می‌توان گفت یکی از قدیمی‌ترین بازیگران بازار کیف‌ پول‌های بیت کوین، الکترام است. در این مقاله به بررسی جنبه‌های مثبت و منفی کیف پول الکترام (Electrum) می‌پردازیم.

الکترام یک کیف پول بیت کوین است که قابلیت‌های زیادی دارد، اما چندان کاربرپسند نیست. اگر یک تازه کار هستید، شاید بهتر باشد به سراغ الکترام نروید؛ اما اگر با مفاهیم پایه آشنایی دارد، این کیف پول می‌تواند یک انتخاب بسیار خوب برای شما باشد.

بررسی کیف پول الکترام

الکترام در نوامبر سال ۲۰۱۱ توسط توماس وگلین (Thomas Voegtlin) ساخته شد و از آن زمان توسط توسعه‌دهندگان متعددی ویرایش و اصلاح شده است (کد آن متن باز است). الکترام یک کیف پول مشتری محور است؛ به این معنی که برای استفاده از آن باید آن را دانلود و نصب کرد.

کاربری الکترام تنها برای دسکتاب در دسترس است، که برای کاربرانی که مایل هستند از موبایل خود به عنوان کیف پول استفاده کنند یک نقطه ضعف بزرگ به شمار می‌رود.

الکترام به سرعت، امنیت و حفظ حریم خصوصی اپلیکیشن خود مفتخر است. اپلیکیشن این کیف پول حجم کمی دارد؛ به این معنی که کل بلاکچین را دانلود نمی‌کند، بنابراین نصب آن بدون هیچ تاخیری انجام می‌شود و همیشه به‌روز است.

بیشتر بخوانید: لایحه وزارت خزانه‌داری آمریکا برای نظارت بر کیف پول ‌ها

در الکترام کلیدهای خصوصی شما رمزنگاری می‌شوند و هرگز کامپیوتر شما را ترک نمی‌کنند.  همچنین کیف پول شما با استفاده از عبارت بازیابی قابل بازگردانی است. می‌توانید کلیدهای خصوصی خود را بصورت آفلاین نگه‌داری کنید و با یک کیف پول watch-only که تنها قابلیت آن رصد آدرس‌های بیت کوین مربوط به یک کلید عمومی است، آنلاین شوید.

علاوه بر این کلید خصوصی شما در اختیار سروری که الکترام را به شبکه بیت کوین متصل می‌کند، قرار نمی‌گیرد و حساب‌ کاربری کاربران روی این سرور ذخیره نمی‌شود. در واقع شما به سرور خاصی وابسته نیستید و سرور نیازی به شناخت شما ندارد.

الکترام برای پشتیبانی از کیف پول‌های سخت‌افزاری مثل ترزور یا لجر، توسعه داده شده است. یعنی کلید خصوصی شما بصورت آفلاین و کاملا امن بر روی کیف پول سخت‌افزاری ذخیره می‌شود؛ درحالیکه شما هر زمانی که بخواهید، می‌توانید از الکترام برای ارسال کوین‌های موردنظرتان استفاده کنید.

 تجربه‌ی استفاده از کیف پول الکترام

بسیاری از کاربران، الکترام را به عنوان بهترین کیف پول دسکتاپ برای بیت کوین می‌شناسند.

فرآیند نصب کیف پول الکترام

درحالیکه فرآیند نصب، برای بیت کوینرهای باتجربه کاملا ساده و بی‌دردسر است، نمی‌توان با اطمینان گفت برای کسی که تازه پا به دنیای رمزارزها گذاشته، تا چه اندازه قابل درک است.

احتمالا باید به یک تازه کار پیشنهاد کرد که در همه مراحل نصب، بر روی دکمه Next (بعدی) کلیک کند. همانطور که در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید، هیچ راهنما یا خلاصه‌ای برای توضیح درباره مراحل مختلف وجود ندارد.

نصب کیف پول الکترام

انتخاب نوع عبارت بازیابی در مراحل نصب کیف پول الکترام

با این حال، حداقل با جزئیات بیشتری به توضیح عبارت بازیابی که مهم‌ترین بخش است، پرداخته شده است.

کل فرآیند نصب شامل ۷ مرحله است:

  1. انتخاب یک سرور
  2. انتخاب نام فایل dat (فایلی که کلید خصوصی شما را ذخیره می‌کند.)
  3. انتخاب یکی از دو گزینه Legacy و Segwit
  4. انتخاب یکی از گزینه‌های: یک کیف پول موجود/ کیف پول سخت‌افزاری/ کیف پول جدید
  5. با انتخاب گزینه «ایجاد کیف پول جدید» (creating a new wallet)، در این مرحله باید نوع کیف پول را مشخص کنید: «استاندارد (standard)، تایید هویت دومرحله‌ای (۲fa)، چندامضایی (multisig)»
  6. عبارت بازیابی (seed phrase) که به شما داده می‌شود را یادداشت کنید.
  7. برای کیف پول خود رمز عبور ایجاد کنید (با قابلیت رمزنگاری اختیاری رمز عبور).

همانطور که می‌بینید، این احتمالا کمی بیش از آن است که بعضی از تازه‌کارهای غیرفنی بتوانند از پس آن برآیند.

تولید عبارت بازیابی هنگام نصب کیف پول الکترام

در هنگام نصب، عبارت بازیابی (seed phrase) تولید شده را یادداشت کنید.

نکته مهم: شما هرگز نباید عبارت بازیابی (seed phrase) خود را بصورت آنلاین در معرض نمایش قرار دهید. عبارتی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، صرفا به هدف آموزش بوده و از آن برای نگه‌داری دارایی استفاده نشده است.

رابط کاربری

رابط کاربری نسخه دسکتاپ کیف پول کاملا واضح و مشخص است. سه زبانه در بالای پنجره کیف پول دسکتاپ وجود دارد که به شما امکان انتخاب سه گزینه را می‌دهد: «send»، «receive» و «history» که به ترتیب ارسال، دریافت و تاریخچه تراکنش‌های شما هستند.

در قسمت پایین همان پنجره، می‌توانید تنظیمات سیستم را مشاهده کنید؛ عبارت بازیابی خود را بررسی کنید یا کلمه عبور خود را تغییر دهید.

در مجموع، طراحی آن بسیار ساده است اما خیلی مجذوب کننده نیست. به نظر می‌رسد الکترام بر عملکرد، تمرکز بیشتری از تجربه کاربری داشته است. اگر کسی که به تازگی با بیت کوین آشنا شده است این کیف پول را دانلود کند، احتمالا متوجه نشود هر یک از گزینه‌هایی که کیف پول ارائه می‌دهد، برای چه کاری است.

مراحل نصب کیف پول الکترام

نمایی از رابط کاربری کیف پول الکترام

قابلیت‌های کیف پول الکترام

از جنبه‌های مثبت الکترام این است که از قابلیت‌های زیادی برخوردار است، به ویژه برای شخصی‌سازی تراکنش‌های بیت کوین.

کیف پول الکترام به شما امکان سفارشی سازی هزینه کارمزد تراکنش‌ها را می‌دهد. الکترام از قابلیت Replace By Fee یا RBF هم پشتیبانی می‌کند، که به شما این امکان را می‌دهد که تراکنش خود را با کارمزدی بالاتر در شبکه بلاکچین منتشر کنید تا مطمئن شوید که توسط یک ماینر برای تایید انتخاب می‌شود.

می‌توانید آدرس‌های مختلف را به عنوان مرجع برچسب‌گذاری کنید تا بدانید که پرداخت‌ها از کجا انجام شده‌اند. همچنین یک راه آسان برای صدور تاریخچه کیف پول، آدرس‌ها و برچسب‌ها وجود دارد.

علاوه‌براین، این کیف پول به شما این امکان را می‌دهد که یک پیام را با استفاده از کلید خصوصی امضا کنید و همچنین امکان “pay to many” دارد که فرآیند ارسال یک تراکنش به چندین دریافت کننده است.

کیف پول الکترام از چه کوین‌هایی پشتیبانی می‌کند؟

الکترام تنها از بیت کوین (BTC) پشتیبانی می‌کند. با این حال، کلون‌هایی (clones) برای بیت کوین کش (Bitcoin Cash)، بیت کوین گلد (Bitcoin Gold) و سایر کوین‌ها ایجاد و همانندسازی شده‌اند.

پشتیبانی از مشتری و نظرات کاربران

الکترام مستندات گسترده‌ای را بصورت آنلاین دارد. همچنین یک گروه فعال در بیت کوین تاک (BitcoinTalk) دارد که در آن‌جا به پرسش‌های کاربران پاسخ داده می‌شود.

با وجود آنکه نقدها و نظرات زیادی از این کیف پول بصورت آنلاین وجود ندارد، جامعه رمزارز بیت کوین، بطور کلی الکترام را یکی از بهترین انتخاب‌ها به عنوان کیف پولی برای نگه‌داری مقادیر کمی بیت کوین می‌دانند.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین کیف پول های استلار

سوالات پرتکرار

کیف پول الکترام چه میزان امنیت دارد؟

الکترام با رمز عبور محافظت می‌شود و می‌تواند کلید خصوصی شما را روی هارد دیسک رمزگذاری کند. اگر رمز عبور را فراموش کنید یا کامپیوتر از بین برود، همیشه می‌توانید دارایی خود را با استفده از عبارت بازیابی (seed phrase) بازیابی کنید.  (با فرض آنکه عبارت بازیابی را هنگام نصب کیف پول یادداشت کرده‌اید.)

آیا الکترام از بیت کوین کش پشتیبانی می‌کند؟

خیر، الکترام تنها از بیت کوین پشتیبانی می‌کند. با این حال می‌توان از الکترون کش (Electron Cash) استفاده کرد که انشعابی از الکترام برای بیت کوین کش (Bitcoin Cash) است.

نتیجه گیری

الکترام یک کیف پول عالی، سریع، امن و پایدار است؛ هرچند برای تازه‌کارها چندان مناسب نیست. این کیف پول از حمایت بالای جامعه بیت کوین برخوردار است و دارای قابلیت‌های بسیاری است.

اگر به تازگی با بیت کوین آشنا شده‌اید، توصیه می‌شود که همان ابتدا به سراغ این کیف پول نروید؛ اما اگر با مفاهیم پایه آشنایی دارید، به شدت استفاده از کیف پول الکترام پیشنهاد می‌شود.

اگر شما هم تجربه استفاده از کیف پول الکترام رادارید، نظرات و تجربیات خود را با کوین نیک در میان بگذارید.

منبع: ۹۹bitcoins.com