فرصت سرمایه‌گذاری در بیتکوین همواره با بازار سهام مقایسه شده است و عملکرد آن همیشه کاربران بازارهای سنتی سهام را متحیر کرده است. با وجود اینکه بازار بیت کوین در ۱۲ ماه گذشته نوسانات زیادی را پشت سر گذاشته اما آمارها حاکی از عملکرد بهتر بیتکوین نسبت به بازار سهام است.

در سال ۲۰۱۹ قیمت بیت کوین در بازار در ماه‌های ژوئن و ژوئیه با سقوط وحشتناکی روبرو شد، به همین دلیل شاهد کاهش بازده دارایی‌های دیجیتال بودیم. با این حال در سال ۲۰۲۰ عمکلرد بیت کوین با حاشیه سود بسیار خوب بهتر از بازار سهام بوده است.

حتی اگر بازده را در مقایسه با ریسک در نظر بگیریم،  باز هم عملکرد بازار بیت کوین به طور محسوسی بهتر از بازار سهام دیده می‌شود. وابسته نبودن بیت کوین به نهاد یا دولت خاص، به همراه ویژگی‌هایی مانند عرضه محدود و نوآوری فنی آن را به یک گزینه ارزشمند برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

با این حال وقتی بیت کوین را با سایر ارزهای دیجیتال مقایسه می‌کنیم، در پایان ماه مه برخی از آلت‌کوین‌ها از نظر بازده عملکرد بهتری نسبت به بیت کوین داشته‌اند. در حالی که بیت کوین ماه کم رمقی را پست سر گذاشت، ارزهایی مانند اتریوم از این فرصت بهترین استفاده را کردند و در حال سود بردن هستند.

طبق داده‌های منتشر شده، ارزش اتریوم در هفته گذشته ۱۲ درصد افزایش یافت، بیت کوین با کاهش ۰٫۵۴ درصدی در هفته گذشته و کاهش ۴٫۸۸ درصدی در ماه گذشته روبرو بود. ارزهای دیگری مانند داج کوین و OmiseGo هم مانند بیت کوین در ماه گذشته عملکرد ناامید کننده‌ای داشتند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: عملکرد بهتر آلت کوینها در برابر بیتکوین ؛ آیا پادشاه به جایگاه خود بازخواهد گشت؟

البته از نطر کارشناسان احتمال سقوط بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد، زیرا افزایش قیمت فعلی در ارزهای دیجیتال با حجم مبادلات همخوانی ندارد.

در حال حاضر سطح مقاومت قیمتی شدیدی را در بین ۹٫۰۰۰ تا ۱۰٫۰۰۰ دلار برای بیت کوین شاهد هستیم که دفعه پیش بیت کوین نتوانست از این سطح مقاومت عبور کند و با کاهش شدید قیمت مواجه شد.

شاخص ترس و طمع

شاخص ترس و طمع (fear and greed index)

هرچه بازار به وسیله این افزایش‌های موقتی بزرگتر می‌شود، شاخص ترس و طمع (fear and greed index) هم افزایش می‌یابد و به سطح طمع نزدیک می‌شود. شاخص طمع نشان‌دهنده این است که سرمایه‌گذاران بیش از اندازه نسبت به افزایش قیمت طمع کرده‌اند و احتمالا یک اطلاح قیمتی بزرگ در راه است.

این سومین باری است که این شاخص به سمت سطح طمع حرکت می‌کند و برای یک ماه کامل دور از ترس شدید (Extreme fear) قرار دارد که نشان دهنده یک بازار مطمئن و بالغ است.

به نظر شما عملکرد بیتکوین نسبت به بازار سهام در آینده هم ادامه خواهد داشت یا بورس سهام و کالا می‌تواند دوباره مثل گذشته سرمایه‌گذاری پرسودتری نسبت به ارزهای دیجیتال به حساب بیاید؟

فراموش نکنید نظرات و پیش‌بینی‌های خود از بازار ارزهای دیجیتال را می‌توانید از طریق کوین نیک با دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع: ambcrypto