بیت کوین معاملات هفته جاری را همچنان با قیمت زیر ۱۰٫۰۰۰ دلار آغاز کرد. سوالی که برای تریدرها و سرمایه‌گذاران وجود دارد این است که بیت کوین در این سطح باقی خواهند ماند یا نوسانات واقعی و رشد دوباره در راه است؟ در این مقاله از کوین نیک به ۵ مورد از عوامل مهم در تعیین قیمت بیت کوین در هفته آینده اشاره می‌کنیم.

عوامل مهم در تعیین قیمت بیت کوین

خبرنامه هفتگی کوین‌تلگراف که در زمینه تحلیل ارزهای دیجیتال بسیار معتبر است در تحلیل اخیر خود به ۵ عامل مهم تاثیرگذار در قیمت بیت کوین اشاره می‌کند، که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

۱. بهبود بازار سهام پس از نگرانی‌های کرونا

با مقایسه شاخص بازار سهام امروز و دوشنبه گذشته به خوبی می‌توانیم ببینیم که نگرانی‌ها در مورد ویروس کرونا کمرنگ شده و بازار سهام دوباره جان تازه‌ای گرفته است.

هرچند که هنوز هم نمی‌توانیم از صعود بازار سهام مطمئن باشیم اما آنچه که مشهود است نسبت به هفته‌های گذشته وضعیت باثبات‌تری را تجربه می‌کند.

با این حال شاهد تغییر محسوسی در قیمت بیت کوین در تعطیلات آخر هفته گذشته نبودیم و همچنان در کریدور ۹٫۲۰۰ تا ۹٫۵۰۰ دلار در نوسان است.

سطح قیمتی ۹٫۵۰۰ دلار برای هفته‌ها نقطه کانونی بیت کوین محسوب می‌شود و بیت کوین به سختی توانسته است بالای این نقطه مقاومت کند.

کوین تلگراف در تحلیل خود به این نکته اشاره می‌کند، با وجود اینکه بیت کوین توانسته بود از ماه مارس خودش را از بازارهای بزرگ اقتصادی جدا کند، اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد بیت کوین و دلار به شدت به بازار S&P 500 وابسته هستند.

عوامل تعیین کننده قیمت بیت کوین

همبستگی مستقیم بیت کوین و شاخص اس پی ۵۰۰

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۵ پیش بینی قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ

۲. به ثبات رسیدن سختی شبکه و نرخ هش بیت کوین

یک عامل مهم دیگر در تعیین قیمت بیت کوین از خود شبکه بیت کوین نشئت می‌گیرد.

هفته گذشته ماینرها با بزرگترین افزایش سختی در ۲ سال و نیم گذشته روبرو بودند. اما حالا شرایط کمی بهتر شده است و در حال حاضر سختی شبکه بیت کوین در حالت متعادل ۵/۶ درصد قرار دارد.

به همین ترتیب از نرخ هش استخراح بیت کوین هم در روزهای اخیر کاسته شده و بعد از اینکه به ۱۱۱ EH/s به میانگین ۱۰۵ EH/s رسیده است.

داده‌ها نشان می‌دهد پس از هاوینگ بیت کوین در ماه مه، قدرت هش زیادی به شبکه بیت کوین وارد شده بود که حالا کمی فروکش کرده است.

۳. سر رسید قرارداهای اختیار معامله بیت کوین

جمعه پیش رو یک زمان سخت برای مشتقات بیت کوین است. طبق گزارش کوین تلگراف در ۲۶ ژوئن نزدیک به ۱ میلیارد دلار معامله آپشن (اختیار معامله) منقضی خواهد شد.

چنین اتفاقی به نظر می‌رسد می‌تواند تغییرات قیمتی بیت کوین را از قبل نشان دهد. این بار حال و هوای تغییر قیمت بیت کوین صعودی به نظر می‌رسد چرا که اغلب معاملات آپشن روی قیمت ۱۰٫۰۰۰ دلار متمرکز شده‌اند.

در عین حال، حجم بازارهای آتی بیت کوین در روزهای اخیر کمی روند صعودی را نشان می‌دهد. در حالی که بهره باز (open interest) همچنان ثابت باقی مانده است.

معاملات آتی از شکاف قیمتی بیت کوین به دلیل عدم نوسان قیمت بیت کوین در تعطیلات آخر هفته جلوگیری می‌کند.

اگر بازار با قیمتی متفاوت از قیمتی که روز جمعه بازار بسته شده بود باز شود، بیت کوین تمایل به افزایش یا کاهش قیمت دارد تا آن شکاف را پر کند.

۴. خروج بیت کوین از صرافی‌ها

میزان بیت کوین موجود در صرافی‌های بعد از روند افزایش به دلیل هاوینگ حالا روند کاهش به خود گرفته است. طبق گزارش Cryptoquant میزان بیت کوین ذخیره شده در صرافی‌ها به پایین‌ترین میزان در ۲ سال گذشته خود رسیده است.

تریدرها به جای نگه داشتن سکه‌های خود در صرافی برای فروش در زمان نوسان، تمایل به نگهداری کوتاه مدت آن دارند، به همین دلیل شروع به خارج کردن دارایی خود از صرافی‌ها کرده‌اند.

در ۲۱ ژوئن میزان بیت کوین موجود در والت صرافی‌ها ۲/۳۵ میلیون دلار برآورد شده است. در حالی که در ۱۳ مارس که قیمت بیت کوین به ۳٫۶۰۰ دلار سقوط کرده بود، میزان ذخیره بیت کوین در صرافی‌ها ۲/۷۳ میلیون دلار بود.

شاخص ترس و طمع

شاخص ترس و طمع برای اندازه‌گیری احساسات معامله‌کنندگان بیت کوین

این مطلب راهم مطالعه کنید: پیشبینی بلومبرگ درباره قیمت بیت کوین خبر از بیت کوین ۲۰٫۰۰۰ دلاری می‌دهد

۵. فروکش کردن ترس تریدرها

از نقطه نظر تریدرها رفتار و احساسات آن یک نمودار U شکل را برای قیمت بیت کوین نشان می‌دهد. به ترتیب بازار نزولی، بازار خنثی و سپس بهبود قیمت‌ها.

شاخص ترس و طمع (Fear and Greed) یکی از شاخص‌هایی است که احساسات تریدرها و معامله گران را در یک بازه ۰ تا۱۰۰ نشان می‌دهد. (عدد۰ نشان دهنده ترس شدید و عدد ۱۰۰ نشان‌دهنده طمع شدید است.)

این شاخص در حال حاضر عدد ۳۸ از ۱۰۰ را نشان می‌دهد که بالاتر از آخر هفته گذشته است. بعد از هاوینگ بالاترین امتیاز برای این شاخص عدد ۵۶ و زمانی بود که احساسات اغلب تریدرها روند صعودی را نشان می‌داد.

فراموش نکنید شما هم می‌توانید تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های خود در مورد قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را از طریق کوین نیک با دیگران به اشتراک بگذارید و با فعالان این حوزه به بحث و تبادل نظر بپردازید.

منبع: bitcoinschannel