کوین به عنوان یک فناوری به ما کارایی بسیار ارائه می‌دهد، خصوصا در مورد تجارت مصرف‌کننده که عموما سیستمی با نقاط ضعف بسیار است. اما راستش را بخواهید، من در مورد این سفر هیجان‌زده هستم و از جمله افرادی هستم که برای رفع این نواقص تلاش می‌کند. من فکر می‌کنم که مشکلات تا چهار سال آینده رفع خواهند شد و این چهار سال درواقع زمانی برای رسیدگی به آن‌ها است.

دنن لایتنینگ بیت کوین

کریس دنن

البته، این پاسخ‌ها تا حد زیادی با توجه به کاربردهایی که در آینده نزدیک به وجود می‌آیند مشخص خواهند شد. این افراد همچنین در مورد هیجان‌انگیزترین ایده‌های جدید لایتنینگ نیز صحبت کردند. دنن در این خصوص توضیح داد:

به نظر من، هیجان‌انگیزترین مسئله ایده توکن‌های تائید هویت خدمات لایتنینگ (LSAT) است. این جریان می‌تواند بسیار جذاب باشد که برخی از طرح‌های تائید هویت مبتنی بر توکن که پیش از این ارائه‌دهندگانی متمرکز داشت را پیاده‌سازی کنید اما این بار هویت را به دست کاربر بسپارید. این طرح شبه‌ناشناس است و در سرتاسر شبکه پایدار خواهد بود.

منبع: Bitcoinmagazine