فناوری بیت کوین در حال تکامل و پیشرفت است. اگرچه این تحولات و توسعه بیت کوین ارتباط چندانی با حرکت کوتاه مدت قیمت ندارند، اما به احتمال زیاد در گزاره ارزش بلندمدت بیت کوین نقش مهمی بازی می‌کنند.

توسعه بیت کوین

این هفته دو اتفاق رخ داد که حائز اهمیت است: یکی منبع تأمین بودجه جدید شرکت برینک (Brink) اعلام شد و ذومی به‌روزرسانی پروتکل بلندپروازانه تپروت (Taproot) که در حال پیشرفت است.

قبل از اینکه جزئیات بیشتری در مورد دلیل اهمیت این موارد ارائه دهیم، به دلایل اهمیت توسعه بیت کوین می‌پردازیم.

تکامل پیوسته

ایده تغییرات در پروتکل بیت کوین برای بسیاری تعجب‌آور خواهد بود. آیا اینکه نمی‌توان کد بیت کوین را تغییر داد، یکی از نقاط قوت آن نیست؟ این سؤال دو سوبرداشت در مورد این فناوری و پتانسیل آن را برجسته می‌کند.

فورک بیت کوین

کد بیت کوین بیش از ۱۰ سال است که آهسته و پیوسته حرکت کرده، اما تعداد کمی تغییرات داشته است. در روزهای ابتدایی، بارها اشکالاتی رخ می‌داد که خالق ناشناس بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو و همکارانش آنها را برطرف می‌کردند. قدیمی‌ها «جنگ داخلی» سال ۲۰۱۷ را در مورد گزینه‌های مختلف مقیاس‌گذاری در مورد آنچه که جامعه از بیت کوین انتظار داشت، به یاد دارند. نتیجه، تغییر کد بیت کوین برای افزایش ظرفیت بلوک بود. نظرات مخالف منجر به انجام فورک شد و یک بلاکچین جدید بیت کوین، به نام بیت کوین کش را تشکیل داد.

همچنین، در زمینه پیشرفت عملکردها، مانند امکان ایجاد زنجیرهای جانبی یا هموار کردن تبادل اطلاعات، پیوسته کارهایی انجام شده است. مشکلات سازگاری و سایر اشکالات جزئی نیاز به توجه مداوم دارند. مانند همه فناوری‌ها، اگر از بیت کوین نگهداری نشده و مرتباً به‌روزرسانی نشود، از بین خواهد رفت.

تغییر کد

در مورد چگونگی تغییرات، هر کسی می‌تواند در کد بیت کوین تغییر ایجاد کند (چرا که بیت کوین منبع باز است). با این وجود، اجرا و پیاده‌سازی این تغییرات به اجماع شبکه نیازمند بوده و دستیابی به آن بسیار دشوار است. تصور کنید که سعی دارید ۲۰ نفر را با فلسفه، اعتقادات سیاسی مختلف، انگیزه‌های اقتصادی و اهداف زندگی متفاوت بر سر یک تغییر ساده به توافق برسانید. حالا، این عدد را در صدها یا شاید هزاران نفر ضرب کنید، در این صورت متوجه خواهید شد که اجرای یک تغییر هدفمند تا چه اندازه دشوار است. همین امر شبکه را از هر تغییری، غیر از آنچه اکثریت معتقدند که برای کل اکوسیستم مفید است، محافظت می‌کند.

اهمیت مشوق‌ها برای توسعه

یک سوال مهم این است که چه کسی به توسعه‌دهندگانی که روی کد بیت کوین کار می‌کنند، پول پرداخت می‌کند؟

در نخستین روزهای آغاز به کار شبکه بیت کوین، تقریباً تمام بودجه توسعه‌دهندگان از یک منبع، یعنی بنیاد بیت کوین (Bitcoin Foundation) تأمین می‌شد. از آن پس، سرمایه‌گذاران دیگری وارد صحنه شدند، از جمله چندین شرکت اختصاصی بیت کوین، مانند Blockstream ، Chaincode Labs و Lightning Labs. همچنین کسب‌وکارهای معروف ارز دیجیتال مانند اسکوئر کریپتو، کوین بیس، اوکی کوین، بیتمکس و دیگران و همین‌طور سازمان‌های غیرانتفاعی مانند Digital Currency Initiative دانشگاه MIT و بنیاد حقوق بشر در این کار مشارکت دارند. علاوه بر این، بسیاری از توسعه‌دهندگان از روی علاقه و اشتیاق به صورت رایگان روی بیت کوین کار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تحلیل کامل قیمت ۱۰۰ هزار دلاری بیت کوین

برینک، مشوقی جدید

تنوع در حامیان توسعه بیت کوین حائز اهمیت است، زیرا اطمینان می‌دهد که این شبکه نمی‌تواند تحت تأثیر مجموعه‌ای از اولویت‌ها قرار بگیرد. به همین دلیل ابتکار عمل Brink که این هفته اعلام شد قابل توجه است: چرا که تنوع توسعه‌دهندگان را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

وب سایت برینک (‌Brink) مدل تأمین بودجه جذابی را معرفی کرده که جالب است. هدف آن هدایت کمک‌های مالی به توسعه‌دهندگان از طیف وسیعی از منابع، از جمله افراد، شرکت‌ها و سازمان‌های غیر انتفاعی است. بودجه اولیه آن از محل کمک‌های سرمایه‌گذاری به نام جان ففر (John Pfeffer) و ونسس کاسارس (Wences Casares)، بنیانگذار Xapo و همچنین بنیاد حقوق بشر و پلتفرم‌های‌های ارز دیجیتال کراکن، جمینی و اسکوئر کریپتو تأمین شده است.

حامی توسعه بیت کوین

وب سایت برینک از حامیان توسعه بیت کوین

این شکل از حمایت مالی می‌تواند برای افراد و شرکت‌هایی که تمایل دارند از توسعه و تکامل بیت کوین پشتیبانی کنند اما نمی‌خواهند مجبور به انتخاب افراد خاصی باشند، جذاب باشد. این سازمان تقاضا کرده که جزء سازمان‌های خیریه در ایالات متحده طبقه بندی شود تا کمک‌های مالی آن معاف از مالیات باشند.

یک گام مهم دیگر، تمرکز Brink بر آموزش توسعه‌دهندگان جدید است تا اطمینان حاصل شود که جریان ثابتی از شرکت‌کنندگان واجد شرایط و متنوع در آینده وجود دارد. این امر نشانه خوبی برای انعطاف‌پذیری و رشد طولانی مدت این شبکه است.

به‌روزرسانی تپروت

دومین خبر مهم هفته که اهمیت این فناوری زیربنایی را برجسته می‌کند، مربوط به به‌روزرسانی تپروت (Taproot) است که باعث افزایش عملکرد قرارداد هوشمند شبکه و همچنین ارائه برخی ویژگی‌های حریم خصوصی می‌شود. استخرهای استخراج بیت کوین که بیش از ۵۴٪ از هش ریت فعلی این شبکه را ارائه می‌دهند، اشاره به پشتیبانی دارند. این یک گام محکم در جهت پیاده‌سازی است (اگرچه هنوز مقداری از مسیر مانده، فارغ از اینکه تغییر واقعی چقدر محبوب باشد، هیچ تغییری در شبکه بدون بحث و جدل نیست).

پروتکل تپ روت برای توسعه بیت کوین

پروتکل تپروت گامی در جهت توسعه بیت کوین

این امر تنها به دلیل تغییرات خاصی که تپروت ایجاد خواهد کرد، قابل توجه نیست. بلکه نشان می‌دهد که موارد استفاده بیت کوین پیوسته در حال پیشرفت بوده و این خود یک گزاره ارزش است. به عبارت دیگر، اگر فکر می‌کنید بیت کوین اکنون یک فناوری قدرتمند است، فقط کافی است کمی صبر کنید.

تأثیر به‌روزرسانی تپروت بر بیت کوین

به عنوان یک مثال از اینکه چگونه تپروت می‌تواند بر ارزش بیت کوین تأثیر بگذارد، باید ببینیم عملکرد قرارداد هوشمند به چه معناست. برنامه بیت کوین تقریباً ساده است. این برنامه می‌تواند تعداد معدودی کار انجام دهد، اما آنها را به خوبی پیش می‌برد. از طرف دیگر، اتریوم پیچیده است، اما می‌تواند از اجرای طیف گسترده‌ای از «قراردادهای هوشمند» یا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز پشتیبانی کند.

در حالی که بیت کوین هرگز در انعطاف‌پذیری با اتریوم رقابت نخواهد کرد (و نه می‌خواهد که رقابت کند – هرچه برنامه پیچیده‌تر باشد، سطح حمله احتمالی وسیع‌تر خواهد بود)، برخی پیشرفت‌های ساده می‌تواند سودمندی آن را به عنوان ذخیره ارزش بهبود ببخشد. به عنوان مثال، تصور کنید که مسئولیت‌پذیری مربوط به مالکیت می‌تواند به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که بتوان بیت کوین را به طور موثرتری به عنوان وثیقه استفاده کرد.

همچنین، این به‌روزرسانی می‌تواند استفاده از بیت کوین را به عنوان یک ابزار مبادله افزایش دهد. نوع جدیدی از امضای تأیید می‌تواند تراکنش‌های لایه ۲ را آسان و ارزان کند. همچنین، تپروت برخی ویژگی‌ها را ارائه می‌کند که می‌توانند با ماسک کردن یا پوشاندن نوع تراکنش (نه آدرس‌های ارسال/دریافت آن)، به استفاده بیشتر ترغیب کرده و حریم خصوصی بیشتری را فراهم ‌کنند.

پیش‌بینی آینده توسعه بیت کوین

اگرچه فکر کردن در مورد بیت کوین به عنوان یک ماشین که همیشه به کار خود ادامه می‌دهد، راحت است اما ما نباید کارهایی را که برای این منظور انجام می‌شود، فراموش کنیم. هرچه توسعه‌دهندگان بیشتر در زمینه شفاف و کارآمد نگه داشتن بیت کوین کار کنند، پروتکل آن از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار خواهد بود. در نتیجه، به احتمال بیشتری پیشرفت‌های کلیدی در توسعه بیت کوین با دقت بیشتر صورت خواهند گرفت.

هرچه توسعه‌دهندگان از نقطه نظر سوابق و مشوق‌ها متنوع‌تر باشند، احتمال به دام افتادن بیت کوین در دامی که بسیاری از شبکه‌های فناوری امروزی در آن گرفتارند، کمتر می‌شود: ساخت توسط تعداد کمی از افراد و برای تعدادی محدود.

همچنین دیدن چنین طیف وسیعی از مشارکت‌کنندگان برای حفظ و نگهداری یک «کالای مشترک» تأثیرگذار است، حتی اگر مسیر مستقیم سودآوری مشخص نباشد. این چیزی بیش از سرهم‌بندی منبع باز است. در واقع، این کار ساختن یک سیستم جدید است که باور همه افراد دخیل در آن پاسخی است برای سؤالات اساسی که اکنون جهان را بیدار کرده است.

به نظر شما چه عوامل دیگری به توسعه و تکامل بیت کوین کمک خواهند کرد؟ نظرات خود را در کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: coindesk