شاخص های قیمت بیت کوین نشان دهنده گرایش صعودی تریدرهای حرفه‌ای هستند. شاخص‌های معاملات آتی و آپشن (قرارداد اختیار) بیت کوین در طی سقوط ۲۶/۵ درصدی قیمت ثابت مانده‌اند. این نشانه‌ای است که ممکن است سخت‌ترین قسمت اصلاح قیمت بیت کوین به پایان رسیده باشد.

افت ۱۱۰۰۰ دلاری این هفته تنها در ۳۲ ساعت اتفاق افتاد و این قطعاً یک نقطه عطف مهم برای قیمت بیت کوین (BTC) است. بسیاری از رسانه‌های جریان اصلی این تصحیح قیمت را آغاز بازار خرسی جدید دانسته‌اند، اما داده‌ها از این طرز تفکر پشتیبانی نمی‌کنند.

شاخص های قیمت بیت کوین نشان دهنده صعودی شدن بازار

قیمت بیت کوین ممکن است ۲۶/۵٪ اصلاح شده باشد که گویی برای تست مجدد ۳۰۳۰۰ دلار حمایت شده است. اما از آن زمان در میان رکورد بالای حجم مشتقات ۱۶۰ میلیارد دلاری، قدرت قابل توجهی از خود نشان داده است.

حجم روزانه معاملات آتی بیت کوین
حجم روزانه معاملات آتی بیت کوین به دلار

صرافی‌های اسپات نیز از رکورد قبلی خود که همین سه روز پیش در ۹ ژانویه اعلام شده بود، پیشی گرفتند؛ یعنی زمانیکه بیت کوین به بالاترین سطح خود در ۴۱۹۵۰ دلار رسید. حجم باورنکردنی ۲۷/۷ میلیارد دلار که در ۱۱ ژانویه مشاهده شد، ۶۰٪ بیشتر از پیک قبلی بود.

بایننس ۹ میلیارد دلار BTC معامله کرد که بیش از دو برابر میانگین کل این صنعت در دسامبر سال ۲۰۲۰ است.

سقوط ۵۰ درصدی در یک روز در تاریخ ۱۲ مارس ۲۰۲۰، منجر به حجم ۸ میلیارد دلار در صرافی‌های اسپات شد. برای مقایسه، اتریوم (ETH) در ۱۱ ژانویه ۱۶ میلیارد دلار معامله شده است.

حجم معاملات روزانه اسپات بیت کوین
حجم روزانه معاملات اسپات بیت کوین به دلار

با وجود حرکات قیمت نزولی اخیر و لیکویید شدن ۱/۵ میلیارد دلاری پوزیشن‌های لانگ در این هفته، بیت کوین بیش از ۱۳ درصد از کف ۳۰۳۰۰ دلار بازگشته و صعود کرده است.

اگرچه قیمت نتوانست سطح ۳۶۰۰۰ دلاری را که در ساعات اولیه ۱۲ ژانویه مشاهده شده بود حفظ کند، سرمایه‌گذاران نسبتاً آرام به نظر می‌رسند و روند حجم معاملات به سمت اصلاح بیشتر نیست.

بیشتر بخوانید: دلایل اصلی صعود و سقوط بیت کوین

GBTC همچنان پرمیوم قابل توجهی دارد

یکی از شاخص‌های قیمت بیت کوین بالا بودن پرمیوم گری اسکیل بیت کوین تراست (GBTC) است. اگرچه ممکن است این رویداد برخی خریداران را وحشت زده کرده باشد، اما اگر عمیق‌تر بنگریم، این امر یک نشانه بسیار سالم است. عامل دیگری که باید در نظر گرفت این است که GBTC گری اسکیل ۷٫۲۹۵۰ بیت کوین در ماه دسامبر به موجودی خود اضافه کرده اما انتشار سهام جدید را در ۲۴ دسامبر به حالت تعلیق درآورد. درعین حال، بیت کوین تقریباً از ۲۳٫۲۰۰ دلار به اوج ۴۲٫۰۰۰ دلار رسید.

پرمیوم صندوق گری اسکیل بیت کوین تراست
پرمیوم گری اسکیل بیت کوین تراست

این صندوق اکنون فعالیت عادی خود را برای اکثر تراست‌های ارز دیجیتال از سر گرفته است و این سوال را ایجاد می‌کند که آیا جریان ورودی نهادی آغاز شده را می‌توان به حرکات قیمت صعودی بیت کوین نسبت داد؟ آنچه مشخص است این است که علاقه و تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران نهادی هنوز وجود دارد. اگرچه قیمت بیت کوین ۲۶/۵ درصد کاهش یافت، پرمیوم GBTC بالای ۱۴ درصد باقی مانده است.

پرمیوم قراردادهای آتی با انقضای مشخص، ثابت مانده است

تریدرهای حرفه‌ای تمایل دارند که بر قراردادهای آتی بلند مدت با تاریخ انقضای تعیین شده تسلط داشته باشند. بنابراین، یک تریدر می‌تواند با ارزیابی میزان گران‌تر بودن معاملات آتی در برابر بازار اسپات، میزان صعودی بودن بازار را تعیین کند. معاملات آتی با انقضای ۳ ماهه معمولاً باید با یک پرمیوم ۱/۵٪ یا بالاتر در مقابل معاملات عادی اسپات معامله شوند.

هر زمان که این شاخص از بین رفته یا منفی شود، این یک پرچم قرمز هشدار دهنده است. چنین وضعیتی که به بازار بدبینانه نیز معروف است، نشان‌دهنده نزولی شدن بازار است.

نرخ بودجه قراردادهای فیوچرز بیت کوین
نرخ بودجه قراردادهای آتی دائمی

نمودار فوق نشان می‌دهد که پرمیوم قراردادهای آتی در طول این طوفان سطوح بالای ۳/۵٪ را حفظ کرده است. این عدد معادل سطح سالانه ۱۴/۵٪ است و نشان می‌دهد که از سوی تریدرهای حرفه‌ای خوش‌بینی وجود دارد.

انحراف آپشن‌ها در سطح صعودی است

بررسی نسبت put/call به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید آیا حرکات اخیر نزولی قیمت، موقعیت صعودی بیت کوین را در میان سرمایه‌گذاران حرفه‌ای خدشه‌دار کرده است یا خیر. سطح فعلی انحراف (skew) ترس و طمع را بر اساس قیمت‌گذاری آپشن‌ها نشان می‌دهد.

هنگامی که قراردادهای اختیار خرید (خنثی/صعودی) گران‌تر از قراردادهای اختیار فروش باشند، شاخص‌های انحراف منفی می‌شوند. سطح ۱۰٪ نشان می‌دهد که قراردادهای اختیار خرید با یک پرمیوم نزولی یا خنثی‌تری نسبت به قراردادهای اختیار فروش معامله می‌شوند. از طرف دیگر، یک انحراف منفی نشان‌دهنده نزول است.

انحراف ۲۰ تا ۳۰ درصدی آپشن های بیت کوین
انحراف ۳۰ تا ۲۰ درصدی قراردادهای اختیار بیت کوین

نمودار بالا نشان می‌دهد که احساسات منفی در بازار قراردادهای اختیار با چه سرعتی وارونه شده است. پس از تغییر شدید در هر دو جهت به دلیل افزایش نوسانات، شاخص اکنون به ۱۰ رسیده و نشان دهنده صعودی متوسط در قیمت‌گذاری قراردادهای اختیار است.

بیت کوین حمایت ۳۰٫۰۰۰ دلاری را محکم نگه داشته و گاوها (خریداران) اعتماد به نفس خود را با افزودن پوزیشن‌ها در این افت قیمت نشان دادند. این امر نشان می‌دهد که در حال حاضر، هیچ نشانه‌ای از فرسودگی بازار یا سیگنال‌های نگران‌کننده از سوی شاخص‌های مشتقات وجود ندارد.

نظر شما در مورد این شاخص های قیمت بیت کوین چیست؟ آیا خوش بینی تریدرها به صعود منطقی است و بیت کوین دوباره رالی خود را از سر خواهد گرفت؟ نظرات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: cointelegraph