چرا محبوبیت بیت کوین بعد از گذشت یک دهه همه‌گیر نشده، سوالی است که بعد از حضور بیت کوین در بازار ارز برای کسانی که با آن کار می‌کنند به وجود آمده است. در این مطلب از کوین نیک به بررسی موانع احتمالی موجود در مورد محبوبیت بیت کوین بپردازیم.

فناوری جدید همیشه برای رسیدن به توده‌‌ی مردم نیاز به زمان دارد. اما حتی پس از ده سال، بیت کوین هنوز هم نتوانسته کاربرپسند باشد و جای خود را در دل افراد باز کند. دلایل زیادی می‌تواند برای عدم محبوبیت بیت کوین وجود داشته باشد. 

پس از گذشت ده سال از جا افتادن و استفاده از بیت کوین، می‌توان گفت که از بیت کوین به عنوان وسیله‌ای برای سرمایه‌گذاری‌های مخاطره آمیز و ارزی غیر متمرکز و همچنین معاملات بینابین، همانطور که از قبل پیش بینی شده بود، استفاده می‌شود. دلایل زیادی برای منحنی کند محبوبیت بیت کوین وجود دارد و سایت Longhash به دنبال بعضی از آنها است.

نشانی یابی بیت کوین

شبکه بیت کوین هنوز از آدرس‌های طولانی و پیچیده‌ای استفاده می‌کند که فراتر از توانایی بیشتر افراد برای به خاطر سپردن است. از دست دادن بودجه به دلیل خطای انسانی هنگام برخورد با این آدرس‌ها و کیف پول‌ها هنوز رایج است. و این می‌تواند یکی ازعلل عدم محبوبیت بیت کوین باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی رابطه میان بیت کوین و ترس از دنیای دیجیتال

سرمایه‌گذار طلا، پیتر شیف، برای از دست دادن بعضی از بیت کوین‌هایش ابراز تاسف کرد، اما انگار همه اینها برنامه‌ای برای خدشه دار کردن بیت کوین بوده، چرا که بعد از آن اوهمچنان در حال کار و سرمایه‌گذاری بوده است. او به این مشکل بیت کوین اشاره کرد و در این مورد گفت:

«اشکالات بیت کوین می‌گویند که من صلاحیت مشاوره در مورد بیت کوین را ندارم زیرا تفاوت پین و رمز عبور را نمی‌دانم. هم اکنون من تفاوت را می‌دانم اما باز هم توصیه‌های من تغییر نکرده است.»

این گفته پیش‌فرض سخت بودن استفاده از بیت کوین برای افراد عادی نشان می‌دهد. اتریوم با یک سیستم آدرس دهی از نوع نام دامنه حرکت کرده است که راه حلی برای این مشکل را ارائه می‌دهد، اما هنوز این فناوری برای بیت کوین پدیدار نشده است. غول‌های فناوری مانند اپل و گوگل تلاش می‌کنند که همه چیز را ساده کنند تا همه بتوانند از آنها استفاده کنند و انحصار خود را حفظ کنند به همین دلیل مردم انتظار دارند که همه چیز به سادگی کلیک کردن با یک دکمه باشد. اما بیت کوین به طور طبیعی نمی تواند ساده باشد.

موانع امنیتی بر سر راه محبوبیت بیت کوین

بانک‌ها و موسسات مالی باید امن باشند زیرا با پول و نه چیز دیگری سر و کار دارند. بیت کوین با امنیت رمزنگاری بر پایه کلید قدم را فراتر گذاشته است که باعث می‌شود افراد بتوانند بانک خود باشند. با این حال مسئولیت بیشتر متوجه کسانی است که نمی‌خواهند به بانک‌ها و شرکت‌های فناوری برای مدیریت داده‌هایشان اعتماد داشته باشند. هیچ نکته‌ای وجود ندارد که بیت کوین را برای یک پین از دست رفته، رمز عبور یا کلید خصوصی مقصر دانست.

خطاهای کاربر با بیت کوین معمولاً پرهزینه است زیرا هیچ میز پشتیبانی برای اجرا و جبران خطا وجود ندارد. راه حل‌های متمرکز «بانک رمزنگاری» مانند Coinbase وجود دارد، اما آنها اغلب برای استفاده از خدمات خود، هزینه‌های سنگین و عوارض زیادی را دریافت می‌کنند.

اگر قرار باشد بیت کوین برای توده افراد آسان شود، نیاز به بسط رابطه بین کیفیت بالا و امنیت بیشتر می‌شود. در اینجا چند مورد در حال توسعه و اجرا هستند اما این فناوری هنوز به صورت گسترده‌ای در حال رشد است. با رشد بیت کوین از نظر وضعیت دارایی و تبلیغات حاصل از آن، فناوری بیشتری برای آن ایجاد می‌شود و شاید بتوان جواب‌های زیادی برای این سوال که چرا محبوبیت بیت کوین بعد از گذشت یک دهه خوب به نظر نمی رسد را پیدا کرد.

بگذارید مقاله را با نکته‌ای جالب تمام کنیم: اولین پیام الکترونیکی در سال ۱۹۷۱ ارسال شد اما دو دهه طول کشید تا به توده‌ی مردم برسد. بیت کوین در مقایسه با اینترنت هنوز در اوایل دهه ۱۹۹۰ قرار دارد.

 

منبع: Bitcoinist