صرافی بیتفینکس (Bitfinex) ابزاری نظارتی برای بازار انحصاری خود به کار گرفت تا روی ابزاری به نام «شیمر» (Shimmer) با سواستفاده‌گران از بازار مبارزه کند.

طبق اطلاعیه‌‌ای که در ۲۴ مارس با کوین‌تلگراف به اشتراک گذاشته شد، هدف از به‌کارگیری شیمر تعیین و بررسی معاملات مشکوک و رفتارهایی است که به‌ قصد دستکاری بازار روی بیت‌فینکس انجام می‌شوند. این صرافی انتظار دارد که با ادغام این ابزار با موتور هماهنگ‌سازی معاملات، بتواند یکپارچگی و شفافیت بازار را بهبود ببخشد.

هشدار به تیم بیت‌فینکس در مورد معاملات مشکوک

از این به بعد، تیم بیت‌فینکس از فعالیت‌های مرتبط با هر جفت معاملاتی این صرافی، از جمله معاملات آتی و مارجین، که به‌شکل بالقوه نامناسب باشند از طریق ایمیل آگاه خواهد شد. این شرکت امیدوار است که شیمر بتواند به جلوگیری از فعالیت‌هایی نظیر معاملات شستشو (wash trading) و لایه‌گذاری (layering) کمک کند. مدیر ارشد فناوری پائولو آردوینو (Paolo Ardoino) در این مورد اظهار داشت:

«قابلیت‌های جامع نظارت بر بازار و معاملات با یک صرافی رمزارز پیشرو ادغام شده است… بیت‌فینکس تصمیم گرفته تا سیستم نظارتی خود را مطابق با آخرین پیشرفت‌های فناوری توسعه دهد. به این صورت شما مطمئن خواهید بود که شیوه‌های دستکاری بالقوه، ریشه‌کن و رفتارهای مشکوک شناسایی می‌شوند.»

آردوینو به کوین‌تلگراف توضیح داد که «شیمر کل داده‌های مربوط به سفارش‌ها و معاملات را پردازش کرده و سعی می‌کند برای لایه‌گذاری، حملات جعلی (spoofing)، و سایر روش‌های دستکاری بازار، الگوهایی پیدا کند.» او همچنین گفت که به‌منظور پیشگیری از مثبت کاذب که به‌علت معاملات فرکانس‌بالای مبتنی بر ربات به وجود می‌آید، می‌توان برای این سیستم «با توجه به فعالیت‌های کاربر آستانه‌های مختلفی در نظر گرفت.»

درباره‌ی خرید و فروش ارزهای دیجیتال بیشتر بدانید: راهنمای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در کوین نیک

آردوینو توضیح داد که صرافی بیت‌فینکس قصد دارد در آینده شیمر را به‌شکل منبع‌باز در اختیار افراد قرار دهد اما هنوز هیچ چارچوب زمانی خاصی برای این منظور در نظر گرفته نشده است. سخنگوی این صرافی همچنین توضیح داد که این شرکت اقدامات مختلفی براساس شدت فعالیت‌های مشکوک در نظر گرفته است که به‌هنگام شناسایی معاملات غیرعادی اعمال خواهند شد.

دستکاری بازار در معاملات رمزارز

از آنجا که هنوز برای بازار رمزارزها قوانین مشخصی در نظر گرفته نشده‌ است، این بازار نسبت به همتایان سنتی‌تر خود بیشتر در معرض دستکاری و همچنین آسیب‌پذیرتر است. به عنوان مثال، در نوامبر سال ۲۰۱۹ تحقیقی نشان داد که یک نهنگ واحد مسئول افزایش قیمت تاریخی بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷ بوده است. با این حال، منابع دیگر با این نظریه مخالفت دارند.

منبع: cryptonewmedia.press