تفاوت رالی کنونی بیت کوین با آنچه در سال ۲۰۱۷ رخ داده، نکته مهمی است که با در نظر گرفتن معیارهایی که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، بهتر قابل درک خواهد بود.

بازارهای ارز دیجیتال در طول تاریخ توسط سرمایه‌گذاران خرده‌فروش هدایت شده و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای آن را دنبال می‌کردند. آیا این روال در حال تغییر است؟ در ۱۵ سال گذشته، فناوری‌های پیشرفته الگوی رهبری ازسوی شرکت‌ها را به الگوی رهبری از سوی مصرف‌کننده تبدیل کرده‌اند.

پیشگامی و رهبری خرده‌فروشی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ مشهود بود، زیرا هیاهوی رسانه‌ها همراه با قیمت افزایش یافت. بدون شک این بار هیاهوی تبلیغاتی پیرامون خرده‌فروشی کمتر است. شبکه خبری CNBC در نیمه اول سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ تقریباً ۱۰۰ تیتر خبری با عنوان «بیت کوین» داشته است. در شش هفته گذشته، به دلیل اینکه بیت کوین از نظر ارزش بازار به اوج قیمت جدیدی رسیده، تعداد این تیترهای خبری به کمتر از ۴۰ مورد رسید.

معیارهای تأثیرگذار بر تفاوت رالی کنونی بیت کوین

اکنون برای تشخیص یک روند پایدار و دائمی در سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال زود است، بیشتر به این دلیل که دوشاخگی خرده فروشی/ سازمانی ساده‌انگارانه به نظر می‌رسد. در اینجا، چهار مورد از ابعاد این بازار را بررسی خواهیم کرد که نشان می‌دهند رفتار شرکت‌کنندگان در این دوره چقدر متفاوت از رفتار سرمایه‌گذاران در سال ۲۰۱۷ است:

  • نهنگ‌های بیت کوین و معامله در مقابل هولد کردن
  • بیت کوین در مقابل اتر و هر رمز ارز دیگر
  • بازارهای آتی قانونمند در مقابل بازارهای آتی برون مرزی
  • سرمایه‌گذاران آمریکای شمالی در مقابل سرمایه‌گذاران آسیای شرقی

بیشتر بخوانید: چرا قیمت بیت کوین برای اولین بار در سه سال گذشته به ۱۹۰۰۰ دلار رسید؟

۱. نهنگ‌های بیت کوین و معامله در مقابل هولد کردن

تعداد آدرس‌هایی که حداقل یک بیت کوین در آن هولد می‌شود از اواخر سال ۲۰۱۳ تا سقوط سال ۲۰۱۸ با سرعتی بی‌امان افزایش یافته است. این تعداد در سال ۲۰۱۹ دوباره افزایش یافت، سپس در بهار امسال مجدداً ثابت ماند. این اتفاق متفاوت از آن چیزی است که در پایان سال ۲۰۱۷ رخ داد- زمانی که تعداد این آدرس‌ها با افزایش قیمت بیت کوین به اوج خود رسید.

تفاوت رالی کنونی بیت کوین
مقایسه منحنی قیمت بیت کوین و آدرس‌هایی که حداقل دارای یک بیت کوین هستند

این عدد را با تعداد آنچه که می‌توانیم «میلیاردرهای» بیت کوین بنامیم مقایسه کنید، آدرس‌هایی که حداقل ۱۰۰۰ بیت کوین دارند. این نهنگ‌ها در بحبوحه سال ۲۰۱۷ به فروش روی آوردند. این بار فهرست بلاکچین بیت کوین فوربز در حال رشد بوده و انقباضی نیست.

تفاوت رالی کنونی بیت کوین
مقایسه منحنی قیمت بیت کوین و آدرس‌هایی که حداقل دارای هزار بیت کوین هستند

باید به موجودی آدرس‌ها با شک و تردید نگاه شود؛ آدرس‌ها مساوی با موجودیت نهادها نیستند. رفتار، سیگنال بهتری است. اگر نهنگ‌هایی وجود داشته باشند، به کجا شنا می‌کنند؟ هرجا که افول و رکورد باشد، آن‌ها کیف‌های بیت کوین خود را به همراه می‌آورند. این سکه نارنجی بیشتر در کیف پول‌هایی که در طول تاریخ خریداری و نگهداری می‌شوند و کمتر در کیف پول‌هایی که تمایل به معامله دارند، در حال انباشت است.

تفاوت رالی کنونی بیت کوین
مقایسه قیمت بیت کوین و انباشت بیت کوین توسط تریدرها و سرمایه‌گذارها

از سال ۲۰۱۷ تاکنون، دو مرتبه کند شدن میزان انباشت هولدرها شاخص اصلی در رالی بازار بوده است. در سال ۲۰۲۰ و در رالی کنونی بیت کوین، هنوز هیچ نشانه‌ای از کند شدن وجود ندارد.

۲. بیت کوین در مقابل اتر و هر رمز ارز دیگر

بازار گاوی ۲۰۱۷ به عنوان پدیده‌ای که به دلیل اشتیاق برای عرضه اولیه سکه (ICO) روی اتریوم (اتر ،٪ ۶/۸۸+) ایجاد شد، به یاد ماندنی شد. با این حال، زمانی که این هیجان به اوج خود رسید، اتر (ETH) فعالیت خود را تا حد زیادی تکمیل کرده بود. در اواسط سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۷، بازده بیت کوین ٪ ۲۳/۹ و بازده اتر٪ ۶/۹ بود. این جبران عقب افتادگی بیت کوین در سه ماهه چهارم بود که به گاوها جان تازه‌ای بخشید.

بازده اتر و بیت کوین
بازده اتر و بیت کوین در سال ۲۰۱۷

این اتفاق را با رالی کنونی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ مقایسه کنید، شباهت‌ها و تفاوت‌ها گویا هستند. مجدداً، اتر در صعود پیشگام شد، اما این بار همگام با بیت کوین پیش رفت و در سه ماهه چهارم بازده خود را به ٪ ۲۳/۲ در مقابل ٪ ۲۸/۴ بیت کوین رساند، حتی قبل از اینکه قیمت آن در اوایل روز جمعه از ۵۰۰ دلار عبور کند. اگر الگوی سال ۲۰۱۷ تکرار شود، گاوهای بیت کوین ممکن است دامنه بلندمدت‌تری در اختیار داشته باشند.

بازده اتر و بیت کوین در امسال
بازده اتر و بیت کوین در سال ۲۰۲۰

بنابراین، آیا بازارهای ارز دیجیتال در حال تثبیت هستند؟ جواب این سؤال بله و خیر است. تسلط بیت کوین، سهم این سکه نارنجی از ارزش بازار تجمعی، در سطح بالای ۵۰ قرار دارد. معمولاً، این به معنای فهرست کوتاه‌تری از دارایی‌هایی است که حجم عمده بازار را تشکیل می‌دهند. که مربوط به امسال نیست.

تفاوت رالی کنونی بیت کوین
مقایسه سهم بازار بیت کوین و دیگر رمزارزها

پنج دارایی برتر در CoinDesk 20 همراه با بیت کوین در حال رشد هستند، اما اکنون تعداد این دارایی‌ها پس از پیامدهای حباب سال ۲۰۱۷، پراکنده‌تر شده است. (این آمار شامل استیبل کوین‌ها و سایر دارایی‌های دارای پشتوانه است.)

بیشتر بخوانید: چهار دلیل برای یک پیش‌بینی؛ بیت‌کوین به‌زودی به یک اوج قیمت جدید می‌رسد

۳بازارهای آتی قانونمند در برابر بازارهای آتی برون مرزی

رشد بازار CME Bitcoin Futures نشانگر افزایش تقاضا برای قانونمند شدن بیت کوین از طریق کانال‌های عملیاتی است. قراردادهای باز CME در این هفته به یک میلیارد دلار رسیده که یک رکورد بی‌سابقه است.

تفاوت رالی کنونی بیت کوین
رشد قراردادهای آتی بیت کوین

به هر حال، بیشتر این رشد مربوط به قیمت بیت کوین است. و در مجموع، قراردادهای مشتقاتی که به میزان کمی قانونمند شده‌ و توسط افراد، تریدرها و ارائه‌دهندگان نقدینگی معامله می‌شوند، CME را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. عاقلانه نیست اگر پایه فلیپنینگ سازمانی را تنها بر رشد CME بنا کنیم. بهتر است بگوییم مشارکت نهادی همراه با بقیه بازار در حال رشد است.

تفاوت رالی کنونی بیت کوین
میزان قرارداردهای آتی بیت کوین در صرافی‌های مختلف

۴. سرمایه‌گذاران آمریکای شمالی در مقابل آسیای شرقی

به موازات رشد معاملات آتی CME، جریان بیت کوین به سمت صرافی‌های آمریکای شمالی رفته و از صرافی‌های آسیای شرقی خارج شده است.

تفاوت رالی کنونی بیت کوین
جریان بیت کوین به سمت صرافی‌های آمریکای شمالی

تا جایی که جریان‌های صرافی‌ها نشان‌دهنده فعالیت شرکت‌کنندگان است، سرمایه‌گذاران آسیای شرقی بیت کوین را در این بازار گاوی با نرخ‌هایی که قبلاً دیده نشده می‌فروشند. در عین حال، علاقه آمریکای شمالی به بیت کوین بیشتر از سال ۲۰۱۷ شده است.

یک نکته مهم: جریان‌های موجود در اینجا ممکن است بیشتر نشان‌دهنده اولویت‌های تریدرها باشد تا فعالیت طولانی مدت سرمایه‌گذاران. استیبل کوین تتر (تتر، ٪ ۰/۰۱+) در شرف رشد است و درصدد است تا در این سه ماه بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارزش بازار خود را افزایش دهد. برخی از جریانات در شرق آسیا احتمالاً نشان‌دهنده پیشروی تتر (USDT) به سمت تسلط بر بازار ارز است، زیرا تریدرها در بازارهای معاملات ارز دیجیتال با ارز دیجیتال، این رمز ارز را بیش از بیت کوین ترجیح می‌دهند.

نتیجه

رالی کنونی بیت کوین قطعاً با سال ۲۰۱۷ متفاوت است، اگرچه این بدان معنا نیست که شاهد چرخه فرازو نشیب‌های دیگری نخواهیم بود. سیگنال‌هایی که به انواع سرمایه‌گذاران شرکت‌کننده اشاره دارند، نشان می‌دهند که ممکن است نسبت به سه سال قبل که بیت کوین به اوج قیمت خود رسید، زودتر در این چرخه قرار گرفته باشیم. تاریخچه بیت کوین پر است از روایاتی درباره تغییرات آینده یا تغییرات نظارتی که بازار را به طور اساسی تغییر خواهند داد. این روایت‌ها در گذشته بسیار اغراق‌آمیز بوده و احتمالاً در حال حاضر هم همین طور هستند. همین امر نیز در مورد روایت‌هایی که خبر از سقوط دلار می‌دهند، صدق می‌کند.

آیا بازارهای مالی سنتی در حال نابودی اتحادیه خود هستند؟ شاید، اما این امر بیت کوین را ناگهان به یک پناهگاه امن یا پوشش ریسک تبدیل نمی‌کند. الگوهای فعلی مشارکت رو به رشد سرمایه‌گذاران جدید، بزرگ‌تر و بلند مدت احتمالاً ادامه خواهند داشت، اما بیت کوین و ارزهای دیجیتال رده پایین‌تر برای سرمایه‌گذاری‌ در آینده قابل پیش‌بینی ریسک بالایی داشته و سرمایه‌گذاران باید با احتیاط با آن‌ها رفتار کنند.

نظر شما در مورد تفاوت رالی کنونی بیت کوین با سال ۲۰۱۷ چیست؟ نظرات خود را در کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید؟

منبع: coindesk