یکی از نهنگ‌های بزرگ بیت کوین به تریدرهای تازه‌وارد ارز دیجیتال هشدار داده است که ضرر و زیان‌های زیادی قرار است پیش روی آنها قرار بگیرد. در ادامه این مطلب قصد داریم در مورد هشدار نهنگ بیت کوین درباره ضرر و زیان سرمایه گذاران جدید در بخش دیفای بیشتر صحبت کنیم.

یکی از فعالان حوزه ارز دیجیتال که با نام مستعار جو «Joe007»  فعالیت می‌کند گفته است حوزه مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای (DeFi) احتمالا همان مسیری را که بسیاری از ICOها پیش از این طی کرده‌اند دنبال می‌کند. برای تاکید بر اظهار نظر خود هشداری که از طرف کین وارویک (Kain Warwick) بنیانگذار سینتتیکس توییت شده بود را ری‌توییت کرده است:

حوزه دیفای نوظهور و بسیار خطرناک است. همه نوع ریسک از جمله خطر هک شدن، وجود باگ، کلاهبرداری، تمرکزگرایی، دست‌کاری بازار و سایر ریسک‌ها در این بازار وجود دارد.

جو علیرغم اینکه تایید می‌کند از طریق سرمایه‌گذاری در حوزه دیفای توانسته است به سود خیلی خوبی دست پیدا کند، اما بشدت تبلیغ ارزها و دارایی‌هایی را که برای سرمایه‌گذاران جدید هیچ‌گونه منفعتی در پی ندارند محکوم می‌کند و آن را به‌نوعی یک بازی پانزی یا طرح کلاهبرداری می‌نامد.

جو توضیح می‌دهد درست مانند طرح‌های پانزی و هرمی که وعده ثروتمندشدن به سرمایه‌گذاران می‌دهند، بسیاری از طرح‌های دیفای هم از ارزهای بسیار کوچکی پشتیبانی می‌کنند که ارزش چندانی ندارند.

سرمایه‌گذاران جدید به‌موجب به تبلیغاتی که جامعه حمایت‌کننده آن ارز انجام می‌دهد و به امید اینکه ارزش دارایی آن‌ها چند برابر شود، اقدام به خرید و هودل می‌کنند، در حالیکه بنیانگذاران و توسعه‌دهندگان آن ارزها که سود خود را کسب کرده‌اند، دارایی خود را می‌فروشند و بازار را ترک می‌کنند. به این ترتیب، سرمایه‌گذاران و تریدرهای تازه‌وارد در حقیقت دارایی‌های بی‌ارزشی را نگهداری می‌کنند و سرمایه خود را از دست می‌دهند.

جو برای تایید این موضوع به پلتفرم یام (YAM) اشاره می‌کند که از نظر او یک کلاهبرداری خروج از بازار (exit scam) محسوب می‌شود. پلتفرم کشت سود (Yield farming) یام در حالیکه ارزش بازار آن در تاریخ سیزدهم اوت به ۶۰ میلیون دلار رسیده بود، تنها در عرض چند ساعت به صفر رسید.

ضرر و زیان تریدرهای جدید در بخش دیفای

هشدار نهنگ بیت کوین در مورد ریسک سرمایه‌گذاری در بخش دیفای

این مطلب راهم مطالعه کنید: کشف باگ در پلتفرم یام (Yam Finance) باعث مرگ آن خواهد شد؟

اسپنسر نون (Spencer Noon) مدیر سرمایه‌گذاری در شرکت سرمایه‌گذاری DTC Capital می‌گوید: «باوجود اینکه  سرمایه‌گذاری در حوزه دیفای خالی از ریسک نیست، اما این صنعت نوپا پتانسیل رشد و بزرگ‌تر شدن بسیار بالایی دارد.»

رایان واتکینز (Ryan Watkins) محقق مجموعه تحقیقات ارز دیجیتال مساری (Messari) هم باور دارد رشد و توسعه دیفای به پایان نرسیده است. او با بیان اینکه بخش دیفای تنها ۱/۵ درصد از کل بازار ارز دیجیتال را در اختیار دارد تاکید می‌کند این بخش می‌تواند بدون ورود ارزهای جدید به بازار به رشد خود ادامه دهد. واتکینز استدلال می‌کند همه آن چیزی که نیاز داریم توزیع مجدد سرمایه در بخش‌های مختلف ارز دیجیتال است.

تحلیل شما درباره احتمال ضرر و زیان سرمایه گذاران جدید که به بخش دیفای وارد می‌شوند، چیست؟ نظرات خود را از طریق قسمت نظرات در سایت کوین نیک با ما در میان بگذارید. فراموش نکنید نظرات و تحلیل‌های شما می‌تواند در تکمیل اطلاعات این مطلب به ما کمک کند.

منبع: dailyhodl