قرارداد باز قراردادهای اختیار بیت کوین به زودی به ۸/۸ میلیارد دلار می‌رسد، اما داده‌ها نشان می‌دهند که گاوها برای صعود بیت کوین به یک سقف قیمت جدید اتفاق نظر دارند.

طی دو ماه گذشته، قراردادهای باز قراردادهای اختیار بیت کوین حتی با افزایش ۱۱۸ درصدی و رسیدن به ۸/۴ میلیارد دلار با افزایش قیمت بیت کوین به بالاترین سقف قیمتی ثابت مانده‌اند. افزایش قیمت بیت کوین و افزایش قرارداد باز قراردادهای اختیار بیت کوین نتیجه انقضای ۳/۸ میلیارد دلار از این قراردادها در تاریخ ۲۹ ژانویه است.

برای درک تأثیر احتمالی چنین انقضای بزرگی، سرمایه‌گذاران باید آن را با حجم مشاهده شده در معاملات اسپات مقایسه کنند. اگرچه برخی از شرکت‌های جمع‌آوری داده بیش از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار حجم معاملات روزانه بیت کوین را نشان می‌دهند، گزارش سال ۲۰۱۹ که توسط Bitwise Asset Management تهیه شده، نشان می‌دهد که بسیاری از صرافی‌ها از انواع تکنیک‌های مشکوک برای بزرگ جلوه دادن حجم معاملات استفاده می‌کنند.

حجم معاملات اسپات بیت کوین

حجم معاملات بیت کوین صرافی های اسپات

به همین دلیل است که هنگام تجزیه و تحلیل حجم معاملات صرافی، بهتر است به جای اتکا به داده‌های ارائه شده توسط بزرگترین صرافی‌ها، این رقم را از شرکت‌های قابل اعتماد جمع‌آوری داده تهیه کنید.

همان طور که داده‌های فوق نشان می‌دهند، حجم معاملات اسپات بیت کوین در صرافی‌ها طی ۳۰ روز گذشته به طور متوسط ۱۲ میلیارد دلار بوده است که ۲۱۵٪ نسبت به ماه قبل افزایش داشته است. این بدان معناست که انقضای ۳/۸ میلیارد دلار از قراردادها که به زودی انجام می‌شود، به ۳۵٪ از حجم معاملات متوسط روزانه بیت کوین تبدیل می‌شوند.

۴۵ درصد از کل قرارداهای اختیار بیت کوین در تاریخ ۲۹ ژانویه منقضی می‌شوند

صرافی‌ها انقضای ماهانه دارند، اگرچه برخی از آنها قراردادهای کوتاه مدت هفتگی نیز دارند. در تاریخ ۲۵ دسامبر سال ۲۰۲۰، بیشترین تاریخ انقضا ثبت شده که طی آن ۲/۴ میلیارد دلار از قراردادهای اختیار منقضی شد. این رقم ۳۱٪ از کل قراردادهای باز بوده و نشان می‌دهد که چگونه قراردادهای اختیار معمولاً در طول سال پخش می‌شوند.

تاریخ انقضای قراردادهای باز بیت کوین Deribit

تاریخ انقضای قراردادهای باز بیت کوین در Deribit

داده‌های حاصل از Genesis Volatility نشان می‌دهد که تقویم انقضای Deribit در تاریخ ۲۹ ژانویه ۹۴۰۶۰ بیت کوین را نگهداری می‌کند. این تراکم غیرمعمول به ۴۵٪ از قراردادهای آن که در دوازده روز به پایان می‌رسند تبدیل می‌شود. در صرافی‌های باقی‌مانده نیز تأثیر مشابهی وجود دارد، اگرچه Deribit در کل ۸۵ درصد سهم بازار را در اختیار دارد.

شایان ذکر است که هر قرارداد اختیاری پس از انقضا معامله نمی‌شود، زیرا برخی از قیمت‌های توافقی آنها اکنون غیرمعقول به نظر می‌رسند، به ویژه با توجه به اینکه کمتر از دو هفته دیگر باقی مانده است.

قیمت توافقی قرارداهای اختیار بیت کوین در Deribit که دو هفته دیگر منقضس می شوند

قیمت توافقی قرارداهای اختیار بیت کوین در Deribit

قراردادهای اختیار خرید صعودی مربوط به ۴۶۰۰۰ دلار به بالا اکنون بی ارزش تلقی می‌شوند و همین امر برای قراردادهای اختیار فروش نزولی زیر ۲۸۰۰۰ دلار نیز اتفاق افتاده، زیرا ۶۸٪ آنها در حال حاضر بی‌ارزش هستند. این بدان معناست که تنها ۳۹٪ از ۳/۸ میلیارد دلار که قرار است در تاریخ ۲۹ ژانویه منقضی شود ارزش دارند.

تجزیه و تحلیل قراردادهای باز، داده‌هایی را از معاملات گذشته ارائه می‌دهد، در حالی که شاخص انحراف (skew) قراردادهای اختیار را به صورت آنی کنترل می‌کند. این معیار از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا همین سی روز پیش BTC زیر ۲۵۰۰۰ دلار معامله می‌شد. بنابراین، قراردادهای باز نزدیک به آن سطح، نشان‌دهنده نزول نیستند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تحلیل و پیش بینی قیمت بیت کوین

بازارسازها تمایلی به پذیرش خطر جدی ندارند

هنگام تجزیه و تحلیل قرارداهای اختیار، ۳۰٪ تا ۲۰٪ انحراف دلتا تنها مرتبط‌ترین مقیاس است. این شاخص، قراردادهای اختیار خرید (call) و فروش (put) را در کنار هم مقایسه می‌کند.

انحراف دلتای ۱۰٪ نشان می‌دهد که قراردادهای اختیار خرید با یک پرمیوم نزولی/خنثی‌تری نسبت به قراردادهای اختیار فروش معامله می‌شوند. از طرف دیگر، یک انحراف منفی به معنای هزینه بالاتر برای محافظت از نزول بوده و سیگنالی است که نشان می‌دهد تریدرها گرایش نزولی دارند.

انحراف دلتای ۳۰-۲۰% قراردادهای اختیار Deribit

انحراف دلتای ۳۰-۲۰% قراردادهای اختیار Deribit

طبق داده‌های نشان داده شده در بالا، آخرین باری که احساسات نزولی به وجود آمد ۱۰ ژانویه بود که قیمت بیت کوین با ۱۵٪ سقوط مواجه شد. به دنبال آن، یک دوره خوش بینی شدید وجود داشت که انحراف دلتای ۲۰٪-۳۰٪ از ۳۰ عبور کرد.

هرگاه این شاخص از ۲۰ فراتر رود، نشان‌دهنده ترس از افزایش احتمالی قیمت از سوی بازارسازها و متخصصان بازار است و در نتیجه، صعودی در نظر گرفته می‌شود.

اگرچه انقضای ۳/۸ میلیارد دلار از قراردادهای اختیار بیت کوین رعب آور است، تقریباً ۶۰٪ از این قراردادها در حال حاضر بی‌ارزش قلمداد می‌شوند. در مورد قراردادهای باز باقی مانده، گاوها عمدتاً کنترل را در اختیار دارند، زیرا افزایش اخیر قیمت به یک سقف قیمتی جدید، بسیاری از قرارداهای اختیار نزولی را از بین برد. با نزدیک شدن زمان انقضا، در صورت باقی ماندن بیت کوین در محدوده بیش از ۳۰ تا ۳۲ هزار دلار، تعداد فزاینده‌ای از قراردادهای اختیار فروش ارزش خود را از دست می‌دهند.

نظر شما در مورد انقضای قراردادهای اختیار بیت کوین چیست؟ تأثیر آن بر قیمت بازار چه خواهد بود؟ نظرات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما رد میان بگذارید.

منبع: cointelegraph