چند وقتی است که قیمت بیت کوین تکانی نخورده است، اما این ایستایی باعث نشده هش ریت بیت کوین تغییری نکند و برعکس هر روز قوی و قوی‌تر می‌شود. هش ریت مقدار سرعتی است که یک ماینر موفق به حل هش‌ می‌شود تا پاداش دریافت کند.

مت وارد از متخصصین صرافی ارز دیجیتال CoinCorner روز ۱۳ جولای در توییتی نوشته است که هش ریت به بالاترین میزان خود رسیده است. مقدار هش ریت توانسته قله ۱۴۷/۸۸ تبادل در ثانیه را فتح کند. این عدد دوبرابر بالاترین سرعت پارسال هش ریت بیت کوین است.

توییت مت وارد مبنی بر اوج هش‌ریت بیت کوین

این اعداد و ارقام نمایانگر آن است که علیرغم ثابت ماندن بازار ارز دیجیتال، شبکه بیت کوین از هر زمان دیگری امن‌تر شده است.

اما جهش هش ریت بیت کوین چه تاثیری روی قیمت این ارز دیجیتال محبوب می‌گذارد؟

تحلیلگران: بیت کوین وارد وضعیت گاوی می‌شود

مکس کایزر، یکی از سرمایه‌گذاران معروف بیت کوین، معتقد است احتمالا این جهش افزایش قیمت بیت کوین را به دنبال داشته باشد. کایزر در توییترش نوشت:

همیشه سرعت هش جلوتر از قیمت است. قیمت بیت کوین و طلا نسبت به مبادله با دلار رابطه‌ای معکوس دارند. جهش سرعت هش نشان می‌دهد که همه انتظار دارند پول فیات از هم بپاشد و در واقع بیت کوین دارد راهش را از پول فیات جدا می‌کند.

از طرفی، کایزر قبلا گفته بود که معتقد است به‌زودی ۹۹٪ هش ارز دیجیتال به بیت کوین اختصاص خواهد یافت. این گفته کایزر از سوی بسیاری از سرمایه‌گذاران مورد تایید قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: قدرت هش بیت کوین درنتیجه تاثیرات رویداد هاوینگ رو به بهبود است

چارلز ادوارد، از مدیران عرصه ارز دیجیتال، در دسامبر ۲۰۱۹ مدل «ارزش انرژی» را برای قیمت بیت کوین منتشر کرد.  فرض اولیه مدل ارزش انرژی این است که ارزش بیت کوین تابعی است از انرژی بیت کوین با واحد اندازه‌گیری ژول.

اگر از فرمول ارزش انرژی استفاده کنیم و به بررسی اعداد و ارقام بپردازیم به این نتیجه می‌رسیم که طی سالهایی که بیت کوین عرضه شده ضریب تعیین آن ۸۰٪ بوده است. این مدل پیش‌بینی می‌کند که در حال حاضر قیمت بیت کوین ۲۸٪ پایین‌تر از قیمت واقعی آن است. طبق این مدل سرعت هش یا در همین قله می‌ایستد یا همچنان به حرکت رو به بالایش ادامه می‌دهد. از طرفی قیمت بیت کوین نیز نهایتا با جهش روبه‌رو می‌شود و به‌دنبال هش حرکت می‌کند.

نمودار عملکرد قیمت بیت کوین طبق مدل ارزش انرژی

دلیل جهش هش ریت بیت کوین چیست؟

با اینکه تحلیلگران رو این موضوع اشتراک نظر دارند که قوی‌تر شدن هش ریت موجب رشد قیمت بیت کوین می‌شود، اما بد نیست نگاهی به دلیل جهش هش ریت بیاندازیم.

جهش هش ریت چهار دلیل می‌تواند داشته باشد، رشد چشمگیر فارم‌های استخراج ارز دیجیتال، شروع «فصل باران» در چین، ماینرهای جدید و جنگ هش احتمالی.

درباره دلیل دوم این را باید بگوییم که وقتی در چین رودها طغیان می‌کنند، هزینه انرژی به‌شدت کاهش می‌یابد و طبعا هزینه استخراج ارز دیجیتال پایین می‌آید. می‌توان گفت مهم‌ترین دلیل افزایش هش ریت همین است.

این را هم در آخر بگوییم که با درنظر گرفتن این عوامل احتمالا این روند افزایشی ادامه یابد، مخصوصا اگر بیت کوین ثابت بماند یا بالاتر برود.

منبع: BITCOINIST