پس از اتهاماتی که صرافی ارز دیجیتال بیت مکس (BitMEX) با آن روبرو شد، حالا این سوال به‌وجود آمده است که آیا بخش مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای (DeFi) نیز تحت تاثیر این اتهامات قرار خواهد گرفت؟ در ادامه این مطلب قصد داریم به تاثیر حواشی بیت مکس روی دیفای صحبت کنیم.

اتهام سه تن از مدیران بیت مکس

روز اول اکتبر کمیسیون معاملات کالاهای آتی ایالات متحده (U.S. Commodity Futures Trading Commission) اعلام کرد سه تن از مدیران صرافی بیت مکس به دلیل ضعف سیاست‌های ضد پولشویی و تایید هویت مشتری (KYC) به نقض قوانین بانکی متهم شدند.

در پروتکل‌های دیفای شامل صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) داشتن حداقل رویه‌های ضد پولشویی و تایید هویت مشتری به یک امتیاز تبدیل شده است. با این حال بسیاری از آن‌ها به دنبال تمرکززدایی از مالکیت و حاکمیت در جامعه‌ کاربران خود از رعایت این قوانین صرفنظر می‌کنند.

در حالی که به نظر می‌رسد بسیاری از پروتکل‌های دیفای معتقدند که فقط با تمرکززدایی کامل می‌توانند از تنظیم کننده‌ها فرار کنند، اما در مورد صحت این مسئله شک و تردید وجود دارد. در هر صورت، پروتکل‌های دیفای اخیراً به دلیل کار با درجه بالایی از تمرکز مورد انتقاد قرار گرفته‌اند چرا که ۱۲ مورد از ۱۵ پروژه برتر در این حوزه از که کلیدهای ادمین به نام «God Mode» استفاده می‌کنند که نشان از قدرت این ادمین‌ها برای مدیریت است.

تاثیر بیت مکس روی دیفای

دستگیری مدیران بیت مکس و تعطیلی این صرافی

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا دیفای به معروف ترین نام در حوزه رمزارز تبدیل خواهد شد؟

آدام کوچران (Adam Cochran) سرمایه‌گذاری فرشته (angel investor) و مشاور حوزه بلاک‌چین در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر در مورد احتمال تحت تاثیر قرار گرفتن پروتکل‌های دیفای به علت اتهام بیت مکس صحبت کرده است.

او استدلال می‌کند، در حالی که مقامات نمی‌توانند یک صرافی غیرمتمرکز را به دلیل غیرمتمرکز بودن مستقیماً تعطیل کنند، تنظیم کنندگان مقررات یا همان رگولاتوری‌ها می‌توانند توسعه دهندگان اصلی را که کلیدهای مدیریت را در اختیار دارند و ارائه دهندگان دامنه رابط‌های کاربرای این صرافی‌ها را هدف قرار دهند:

اگر چنین اتفاقی برای یک پروتکل بیفتد، تعداد زیادی از کاربران از استفاده از آن منصرف می‌شوند و مستقیماً با آن قرارداد تعامل نخواهند کرد و به طور کلی ممکن است پروتکل از بین برود.

اما کوچران بیان می‌کند جامعه ارز دیجیتال باید از تنظیم قوانین و مقررات در حوزه دیفای استقبال کند: «به گفته او بین حاکمیت و حریم خصوصی روی دارایی شما در مقابل امکان فعالیت مجرمانه تفاوت‌ وجود دارد.»

صرافی‌های متمرکز می‌توانند از طریق پایگاه داده‌های خصوص خود امکان پولشویی را فراهم کنند، اما این موضوع برای دیفای درست نیست چرا که هر تراکنش در این حوزه عمومی و شفاف است. قابلیت ردیابی تراکنش‌ها در دیفای بسیار بیشتر از بانک‌ها و صرافی‌های متمرکز است.

هنریک اندرسون (Henrik Andersson) مدیر ارشد شرکت سرمایه‌گذاری آپولو (Apollo Capital) به کوین تلگراف گفته است:

با توجه به زمانی که برای رسیدگی به پرونده [BitMEX] لازم است، من معتقدم پرونده‌های دیفای در کوتاه مدت مطرح نمی‌شوند. وی افزود که پروژه های دیفای باید آرامش خود را حفظ کرده و به کار خود ادامه دهند. پروژه‌های دیفای باید تمرکز خود را در ایجاد زیرساخت‌های مالی غیرقابل توقف با کدهای باز و آزاد ادامه دهند.

دیو جوانز (Dave Jevans) مدیر ارشد اجرایی سایفرتریس (CipherTrace) گفت که او اعتقاد ندارد پروتکل‌های دیفای به احتمال زیاد از مقررات استقبال کنند ، اما به هر حال این اتفاق خواهد افتاد. آن‌ها نمی‌توانند برای مدت طولانی از دست رگولاتوری‌ها فرار کنند چرا که چشم‌های زیادی به دنبال آن‌ها است.

به نظر شما تاثیر حواشی پیش آمده برای بیت مکس روی حوزه دیفای چگونه خواهد بود؟ منتظر شنیدن نظرات و تحلیل‌های شما در کوین نیک هستیم.

منبع: cointelegraph