در چند وقت اخیر و پس از شروع سال ۲۰۲۰، شاهد افزایش چشمگیر قیمت تبادلات بیت کوین بوده‌ایم و اخیرا قیمت ۹/۵۷۵ دلار برای ثبت شد. اتفاقاتی نظیر درگیری‌‌ها میان ایران و آمریکا و شیوع ویروس کرونا، از جمله دلایلی بودند که باعث افزایش قیمت بیت کوین و کاهش چشمگیر قیمت سهام شدند. اما حالا با توجه به الگوی معکوس سر وشانه‌ای که شکل گرفته است (Head and Shoulder Pattern) احتمال سقوط قیمت بیت کوین به ۸/۸۰۰ دلار وجود دارد.

در طی چند روز اخیر شاهد اتفاقات مختلفی بودیم:

  • پس تجربه یک رشد ثابت، قیمت بیت کوین در تلاش بود تا به بیش از ۹/۵۰۰ دلار در برابر دلار آمرکا برسد.
  • در حال حاضر این قیمت در حال کاهش است و ممکن است قیمت خود را به حداقل قیمت پشتیبان ۹/۱۵۰ دلار برساند.
  • در این بین شاهد یک توقف بودیم که منجر به یک افزایش گاوی و رسیدن قیمت پایه به ۹/۴۰۰ دلار در جدول ۴ ساعته زوج بیت‌کوین / دلار آمریکا شد.
  • یک الگوی سر و شانه معکوس وخیم در حال شکل گیری است که قیمت پشتیبان آن ۹/۱۵۰ دلار تعیین شده است و احتمالا منجر به سقوط قیمت بیت کوین خواهد شد.

بیت کوین در ریسک سقوط آزاد قیمت قرار دارد

در این هفته، شاهد افزایش قیمت بیت کوین به بالای ۹/۲۰۰ دلار و ۹/۴۰۰ دلار در برابر دلار آمریکا بودیم. حتی قیمت بیت کوین به سمت منطقه مقاومت ۹/۵۰۰ دلار هم نشانه رفت.

هر چند، روند گاوی در کش و قوس باقی ماندن در منطقه مقاومت ۹/۵۰۰ دلار است. همچنین بالاترین سطح در نزدیکی ۹/۵۷۵ دلار شکل گرفت و سپس قیمت آن، روند کاهشی را پیش گرفت. در این زمان تبادلات پایین‌تر از قیمت ۹/۴۴۰ دلار و با سطح پشتیبان ۹/۴۰۰ دلار انجام شد.

از همه مهم‌تر، شاهد شکل‌گیری سطح پایین یک ترند گاوی بزرگ بودیم که سطح پشتیبان را در جدول ۴ ساعته زوج بیت کوین / دلار آمریکا به ۹/۴۰۰ دلار رساند.

در حال حاضر، قیمت انجام تبادلات در نزیکی سطح پشتیبان ۹/۱۵۰ دلار انجام می‌شود. اگر شاهد ایجاد سطح پشتیبان پایین‌تر از ۹/۱۵۰ دلار باشیم، بنابراین بازار خرسی بیت کوین کنترل را در دست خواهد گرفت. گفته می‌شود که هدف اولیه برای بازار خرسی، قیمت ۸/۸۹۵ دلار در نظر گرفته شده است. سطح پشتیبانی اصلی پایین‌تر از ۹ هزار دلار، بین ۸/۸۸۰ دلار تا ۸/۸۰۰ دلار تعیین شده است. بنابراین باید شاهد یک سقوط قیمت بیت کوین باشیم.

اگر بیت کوین قیمت ۹/۱۵۰ دلار را حفظ کند

واضح است که قیمت ۹/۱۵۰ دلار یک منطقه پشتیبان شکننده و موقتی است. اگر روند گاوی بیت کوین قادر باشد تا منطقه ۹/۱۵۰ دلار را حفظ کند، قیمت‌ها ممکن است دوباره به سمت بالا حرکت کنند.

اگر خوشبینانه نگاه کنیم، سطح منطقه مقاومت ۹/۴۰۰ دلار است. مانع اصلی موجود در سطوح ۹/۵۰۰ تا ۹/۵۸۰ دلار قرار دارد، جایی که بعد از آن قیمت‌ها به سمت مرزهای ۱۰ هزار دلار خیز برخواهند داشت.

بنابراین می‌توان گفت اگر شاهد سقوط قیمت بیت کوین نباشیم و روند گاوی بتواند این قیمت را حفظ کند، احتمال افزایش قیمت و رسیدن آن به نزدیکی ۱۰ هزار دلار هم وجود دارد.