بین وال استریت و ارزهای دیجیتال همواره رابطه عجیب عشق و نفرت برقرار بوده است. در حالی که برخی از سرمایه‌گذاران سنتی مانند پاول تودور جونز (Paul Tudor Jones) شروع به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال کرده‌اند، هنوز سرمایه‌گذارانی مانند جیمی دایمون، مدیرعامل جی پی مورگان هستند که از سال ۲۰۱۷ بیت کوین را یک کلاهبرداری بزرگ قلمداد می‌کنند. حتی افرادی مانند وارن بافه (Warren Buffet) هم ارزهای دیجیتال را بی ارزش می‌دانند. در ادامه این مطلب از کوین نیک در مورد رابطه وال استریت و بیت کوین بیشتر صحبت می‌کنیم.

در گزارش اخیر گلدمن ساکس به ۵ دلیل اشاره است که چرا بیت کوین نمی‌تواند یک سرمایه‌گذاری مناسب محسوب شود. در میان ۵ دلیلی ذکر شده در این گزارش یک دلیل بیش از سایر موراد برجسته بود: «بیت کوین هنوز نتوانسته است شواهدی مبنی بر جلوگیری از تورم خود نشان دهد»

این اظهار نظر در این گزارش از بسیاری جهات کاملا اشتباه است زیرا اساسا گزارش به این موضوع اشاره دارد که در مواقع بحران مالی نمی‌توان به بیت کوین اعتماد کرد.

بیت کوین در کشورهایی مانند ونزوئلا، زیمبابوه، سودان جنوبی و بسیاری از کشورهای در حال توسعه که با بحران مالی مواجه هستند، به یک ارز واسطه برای مبادلات تبدیل شده است. در حقیقت حتی در زمان بحران اخیر ناشی از ویروس کرونا هم بیت کوین توجه بسیار زیادی حتی در روستاهای السالوادور جلب کرد. به صورتی که مردم این روستاها برای خرید ملزومات روزانه مانند خواروبار و مواد غذایی از بیت کوین استفاده کردند.

بنابراین شواهد تاریخی اثبات می‌کند که بیت کوین یک ارز جایگزین قابل اعتماد در زمان تورم و بحران مالی است.

بیت کوین و وال استریت

رابطه وال استریت و بیت کوین

این مطلب راهم مطالعه کنید: ارائه خدمات بانکی به صرافی های ارز دیجیتال توسط بانک جی پی مورگان فراهم شد

علاوه بر این برادران دوقلوی وینکل‌ووس (Winklevoss) صاحبان جمینی (Gemini) در یک اظهار نظر جالب گفتند همکاری وال استریت و بیت کوین می‌تواند اوضاع را بهتر کند. با این وجود هنوز ۲ سوال اصلی در مورد رابطه وال استریت و بیت کوین وجود دارد.

  • چرا برخی از افراد مهم در وال استریت از پذیرش بیت کوین خودداری می‌کنند؟
  • آیا بیت کوین برای کسب و کار آن‌ها و مدل کسب و کار آن‌ها یک تهدید جدی محسوب می‌شود؟

بیل بارهات (Bill Barhydt) بنیانگذار و مدیرعامل ابرا (Abra) با حضور در یک پادکست به دو موضوع اشاره کرد، او گفت:

هنوز ۲۰ سال از هم ظهور بیت کوین نگذشته است و بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد. من فکر می‌کنم درک چنین چیزی برای یک اقتصاددان سنتی کانادایی بسیار دشوار است، به همین علت، آن‌ها برای حفظ وضع موجود انگیزه دارند.

کاملا منطقی است، زیرا وقتی بیت کوین در چنین مدت کوتاهی می‌تواند به این اندازه رشد کند، ممکن است برای فعالان بازارهای سنتی یک تهدید محسوب شود. همچنین با توجه به اقدامات اخیر بانک فدرال مردم تمایل بیشتری برای ارزهای غیرمتمرکز پیدا کرده‌اند.

اینچنین گزارشی از شرکتی مانند گلدمن ساکس فقط این فرضیه را تقویت می‌کند که آن‌ها در حال حاضر از بزرگ‌تر شدن بازار ارزهای دیجیتال می‌ترسند.

علاوه بر این دان هلد (Dan Held) مدیرعامل کراکن (Kraken) چندین موسسه بزرگ اخیرا به بازار ارزهای دیجیتال ورود کرده‌اند نه به این که به این ارزها اعتقاد دارند، بلکه صرفا به خاطر ترس از دست دادن فرصت از نظر پیشرفت.

بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم، رابطه وال استریت و بیت کوین در حال حاضر کاملا غیرقابل پیش بینی است و ممکن است تا مدتی این رابطه عشق و نفرت ادامه پیدا کند.

منبع: ambcrypto