پس از انفجار دو روز گذشته برترین ارز دیجیتال دنیا، شاهد ثبات قیمت بیت کوین در روز جمعه بوده‌ایم. این ارز دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته در بین قیمت‌های ۲۲٫۴۰۰ دلار تا ۲۲٫۸۰۰ دلار در جریان بوده است و روند بسیار آرامی را طی می‌کند. هرچند که این ثبات قیمت بیت کوین از سوی سرمایه‌گذاران و تحلیلگران یک عقب نشینی نیست و نشان از خستگی بیت کوین پس از چند روز طوفانی دارد.

طبق نظر کارشناس، بیت کوین با وجود روند آرامی که در روز جمعه تجربه کرد، به صعود خود ادامه می‌دهد. طبق آمار تامین و عرضه بیت کوین در بازار بسیار کاهش یافته است، خرس‌های بازار هیچ مقاومتی در برابر گاوها نشان نمی‌دهند و موسسات و نهادهای سرمایه‌گذاری حتی یک بیت کوین هم روی زمین نمی‌گذارند و هرچه که باشد می‌خرند.

بررسی وضعیت بازار ارزهای دیجیتال روز ۲۹ آذر

انفجار بیت کوین خیلی از نگاه‌ها را به سمت این ارز دیجیتال دوخته است. بر اساس تحلیل‌های انجام شده، دستیابی قیمت این رمزارز به قیمت ۲۴ هزار دلار دور نیست. در حال حاضر این موسسات و نهادهای سرمایه‌گذاری هستند که زورشان به نهنگ‌ها و ماینرها می‌چربد و روی عرضه دارایی این اشخاص فشار آورده‌اند. فروش ارزهای دیجیتال توسط وال‌ها و ماینرها و به طور کلی افرادی که بیشترین میزان عرضه و فروش بیت کوین را به خود اختصاص داده‌اند، تاثیر شدیدی روی بازار گذاشته‌اند.

بالاترین حجم روزانه سال ۲۰۲۰

روز سه‌شنبه گذشته شاهد دستیابی به بالاترین حجم روزانه برای ۸ صرافی بزرگ بوده‌ایم. این حجم تنها در یک روز به ۴٫۷ میلیارد دلار رسیده بود. صرافی کوین بیس در روز سه‌شنبه با ۱٫۶ میلیارد دلار حجم در اول صف قرار داشت. اما این رقم در روز جمعه برای ۸ صرافی فقط ۱٫۷ میلیارد دلار بود.

حجم بیت کوین در ۸ صرافی بزرگ در سال ۲۰۲۰
حجم بیت کوین در ۸ صرافی بزرگ در سال ۲۰۲۰

از این شرایط نتیجه می‌گیریم که پرش قیمت عظیمی که بیت کوین تجربه کرد، باعث شد تا بسیاری از سفارشات فروش روی صرافی‌ها به سرعت تکمیل شود. با نگاهی به صرافی‌های بزرگ، متوجه می‌شویم نقدینگی بخش فروش نسبت به نقدینگی بخش خرید، بسیار کمتر و نازک‌تر است. کارشناسان یکی از دلایل این اتفاق را ورود قیمت بیت کوین به یک منطقه کشف نشده و نامعلوم دانسته‌اند.

با وجود این که روز گذشته شاهد ثبات قیمت بیت کوین بوده‌ایم، اما عدم نقدینگی مناسب در بخش فروش صرافی‌ها نشانه این است که پس از شکستن خط ۲۰ هزار دلاری، بیت کوین می‌تواند فروش سریع‌تری را هم طی کند. ثبات قیمت بیت کوین در روز جمعه را می‌توان یک خستگی موقت دانست.

رشد بازار مشتقات در روز ثبات قیمت بیت کوین

در بازار مشتقات، آمار سود و حجم روی قراردادهای آتی و اختیار معامله CME (گروه بورس بازرگانی و کالای شیکاگو) افزایش داشته است. این قرارداد آتی به عنوان یک ابزار نهادی برای پرچین کردن بازار کالا و همچنین بیت کوین شناخته می‌شود. به همین دلیل هم در تاریخ ۱۷ دسامبر، شاهد بالاترین حجم در قراردادهای آتی CME بودیم.

حجم روزانه و سود معاملات آتی CME
حجم روزانه و سود معاملات آتی CME

نکته‌ای که باعث تمامی این هیجانات شده، ورود بیت کوین به یک منطقه ناشناس است. حالا بیت کوین وارد فاز کشف قیمت شده است و برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که سرعت رشد بیت کوین پیش از یک تصحیح قیمت، بسیار تند خواهد بود. به همین منظور بازار مشتقات، مخصوصا قراردادهای آتی CME مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

تنها ۵ پروتکل بیش از ۱۰ میلیون دلار در دیفای دارند

روز جمعه در حالی که شاهد ثبات قیمت بیت کوین بودیم، دومین ارز دیجیتال دنیا یعنی اتر، تنبلی خود را کنار گذاشته بود و با یک رشد ۱/۲ درصدی در ۲۴ ساعت، به قیمت ۶۴۸ دلار رسید.

۵ پروتکل شناخته شده روی این پلتفرم یعنی Stablecoin Maker، Wrapped Bitcoin، Lenders Compound و Aave توانستند ۱۰٫۵ میلیارد دلار دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) را تجربه کنند. با این رقم، مجموعه تمامی دارایی‌های قفل شده در دیفای به ۱۶ میلیارد دلار رسید. افزایش ارزش‌ قفل شده در پلتفرم‌های دیفای، همبستگی قابل توجهی با افزایش قیمت ارزهای دیجیتال دارد.

اتر در حال حاضر یکی از معدود ارزهای دیجیتال است که با وجود آرام بودن بازار ارزهای دیجیتال، روند صعودی خود را طی کرده است. تا زمان نگارش این مطلب، قیمت اتریوم به ۶۵۳ دلار رسیده است. این در حالی است که اتر در تاریخ ۱۶ دسامبر توانست نقطه مقاومت ۶۲۲ دلاری را بشکند و حالا قدرت صعودی پیدا کرده است. با توجه به روند صعودی این رمزارز، به نظر می‌رسد اتر روی هدف ۷۶۳ دلاری متمرکز شده است.

از دیگر ارزهای دیجیتال چه خبر؟

ریپل در روز گذشته خط روند نزولی خود را شکست و با میانگین حرکتی ۰٫۵۴ دلار خرید و فروش می‌شود. به نظر می‌رسد این نوع حرکت ریپل نشان از پایان تصحیح قیمت دارد. در حال حاضر ریپل در قیمت ۰٫۵۷ دلار خرید و فروش می‌شود و با خط مقاومت ۰٫۶۵ دلاری مواجه است.

با این حال بر اساس الگوی نمودار شمعدانی Doji، شاهد یک عدم تصمیم‌گیری میان روند خرسی و گاوی هستیم. این ارز دیجیتال اگر در شاخص ۲۰ روزه روندی کاهشی به خود بگیرد، قیمت زوج ریپل و دلار به سمت ۰٫۵۰ دلار حرکت می‌کند و در نهایت برای سقوط به قیمت ۰٫۴۳ آماده می‌شود. اما در نقطه مقابل شکست سطح مقاومت ۰٫۶۷ دلاری می‌تواند این دیدگاه را باطل کند.

در نقطه بعدی، لایت کوین را داریم که پس از شکست سطح مقاومت ۹۳ دلاری خود، حالا در قیمت ۱۰۷ دلار خرید و فروش می‌شود و توانسته سطح روانی خود را هم شکست دهد. در نمودارهای شمعدانی و فتیله بلندی که در تاریخ ۱۷ دسامبر از این ارز دیجیتال دیده بودیم، همه چیز نشان قدرت بالای بازار گاوی داشت که اجازه نمی‌داد قیمت‌ها به زیر قیمت حمایت ۱۰۰ دلاری سقوط کند. هرچند که فتیله بلند شمعدانی امروز نشان می‌دهد که تریدرها انتظار سود در سطحی بالاتر را دارند. البته انتظار می‌رود که با توجه به سیگنال‌های خستگی بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، در صورت عدم وجود حجم نقدینگی، باید در چند روز گذشته انتظار یک تصحیح قیمت را داشته باشیم که قیمت لایت کوین را می‌تواند به ۹۳ دلار برساند.

با این حال اگر لایت کوین بتواند نسبت به نقطه حمایت خود واکنش مثبت نشان دهد، به معنی ورود این ارز دیجیتال به یک طبقه جدید است که شروعی برای ماجراجویی آن به سمت قیمت ۱۴۰ دلار خواهد بود.

بازار آرام و کاهشی است

دیگر ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین کش، لینک، کاردانو و پولکادوت روند خنثی و قرمز را در نمودارها ثبت کرده‌اند. همچنین ریپل با کاهش ۵ درصدی و استلار با کاهش ۴/۳ درصدی از جمله بازنده‌های روز جمعه بوده‌اند.

به نظر می‌رسد در حال حاضر این روند کاهشی یا آرام، به دلیل سیگنال‌های خستگی بیت کوین پس از طوفان چند روز گذشته بوده است.

تحلیل شما از وضعیت بازار ارزهای دیجیتال در روز ۲۸ و ۲۹ آذر چیست؟ اگر شما هم پیش بینی و تحلیل خاصی درباره روند قیمت بیت کوین و سایر ارزهای مهم بازار دارید می‌توانید از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.