به گفته برخی صاحب‌نظران، بیت‌کوین این روزها با اولین آزمون بزرگ خود روبرو است: اینکه آیا می‌تواند در طول رکود گسترده بازار ذخیره مناسبی برای حفظ ارزش موجودی افراد باشد یا خیر.

بیت‌کوین در این مورد شکست سختی خورد. قیمت بیت‌کوین در مواجهه با هرج‌ومرج ناشی از بیماری کرونا به‌شدت سقوط کرد و با افت تاریخی بازارهای سنتی، بیت‌کوین نیز نیمی از ارزش خود را از دست داد.

اما این محک خوبی برای بیت‌کوین نیست. موفقیت بیت‌کوین نه با قیمت آن، بلکه با کمبود دیجیتالی آن در زمان اعمال سیاست پول هلیکوپتری، تسهیل کمّی، و نرخ بهره پایین سنجیده می‌شود.

در اوایل این هفته، فدرال رزرو ایالات متحده نرخ بهره را تقریبا به صفر رساند و یک تریلیون دلار به‌ بزرگترین اقتصاد جهان تزریق کرد تا آن را از تعطیلی ناشی از بیماری کرونا محافظت کند.

این اقدام با کاهش مشابهی در نرخ بهره در سرتاسر جهان پیگیری شد. دولت‌ها و بانک‌های مرکزی در تلاش برای حفظ صحت بازارها هستند. اما این اقدامات شتاب‌زده به‌شکلی گسترده ناکام مانده‌اند. و میانگین صنعتی داو جونز بدترین روز خود را پس از دوشنبه سیاه و رکود بازار در سال ۱۹۸۷ و همچنین سومین روز بد خود را در تاریخ رقم زد.

امروز، استیون منوچین (Steven Mnuchin)، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده اظهار داشت که مایل است برای میلیون‌ها آمریکایی چک بنویسد تا بتواند آثار مخرب مشکلات اقتصادی ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا را کاهش دهد. این اقدام نامتعارف اقتصادی که اخیرا توسط برخی اقتصاددانان با گرایش‌های چپ تحت عنوان درآمد پایه همگانی (UBI) مطرح شده زمانی تحت عنوان سیاست پول هلیکوپتری شناخته می‌شد: مثل هلیکوپتری که از آسمان پول بریزد، در این سیاست نیز وجه نقد تازه‌چاپ‌شده از غیب در جیب عموم مردم می‌ریزد (مفهومی که برخی سرمایه‌گذاران رمزارز با آن آشنا هستند).

منوچین طی یک سخنرانی در نشست مطبوعاتی کاخ سفید گفت: «ما به دنبال ارسال فوری چک‌ها به آمریکایی‌ها هستیم. آمریکایی‌ها در حال حاضر به پول نقد احتیاج دارند و رئیس‌جمهور می‌خواهد حالا پول نقد دریافت کنند. منظورم از حالا طی دو هفته آینده است.»

دولت اسپانیا نیز ظاهرا در حال سبک‌سنگین‌کردن روش پول هلیکوپتری است، اقدامی که می‌تواند باعث آشوب اقتصادی در منطقه یورو شود.

بسیاری از اقتصاددانان سنتی مخالف سیاست پول هلیکوپتری هستند. به گفته آن‌ها این پول‌ها را دشوار می‌توان از سیستم مالی حذف کرد و این مسئله می‌تواند باعث افزایش تورم بلندمدت شود.

بانک‌های مرکزی جهان به دلیل تاثیرات طولانی‌مدت بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ مجبور شده‌اند چنین گزینه‌های افراطی را در نظر بگیرند. با این حال، بسیاری از ابزارهای سیاست‌گذاریِ کمتر رادیکال نیز هنوز در صحنه هستند.

آنتونی پومپلیانو (Anthony Pompliano)، یکی از طرفداران برجسته بیت‌کوین و هم‌بنیانگذار صندوق پوشش ریسک مورگان کریک دیجیتال (Morgan Creek Digital) در توییت خود گفت: «ایالات متحده آمریکا به‌زودی و خیلی سریع به پول هلیکوپتری عادت خواهد کرد.»

نوبت بیت‌ کوین است، جا نمانید!

ارز دیجیتال بیت کوین

در این بین، برخی ناظران بازار نگران این مسئله هستند که فروش یکجا و گسترده همراه با پیشنهاد پول هلیکوپتری می‌تواند باعث افزایش میزان عرضه نسبت به تقاضا شود.

به گفته متی گرین‌اسپن (Mati Greenspan)، بنیانگذار شرکت مشاوره مالی کوانتوم اکنامیکس (Quantum Economics):

«در حال حاضر، چیزی که ما از بازار می‌بینیم تمایلی بی‌سابقه نسبت به وجه نقد است. همه قصد دارند هر چه دارند نقد کنند. وقتی گردوخاک‌ها بخوابد و بحران کرونا پایان یابد، تازه خواهیم دید که مردم چگونه روی توده‌های انبوه بیش از اندازه‌ای از ارز فیات نشسته‌اند.»

امروز، آخرین پیشنهاد فدرال رزرو به بازار، یعنی ایجاد یک صندوق ویژه برای جاری نگه‌داشتن اعتبار در اقتصاد ایالات متحده در طول هراس ناشی از بیماری کرونا، تا حدی توانست سرمایه‌گذاران را راضی کند.  

در پایان روز معاملاتی، میانگین صنعتی داو جونز، S&P 500، و نزدک هرکدام حدود ۵ درصد افزایش داشتند. البته بیت‌کوین چندان متاثر از این اخبار نبود. این ارز دیجیتال پس از افت چشمگیر آخر هفته گذشته رشد چندانی نداشته و هنوز حدود ۵ هزار دلار معامله می‌شود.

به‌گفته کلد وان شرِون (Keld van Schreven)، هم‌بنیانگذار و مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری KR1:

«بیت‌کوین برای چنین اتفاقاتی ساخته شده. بیت‌کوین، اتر، و سایر شبکه‌های رمزارز احتیاج به هیچ تزریق پول یا تسهیل کمّی ندارند. آن‌ها فقط نیاز به چند سرور برای اجراشدن، تائید‌شدن و تکمیل تراکنش‌ها دارند. بیت‌کوین، اتر، و سایر رمزارزها هیچ راه نجاتی در نظر گرفته‌اند و همین می‌تواند آن‌ها را قوی‌تر کند.»

فارغ از اینکه قیمت بیت‌کوین چه واکنشی نشان می‌دهد، هیچ بانک مرکزی یا دولتی نمی‌تواند به‌شکلی مصنوعی آن را تقویت کند. بیت‌کوین تنها با افزایش تقاضا حمایت می‌شود.

بیت‌کوین را نمی‌توان چاپ کرد. صرف نظر از نوسانات شدید قیمت، بیت‌کوین ثباتی است در زمان‌های بی‌ثبات.

منبع: forbes.com