بیت کوین میکسر سرویسی برای ترکیب بیت کوین‌ها از منابع مختلف است تا بدین ترتیب، تاریخچه تراکنش‌های آن‌ها را مبهم و غیر قابل ردیابی کند. با استفاده از این روش، دارندگان بیت کوین می‌توانند از حریم شخصی خود محافظت کرده و از مورد بررسی قرار گرفتن تاریخچه گردش سرمایه‌شان یا هرگونه اطلاعات دیگری در این باره، پیشگیری کنند. در این مطلب کوین نیک به بررسی نقش بیت کوین میکسرها در حفظ حریم شخصی کاربران می‌پردازیم.

این مطلب را هم مطالعه کنید: جایگاه حفظ حریم خصوصی نزد تریدرهای ارزهای دیجیتالی

آدرس‌های بیت کوین از نام‌های مستعار استفاده می‌کنند و عمدتا هویت دارندگانشان را به راحتی آشکار نمی‌کنند. با این حال می‌توان با روش‌هایی، آن‌ها را به صرافی یا دیگر منابع اصلی‌شان مرتبط ساخت؛ جایی که احتمالا اطلاعاتی از هویت واقعی صاحبان هر آدرس نگهداری می‌شود. تکنیک‌های تجزیه و تحلیل بلاکچین می‌توانند بر اساس آدرس بیت کوین به مقدار بیت کوین‌های نگهداری شده توسط هر شخص، نحوه استفاده از آن برای خرید موارد مورد نیاز یا دیگر اطلاعات متفرقه دست پیدا کنند.

چرا از بیت کوین میکسر استفاده می‌کنیم؟

بسیاری از دارندگان بیت کوین به دلایل مختلف مایل نیستند که اطلاعات مربوط به سرمایه‌شان به راحتی افشا شود. برای مثال، اگر مشخص شود که فردی دارای مقدار زیادی بیت کوین است، ممکن است تبدیل به هدفی برای سارقان یا کلاهبرداران شده و امنیتش به خطر بیفتد. همچنین کسانی که تحت قوانین مالی سختگیرانه مشغول به فعالیت هستند، طبیعتا نمی‌خواهند که چنین اطلاعاتی را از خود به اشتراک بگذارند.

میکس سکه‌ها می‌تواند از راه‌های مختلف باعث مشکل‌تر شدن روند تجزیه و تحلیل‌ها شود. بیت کوین میکسرها از شرکایی متمرکز که هدفشان میکس سکه‌ها است، پلتفرم‌های غیرمتمرکز، کانال‌ها و پروژه‌های پرداختی که از آلت کوین‌های متمرکز بر حریم خصوصی به عنوان واسط در این میان استفاده می‌کنند.

دلیل استفاده از بیت کوین میکسر

میکس سکه‌ها می‌تواند از راه‌های مختلف باعث مشکل‌تر شدن روند تجزیه و تحلیل‌ها شود

به عنوان مثال، میکسرهای Chaumian CoinJoin گروهی از کاربران را مشاهده می‌کنند که مقداری بیت کوین را به آدرس جدیدی که تحت کنترل این میکسرها است می‌فرستند. بنابراین دست به کار شده و همه تراکنش‌های منحصربفرد را در قالب یک تراکنش کلی ادغام می‌کنند. سپس کاربران دقیقا به اندازه سهمی که فرستاده‌اند بیت کوین دریافت می‌کنند. منتهی این بار فعالیت قبلی آن‌ها روی این بیت کوین‌ها کاملا مبهم و ناشناخته است. برخی از سرویس‌ها کاربران را با هدف دخالت دادن بیت کوین‌های خود در فرایند میکس ترغیب می‌کنند تا بدین وسیله این کار را با تاثیرگذاری بیشتری انجام دهند.

مقدمه‌ای بر Bitcoinmix.org

این سایت از الگوریتم‌هایی برای مخلوط کردن بیت کوین کاربران و کمک به عدم افشای هویت آن‌ها استفاده می‌کند. کاربران می‌توانند آدرس مورد نظر خود برای ارسال بیت کوین را وارد کرده و همچنین تاخیر زمانی مدنظر برای فرایند میکس را مشخص کنند. در این سایت هیچ اطلاعاتی از فرایند انجام شده ذخیره نمی‌شود. بدین ترتیب گمنامی کاربر رعایت شده و اطلاعات شخصی او در معرض خطر قرار نمی‌گیرند.

bitcoinmix.org با ایجاد راحتی، امن‌تر و موثرتر کردن فرایند میکس بیت کوین، یک لایه مورد نیاز از حریم خصوصی را به شبکه اصلی ارز رمزنگاری شده اضافه می‌کند.

منبع: bitcoinmagazine