بیت مکس که یکی از بزرگترین صرافی‌های رمزارز یا ارز دیجیتال محسوب می‌شود، هنوز برای بازیابی از حادثه‌ی پنجشنبه‌ی سیاه که در ماه مارچ رخ داد، تقلا می‌کند.

طبق گزارش جدیدی که در تاریخ ۲۱ ماه آپریل سال ۲۰۲۰، توسط منبع تحلیلی Coin Metrics منتشر شده، صرافی بیت مکس از زمان حادثه‌ی سقوط بازار در ماه گذشته، در هر دو زمینه سود و ظرفیت عمومی برای رمزارز بیت کوین (BTC)، سهم‌های خود را از دست می‌دهد.

در همین زمان، تجارت بیت کوینِ صرافی بایننس (Binance)، یعنی Binance Futures، از فرصت استفاده کرده و با شتاب بیشتری رو به جلو حرکت می‌کند. این اطلاعات، از چهل و هفتمین گزارش State of the Network منبع تحلیلی Coin Metrics به دست آمده است. این گزارش منتشر شده تا میزان تاثیر Black Thursday یا پنجشنبه‌ی سیاه روی بازار کریپتو یا رمز ارز را نشان دهد.

بایننس فیوچر هم‌اکنون در صدر بازار بیت کوین قرار دارد

طبق اطلاعاتی که Coin Metrics منتشر کرده، بایننس فیوچر (Binance Future) از زمان رخ دادن پدیده‌ی پنجشنبه‌ی سیاه، بزرگترین برنده‌ی بازار بوده است و داده‌های Skew در تاریخ ۲۱ ماه آپریل نشان می‌دهند که این اطلاعات واقعیت دارد و مهر تایید را به آمارهای Coin Metrics می‌زند. طبق آمارهای منتشر شده از طرف خودِ صرافی‌ها نیز، باید بگوییم که بایننس، میزان ۲/۸ بیلیون دلار را در ظرفیت ۲۴ ساعته گزارش کرده است. این در حالی است که ارقام اعلام شده توسط بیت مکس و Huobi، به ترتیب ۲/۱ بیلیون دلار و ۲/۴۶ بیلیون دلار هستند. آمار دقیق را در زیر مشاهده نمایید:

بیت مکس

ظرفیت‌های مبادله‌ی ۲۴ ساعته‌ی بیت کوین برای صرافی‌های بزرگ.

طبق داده‌های اطلاعاتی Coin Metrics، سهم بازار بیت مکس در زمینه سود عمومی و آزاد از میزان بالای ۳۵ درصد در اواسط ماه مارچ، به نزدیکی ۲۵ درصد در اواسط ماه آپریل رسیده است. همچنین در همین دوره‌ی زمانی، ظرفیت سهم بیت‌مکس از ۲۵ درصد به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است. به غیر از بازیابی اتفاق افتاده در تاریخ ۳۰ مارچ، هم در زمینه سود آزاد و هم در زمینه ظرفیت سهم، آمار صرافی بیت مکس کاهش پیدا کرده و روندی نزولی را طی کرده است. علاوه بر این، وضعیت با ورود به ماه آپریل، وخیم‌تر شده و وضعیت را برای بیت مکس بدتر می‌سازد. این روند را در تصویر پایین مشاهده نمایید:

سهم بازار بیت کوین بیت مکس

سهم بیت کوین در بازار بیت مکس

اما در طرف دیگر قضیه، طبق اطلاعات و داده‌های منبع Coin Metrics، بایننس پس از سقوط بازار در پنجشنبه‌ی سیاه، با رشد فوق‌العاده‌ای در رمینه پلتفرم futures مواجه شده است. سهم سود آزاد بایننس از حدود ۱۰ درصد در اواسط ماه مارچ به نزدیکی ۲۵ درصد تا تاریخ ۱۲ ماه آپریل رسیده است.

بیت مکس بیت کوین

سهم بیت کوین در بازار بایننس

طبق گزارش‌های منتشر شده، بیت مکس پس از حادثه‌ی پنجشنبه‌ی سیاه یا Black Thursday که در تاریخ ۱۲ ماه مارچ رخ داد، افت شدیدی را در زمینه سپرده‌های بیت کوین تجربه کرده است. بیت مکس در دوره‌ زمانی بین ۱۳ مارچ تا ۹ آپریل، ۴۰ درصد افت را در هلدینگ‌های بیت کوین داشته است.

کاهش سهم بازار بیت مکس، به نظر به دلیل تاثیر مشاجرات پیش آمده بر سر حملات DDoS بوده است. طبق گزارش‌های قدیمی‌تر، حملات DDoS بیت مکس، باعث به وجود آمدن یک خرابی ۳۰ ثانیه‌ای شده و در نتیجه قیمت بیت کوین را در تاریخ ۱۳ مارچ، تا میزان ۳/۶۰۰ دلار کاهش داده است. در انتها، برخی از فعالان صنعت ارز دیجیتال بیان می‌کنند که بیت مکس دلیل اصلی افت چندین برابری قیمت بیت کوین در ماه مارچ بوده است. این در حالی است که بیت مکس این اتهامات را رد می‌کند و آ‌ن‌ها را “تئوری توطئه” می‌نامد!

هر دو صرافی بیت مکس و بایننس، در میان هفت شرکت رمزارزی قرار دارند که ۱۳ پرونده‌ی قضایی در تاریخ ۳ ماه آپریل علیه آن‌ها تشکیل شد. علاوه بر جرم نوسان ادعا شده‌ی قوانین امنیتی، بیت مکس همچنین به جرم دستکاری و اعمال نفوذ در قیمت‌ها نیز متهم شده است!

نظر شما در مورد صرافی‌های بزرگ بیت مکس و بایننس چیست؟ آیا بیت مکس می‌توانند شرایط سخت کنونی را تغییر دهد؟

منبع: Cointelegraph