بیتفینکس سرویس خدمات سرمایه گذاری ارزهای رمزنگاری شده خود را در تاریخ ۷ آوریل سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی کرد. اگر با نحوه عملکرد سرمایه‌گذاری در ارزهای رمزنگاری‌شده آشنا نیستید، ما در این راهنما از کوین نیک می‌خواهیم به شما کمک کنیم، ایده بهتری در مورد سرمایه‌گذاری در ارزهای رمزنگاری‌شده، فناوری و فلسفه آن به‌دست آورید.

اثبات کار در مقابل اثبات سهام

قبل از پرداختن به مسئله سرمایه‌گذاری در ارزهای رمزنگاری‌شده، ابتدا باید اطلاعاتی در مورد مفهومی بنیادین داشته باشید که امکان این‌ کار را فراهم می‌کند. در بلاک‌چین، سازوکارهای مختلفی برای اجماع وجود دارند که به‌عنوان الگوریتم‌های اجماع شناخته‌شده‌تر هستند. یک الگوریتم اجماع مجموعه‌ای از قوانینی است که بر نحوه اعتبارسنجی گره‌ها بر معامله‌هایی نظارت می‌کند که به بلاک‌چین افزوده می‌شوند. هر شبکه بلاک‌چین، الگوریتم اجماع خاص خودش را دارد که به‌محض ایجاد، تعیین می‌شود.

الگوریتم اجماع در بلاک‌چین ضروری است، زیرا راهی را برای افرادی که یکدیگر را نمی‌شناسند فراهم می‌کند تا اجماعاً در مورد چیزی توافق کنند، مثلا در این ‌مورد، آیا باید یک بلوک معاملات به شبکه بلاک‌چین اضافه شود یا خیر؟

چند الگوریتم اجماع شناخته‌شده در رمزارزها وجود دارد، اما این‌دو یعنی اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS) به‌عنوان قدیمی‌ترین و رایج‌ترین آن‌ها شناخته می‌شوند.

سرمایه گذاری ارزهای رمزنگاری شده

انواع ارزهای رمزنگاری شده

۱. اثبات کار (PoW)

اثبات کار در بلاک‌چین چیست؟ PoW اولین الگوریتم اجماع ساخته‌شده است که توسط بسیاری از ارزهای دیجیتال مشهور مانند بیت‌کوین، لایت‌کوین، اتریوم، مونرو و داگ‌کوین استفاده می‌شود. در الگوریتم اجماع اثبات کار، فرآیند تولید یک بلوک جدید در شبکه بلاک‌چین، استخراج نامیده می‌شود. برای انجام این ‌کار، یک استخراج‌کننده باید با سایر استخراج‌کنندگان رقابت کرده تا مسائل پیچیده ارزهای رمزنگاری‌شده را هرچه سریع‌تر حل کند. سپس به استخراج‌کننده موفق، مقداری ارز رمزنگاری‌شده پاداش داده شده که به‌عنوان پاداش بلوک برای تلاش‌های او شناخته می‌شود. به‌عنوان مثال در شبکه بیت‌کوین، این پاداش، ۱۲/۵ بیت‌کوین برای هر بلوک جدیدی است که با موفقیت ایجاد شده باشد.

فرآیند حل این پازل ریاضی دشوار، به‌ قدرت محاسباتی زیادی احتیاج دارد، بنابراین کار با یک شبکه بلاک‌چین مبتنی بر PoW، بسیار انرژی‌بر است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: با ارزهای رمزنگاری دارایی جدیدی که در سراسر جهان گسترده شده آشنا شوید

۲. اثبات سهام (PoS)

PoS به‌عنوان جایگزینی برای PoW ایجاد شد. مکانیسم اثبات سهام تا حدودی شبیه به شیوه‌های استاندارد در یک نهاد تجاری است؛ جایی‌که سهام‌داران امتیاز تصمیم‌گیری را به‌دست می‌آورند و هرچه این سهام بیشتر باشد، تاثیر بیشتری خواهد داشت.

در PoS، بلوک‌های جدید توسط یک اعتبارسنج تولید می‌شوند که به آن فورجر (forger) یا مینتر (minter) هم گفته شده و طبق معیارهای خاصی انتخاب می‌شود. چند معیار مشترک عبارتند از: تعداد توکن‌ها / سکه‌های نگه داشته‌شده و سن سکه یا مدت زمانی‌که یک فورجر، توکن‌ها/سکه‌ها را نگه داشته است.

در یک مکانیسم اثبات سهام، برای یک شرکت‌کننده که صاحب تعداد زیادی توکن برای یک دوره طولانی باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که به‌عنوان یک فورجر انتخاب شود. به‌علاوه، تعداد بلوک‌های جدیدی که ایجاد می‌شوند هم نمی‌توانند از تعداد توکن‌های نگهداری‌شده توسط آن فورجر بیشتر شوند.

پاداش اضافه‌کردن بلوک از کارمزدهای پردازش تراکنش‌ها به‌دست می‌آید. یک اعتبار‌دهنده تنها پس از آن‌ که این بلوک توسط سایر گره‌های شبکه تایید شد، پاداش را دریافت می‌کند و توکن‌های سرمایه‌گذاری‌شده را برمی‌گرداند. در صورتی‌که بلوک توسط گره‌های این شبکه، تقلبی قلمداد شود، اعتباردهنده پاداشی دریافت نخواهد کرد. همچنین اسلشینگ (slashing) را تجربه خواهد کرد؛ به این معنی که اعتبار‌سنج، تمام یا بخشی از توکن‌های سرمایه‌گذاری‌شده خود را از دست می‌دهد. علاوه بر این، الگوریتم آن ‌را به‌عنوان یک گره «بد» علامت‌گذاری می‌کند.

در اصل، اجماع اثبات سهام، سهام‌داران را ترغیب کرده و توانمند می‌سازد تا بتوانند بلوک‌های جدیدی را در شبکه فورج کنند. بنابراین، PoS کمی ایمن‌تر از PoW در نظر گرفته می‌شود، زیرا خطر حمله در سیستم PoS، ۵۱ درصد کاهش می‌یابد. کسی ‌که در شبکه توکن PoS دارای ۵۱ درصد قدرت هش است، نمی‌خواهد ارزش این توکن‌ها سقوط کند. بنابراین، اگرچه قدرت انجام آن ‌را دارند، به شبکه حمله نمی‌کنند.

این امر به‌خاطر الگوریتم اجماع PoS است که سرمایه‌گذاری در ارزهای رمزنگاری‌شده پدیدار شده است.

گواهی اثبات کار و اثبات سهام در سرمایه گذاری ارزهای رمزنگاری شده

مکانیزم اثبات سهام

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۶ موردی که ای کاش هنگام شروع تجارت ارزهای رمزنگاری شده می‌دانستم

توضیح سرمایه گذاری ارزهای رمزنگاری شده

با این حساب، سرمایه گذاری ارزهای رمزنگاری شده چیست؟ سرمایه گذاری ارزهای رمزنگاری شده عملی است برای نگه‌داشتن تعداد مشخصی از توکن‌های پشتیبانی‌شده برای یک دوره زمانی، به امید کسب پاداش و در عین حال مشارکت در نظارت بر توکن‌ها صورت می‌گیرد. همان‌طور که از نام آن پیدا است، این واژه تنها مربوط به توکن‌هایی می‌شود که از الگوریتم اجماع PoS استفاده می‌کنند، مانند EOS ، Tezos ، Cosmos و VSYS.

چرا سرمایه گذاری ارزهای رمزنگاری شده؟

سرمایه‌گذاری در ارزهای رمزنگاری‌شده یکی از راه‌های موثر برای افزایش منابع رمزارز یک فرد است. با این‌ حال، مهم‌ترین مسئله، این است که به ‌شما امکان می‌دهد منابع مالی خود را رشد دهید (پس از این‌که تصمیم گرفتید برای مدیریت ریسک اسلشینگ خود، کجا سرمایه‌گذاری کنید).

علاوه بر این، سرمایه گذاری ارزهای رمزنگاری شده مزایای زیاد دیگری دارد، مثلا:

۱. به دستگاه‌های خاصی نیاز ندارد

برخلاف استخراج که به تجهیزات خاصی نیاز دارد، مانند ASIC، سرمایه گذاری ارزهای رمزنگاری شده تنها به خود شما نیاز دارد تا توکن‌های خود را در کیف پول یا پلتفرم‌هایی‌ نگه دارید که با شبکه توکن‌ها هماهنگ شده‌اند.

۲. دوستدار محیط زیست است

عدم نیاز به تجهیزات خاص به معنی عدم صرف انرژی بیش از حد است.

۳. هیچ معامله‌ای لازم نیست

شما پاداش می‌گیرید تا از توکن‌های خود استفاده کرده و به مدیریت و عملکرد پروتکلی که توکن در آن کار می‌کند کمک کنید. بنابراین، شما نیازی به معامله ندارید.

با وجود فناوری پیشرفته و مفهومی که زمینه‌ساز سرمایه گذاری ارزهای رمزنگاری شده است، این‌ کار در عمل، بسیار ساده به‌نظر می‌رسد. در این قسمت نحوه سرمایه‌گذاری در چند مرحله ساده بیان شده است:

۴. تحقیق خود را انجام دهید

هر توکن PoS دارای طرح پاداش‌ها، شرایط و ضوابط خودش است، همچنین ارائه‌دهنده خدمات سرمایه‌گذاری ساختار کارمزد، شهرت و قوانین خود را دارد. با این ‌حال، گاهی اوقات برخی از توکن‌های «بد نیت» برای تشویق کاربران به خرید سکه جهت قیمت‌شکنی در بازار، پیشنهاد سرمایه‌گذاری می‌کنند. بنابراین، قبل از هر تصمیم‌گیری، آگاهی کافی داشته باشید.

در پلتفرم بیتفینکس، شما می‌توانید از ماشین حساب سرمایه گذاری ارزهای رمزنگاری شده استفاده کنید تا جوایز احتمالی را بیابید که می‌توانید برای همه توکن‌های پشتیبانی‌شده کسب کنید.

چرا سرمایه گذاری ارزهای رمزنگاری شده؟

توکن pos

این مطلب راهم مطالعه کنید: کمک بنیان‌گذار اتریوم می‌گوید استخراج ارزهای رمزنگاری شده در تلفن‌ همراه «یک بازی احمقانه» است

ماشین حساب سرمایه گذاری ارزهای رمزنگاری شده

در این قسمت از مطلب می‌خواهیم در مورد ماشین‌حساب سرمایه‌گذاری در رمزارزها صحبت کنیم:

۱. ارائه‌دهنده خدمات را انتخاب کنید

گزینه‌های مختلفی وجود دارند که در آن‌ها می‌توانید توکن‌های سرمایه‌گذاری‌شده خود را حفظ کرده و پاداش دریافت کنید. از کیف پول دیجیتال و صرافی‌های ارز دیجیتال گرفته تا استخرهای سرمایه‌گذاری. هرکدام از خدمات سرمایه‌گذاری را که انتخاب می‌کنید، دستورالعمل‌های ارائه‌شده را رعایت کرده و بدانید که چگونه کار می‌کنند، زیرا هر ارائه‌دهنده سرمایه‌گذاری، مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و پیشنهادهای خاص خود را دارد.

به‌عنوان مثال، بیتفنیکس برای توکن‌های سرمایه‌گذاری‌شده، لایه‌های محافظ بیشتری ارائه می‌دهد. ما از روش‌های مختلفی مانند صندوق‌های بیمه و شبکه‌ای از گره‌های بسیار معتبر استفاده می‌کنیم تا خطرهای اسلشینگ به‌حداقل برسد و مطمئن شویم که می‌توان درخواست‌های برداشت را پذیرفت.

۲. توکن‌های مورد نظر خود را انتخاب کنید

اکنون که تحقیق خود را انجام داده‌اید، می‌توانید توکن‌های PoS مورد نظر خود را انتخاب کرده و شروع به سرمایه‌گذاری کنید. می‌توانید از ابتدا آن‌ها را خریداری کرده یا این‌که از توکن‌های موجود استفاده کنید.

سرمایه گذاری ارزهای رمزنگاری شده بیشتر از آن چیزی است که به‌نظر می‌رسد

سرمایه‌گذاری ارزهای رمزنگاری‌شده گذشته از مزایای مالی، به معنی مشارکت در نظارت و عملکرد ارزهای رمزنگاری‌شده است. دارندگان توکن که توکن‌هایشان را سرمایه‌گذاری می‌کنند، نه تنها پاداش دریافت کرده بلکه می‌توانند برای تصمیم‌گیری‌هایی که در آینده توکن‌ها تاثیر می‌گذارد، قدرت رأی‌دادن به‌دست آورند.

دارندگان توکن‌های PoS که توکن‌هایشان را در اختیار دارند، نقش خود را در ارتقاء تمرکززدایی ایفا کرده‌اند که جوهره ارزهای رمزنگاری‌شده و راهی به‌سوی آینده است.

منبع: Bitfinex