سمسون موو (Samson Mow)، مدیر ارشد استراتژی در شرکت بلاک استریم (Blockstream)، می‌گوید هدف بیت کوین هرگز «میزان تراکنش‌ها در هر ثانیه» نبوده، بلکه ارزش منتقل شده در ثانیه و یک «الگوی جدید مالی» برای بیت کوین از اهمیت بیشتری برخوردار است.

نقش بیت کوین به عنوان انتقال ارزش

سمسون مو می‌خواهد بحث را از عملکرد بیت کوین در قالب تراکنش در هر ثانیه تغییر دهد. در مقابل، آن را به سمت نقش بیت کوین در معرفی «یک الگوی جدید مالی»، یعنی خدمت به عنوان یک ابزار بی‌نیاز از مجوز برای ذخیره کردن و انتقال ارزش، هدایت کند. وی در توییتر خود نوشت:

بیت کوین هر ثانیه بدون نیاز به مجوز تقریباً نیم میلیون دلار ارزش را در سراسر جهان جابه‌جا می کند. موضوع هرگز تراکنش در ثانیه (TPS) نبوده بلکه همه چیز مربوط به ارزش منتقل شده در ثانیه (VTPS) و یک الگوی جدید مالی است. VTPS همان TPS نیست. در واقع این دو هیچ شباهتی به هم ندارند.

ارزش منتقل شده در ثانیه با تراکنش‌ در ثانیه متفاوت است

استدلال موو این است که VTPS (ارزش منتقل شده در ثانیه) همان TPS (تراکنش در ثانیه) که در واقعیت محاسبه می‌شود، نیست. موو در این باره ویدیویی منتشر کرده و محاسبات این ویدئو با استفاده از داده‌های روی زنجیره‌ای توسط سردبیر وبلاگ مهندسی بلاک استریم، که با نام Grubles در توییتر شناخته می‌شود، انجام شده است. این سردبیر نیز به طور مشابه توییت کرد که «مقیاس‌های بیت کوین بسیار خوب هستند. یک بیت کوین می‌تواند مقدار نامحدودی از ارزش را ذخیره کند».

بر اساس توییت بعدی موو، این ویدئو از یک ویدیوی بازاریابی  ریپل (XRP) الهام گرفته شده که به طرز نابخردانه‌ای، TPS (تراکنش در ثانیه) سکه خود را با بیت کوین مقایسه می‌کند.

ارزش تخمینی منتقل شده بیت کوین

ارزش تخمینی منتقل شده در بلاکچین بیت کوین به دلار آمریکا

بیشتر بخوانید: آیا بیت کوین به عنوان یک منبع ارزش قابل تصور است؟

TPS یا VTPS؛ کدام مهم است؟

داده‌های Blockchain.com نشان می‌دهند که از تاریخ ۱ دسامبر، کل ارزش تخمینی تراکنش‌ها در بلاکچین بیت کوین ۴/۶۲۷ میلیارد دلار برآورد شده است. این رقم در ۵ نوامبر به ۵/۱۵ میلیارد دلار رسید، که نزدیک به بالاترین رقم خود است.

TPS مدت زیادی است که به عنوان پاشنه آشیل بیت کوین مطرح شده است، ظرفیت آن در آستانه پایین‌تری نسبت به سکه‌های رقیب مانند اتریوم (ETH) به حداکثر می‌رسد. این امر خصوصاً مورد پذیرش مبلغین بیت کوین کش (BCH) مانند راجر ور (Roger Ver) است که BCH را به عنوان ارز بهتری برای پذیرش خرده‌فروشان در تراکنش‌های در مقیاس کوچک معرفی می‌کنند.

خط اعتقادی موو در مورد بیت کوین ثابت بوده و استدلال او این است که افرادی که به معاملات روزانه علاقه‌مند هستند می‌توانند از راه حل‌های لایه دوم مانند شبکه لایتنینگ استفاده کنند. او می‌گوید بیت کوین به خودی خود یک هدف کاملاً متفاوت دارد:

بیت کوین بیشتر یک ذخیره ارزش و واسطه انتقال ثروت است. BTC چیزی نیست که هر روز در پرداخت‌ها استفاده کنید. من این را قبلاً گفته‌ام و مردم آن را تحریف کرده و گفته‌اند که من از بیت کوین متنفرم، اما باید بگویم که بیت کوین برای پرداخت‌ها خوب نیست.

به نظر شما آیا بیت کوین برای پرداخت‌های روزانه مناسب نیست؟ نظرات خود را در کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: cointelegraph