هوش مصنوعی از جمله تکنولوژی‌هایی است که پیشرفت آن هرگز متوقف نخواهد شد و هیچ چیز جلودار آن نیست. حال تلفیق هوش مصنوعی در بلاک چین را تصور کنید؛ این دو، آینده‌ تکنولوژی، کسب و کارها و ارزهای دیجیتال را شکل می‌دهند.

در این مطلب از کوین نیک، از اهمیت هوش مصنوعی در دنیای بلاک چین صحبت می‌کنیم.

هوش مصنوعی چیست؟

به طور کلی، هوش مصنوعی (Artificial Intelligence که با نام مخفف AI شناخته می‌شود) به قابلیت یادگیری یک برنامه گفته می‌شود. همچنین می‌توان گفت هوش مصنوعی علم و مهندسی هوشمند برنامه‌های کامپیوتری است. این هوش‌ و یادگیری، توسط الگوریتم‌های خاصی ایجاد می‌شوند تا قابلیت یادگیری را به برنامه‌ها تقدیم کنند. این الگوریتم‌ها می‌توانند الگو‌های مختلف را درک کنند و با استفاده از کتابخانه اطلاعات بسیار بزرگ خود، بدون کمک هیچ انسانی، مشکلات و معادله‌ها را حل کنند. هوش مصنوعی ابتدا اطلاعات ورودی را تحلیل می‌کند، از آن یاد می‌گیرد و با استفاده از آن دانش، برای رسیدن به هدف و مقصودی که دارد، وارد عمل می‌شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تفاوت بیت کوین با بلاک چین به زبان ساده

در سطح پایه، دو نوع هوش مصنوعی داریم: هوش مصنوعی محدود (Narrow AI) و هوش مصنوعی قوی (Strong AI).

هوش مصنوعی محدود، وظایف خاص و محدودی را انجام می‌دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به تشخیص هویت چهره، فیلتر اسپم‌ها، یا شطرنج بازی کردن اشاره کرد. در دستی دیگر، هوش مصنوعی قوی، به جای یک وظیفه، قادر است طیف وظایف وسیع‌تری را به طور هم‌زمان انجام دهد. حتی برخی از هوش‌های مصنوعی قوی، ادراکی در سطح انسان‌ها دارند و این توانایی را دارند تا کاملا یک وظیفه‌ سنگین که برای انجام آن نیاز به حضور چند انسان است، به تنهایی انجام دهد.

حضور هوش مصنوعی در دنیای بلاک چین

هوش مصنوعی

چه زمانی هوش‌های مصنوعی قوی پا به میدان می‌گذارند؟

در حالی که هوش‌های مصنوعی محدود در حال حاضر در بسیاری از ابزارهای زندگی روزمره ما حضور دارند و همچنان پیشرفت می‌کنند، در عین حال هوش‌های مصنوعی قوی هنوز در حال شکل گیری هستند و منتظر ظهور آن‌ها در دنیای امروزی هستیم. چرا که ایده پشت این نوع هوش مصنوعی بسیار بزرگ است و حتی برخی از متخصصین بر این باور هستند که ظهور چنین هوش‌های مصنوعی بزرگ و قدرتمندی در حال حاضر اصلا امکان پذیر نیست.

اما از طرفی دیگر، برخی از متخصصین بر این باور هستند که آینده هوش مصنوعی و بلاک چین با هم گره خورده است. آن‌ها باور دارند که این دو تکنولوژی در کنار هم، می‌توانند یکدیگر را تکمیل کنند و به زودی تبدیل به دو تکنولوژی برجسته قرن تبدیل خواهند شد.

اما چطور هوش مصنوعی در بلاک چین می‌تواند تکنولوژی قرن را رقم بزند؟

همکاری بلاک چین و هوش مصنوعی؛ تحول در دنیای تکنولوژی

زمانی که هوش مصنوعی قوی وارد دنیای بلاک چین شود، و برعکس، زمانی که بلاک چین به هوش مصنوعی کمک کند، اتفاقات گسترده‌ای رخ خواهد داد. در حالی که هوش مصنوعی محدود در دنیای بلاک چین بی‌تاثیر نیست، اما وقتی هوش مصنوعی قوی پا به میدان بگذارد، روند بسیاری از کارایی‌ها و عملکردهای بلاک چین تغییر خواهد کرد. از استخراج گرفته تا کاربرد آن در کسب و کارها.

در ادامه، از دلایل تاثیر مستقیم هوش مصنوعی در بلاک چین می‌گوییم.

تاثیر بسزای بلاک چین در پیشرفت هوش مصنوعی

همکاری بلاک چین و هوش مصنوعی

تقویت گسترده شبکه بلاک چین به لطف هوش مصنوعی

ماینینگ، یکی از اصلی‌ترین عوامل شکل‌گیری بلاک چین است. اما انجام این کار، نیازمند قدرت و انرژی محاسباتی بسیار زیاد است. وجود این عامل و ویژگی «توزیع» است که قدرت ضد سانسور و غیر قابل تغییر و تخریب را به بلاک چین داده است. با این حال، نیاز به سخت‌افزارهای گران قیمت، مصرف بالایی انرژی نظیر برق، و بسیاری از عوامل مشابه، باعث شده‌اند تا ماینینگ نیازمند هزینه‌ و انرژی بالایی باشد.

هوش مصنوعی می‌تواند برای بهینه‌سازی این مصرف انرژی، بسیار موثر واقع شود و در عین حال الگوریتم ماینینگ را بسیار بهبود ببخشد. یکی از بزرگ‌ترین موانع و اعتراضاتی که نسبت به استفاده از سیستم بلاک چین وجود دارد، نیاز به شدت بالای مصرف انرژی است. اما امنیت و سیستم اقتصادی گسترده‌ای که بلاک چین ایجاد کرده، دلایل محکمی هستند که همچنان استفاده از آن ادامه پیدا کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تفاوت بلاک چین غیرمتمرکز و توزیع شده با سایر شبکه‌های متمرکز چیست؟

بنابراین، راهی که باقی می‌ماند، کاهش گواه اثبات کار (Proof of Work) است. این اتفاق، برای تمامی صنایعی که بلاک چین در آن‌ها دخیل است، بسیار مفید واقع می‌شود و حتی باعث می‌شود تا صنایع دیگری هم به سراغ بلاک چین بیایند. این کار تنها هوش مصنوعی قوی امکان‌پذیر خواهد شد.

هوش مصنوعی در بلاک چین همچنین قادر است تا فضای مورد نیاز بلاک چین‌ها را بهبود ببخشد. از آن جایی که تاریخچه تمامی تراکنش‌ها در گره‌ها (Nodes) ذخیره می‌شوند، حجم فضاهای اشغالی توسط این تاریخچه‌ها خیلی زود افزایش پیدا می‌کند. زمانی که فضای مورد نیاز بالا باشد، موانع مختلف بالا می‌روند و در نهایت باعث کاهش غیر متمرکز بودن شبکه می‌شوند. با ظهور هوش مصنوعی قوی، می‌توان تکنیک‌های تازه‌ای اتخاذ کرد که باعث کاهش حجم فضاهای مورد نیاز ذخیره اطلاعات برای بلاک چین می‌شوند.

همکاری بلاک چین با هوش مصنوعی در پیشرفت تکنولوژی

کاهش گواه اثبات کار (Proof of Work)

غیرمتمرکز سازی اطلاعات

اطلاعات، به طور فزاینده‌ای با ارزش هستند و نه تنها نیاز به ذخیره شدن مطمئن و امنی دارند، بلکه نیاز به مبادله شدن به شکلی امن هستند. یک سیستم هوش مصنوعی موثر و قوی، به شدت وابسته به اطلاعات است؛ وقتی اطلاعاتی نباشد، هوش مصنوعی هیچ چیز نیست. در این شرایط، حال این بلاک چین است که می‌تواند به لطف ذخیره سازی به شدت قدرتمند و قابل اطمینان خود، اطلاعات را به شکلی امن به هوش مصنوعی برساند.

یک شبکه بلاک چین، اساسا یک دیتابیس امن و توزیع شده است که مشترکین زیادی در شکل‌ گیری آن دخیل هستند. تمامی اطلاعات در این شبکه، درون بلوک‌ها ذخیره شده‌اند و هر یک از بلوک‌ها که با بلوک‌های بعدی و قبلی خود متصل هستند، به لطف شیوه رمزنگاری قدرتمند، کاملا امن هستند. این ویژگی باعث می‌شود تا دستکاری یا تخریب اطلاعات توسط یک شخص به شدت سخت و به شدت هزینه‌بر باشد. به همین دلیل هیچ هکر یا ارگانی به سراغ چنین عملی نخواهد رفت.

این مطلب راهم مطالعه کنید: معرفی انواع بلاک چین به زبان ساده، بلاک چین عمومی، خصوصی و کنسرسیوم چه تفاوتی دارند؟

تبادل اطلاعات غیر متمرکز، بر این هدف ایجاد شده تا اقتصاد جدیدی در تبادل اطلاعات ایجاد کند که به لطف بلاک چین قابل دستیابی است. این ویژگی باعث می‌شود تا تبادل و ذخیره اطلاعات برای هر شخصی یا هر چیزی قابل دسترس باشد و در عین حال امنیت و راحتی خود را حفظ کند. برای اتصال به این اقتصاد اطلاعاتی، الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌تواند ورودی اطلاعات بسیار بزرگی را به طور همزان دریافت کنند که نتیجه آن، یادگیری هر چه سریع‌تر هوش مصنوعی است. این مسئله باعث می‌شود تا هر چه زودتر، به هوش مصنوعی قوی و قدرتمند دست پیدا کنیم.

ابرکامپیوترهای غیر متمرکز

تربیت و آموزش هوش مصنوعی تنها نیازمند اطلاعات باکیفیت که الگوریتم‌ها از آن‌ها یاد می‌گیرند نیست، بلکه نیاز به قدرت محاسباتی بسیار بالا هم است. الگوریتم‌های هوش مصنوعی معمولا از یک نوع سیستم محاسباتی که به نام شبکه عصبی مصنوعی (Artificial Neural Network) شناخته می‌شود، استفاده می‌کنند. این سیستم به قدرت محاسباتی بسیار بالایی نیاز دارد تا بتواند بر اساس میلیون‌ها مولفه مختلف، از اطلاعات ورودی یاد بگیرد و وظایف را انجام دهد.

جالب است بدانید همانطور که می‌توان اطلاعات را در شبکه بلاک چین به اشتراک گذاشت، قدرت محاسباتی را هم می‌توان به اشتراک گذاشت. در برخی از شبکه‌های بلاک چین، کاربران قدرت محاسباتی کامپیوترهای خود را با استفاده از شبکه همتا به همتا (peer-to-peer) به اشتراک می‌گذارند. این کاربران بلاک چین برای به اشتراک گذاری قدرت محاسباتی، توکن پاداش می‌گیرند.

سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند با استفاده از این نوع پلتفرم‌های محاسبانی، با کاهش هزینه‌ها، بسیار موثرتر واقع شوند. این طور تصور کنید که هر شخصی در خانه، می‌تواند سیستم کامپیوتری قدرتمند خود را در یک شبکه محاسباتی گسترده به اشتراک بگذارد تا علاوه بر این که با این کار پاداش بگیرد (به صورت توکن)، باعث افزایش قدرت محاسباتی شبکه شود. به نوعی، هر یک از سیستم‌های خانگی همانند یک گره عمل کنند.

نقش هوش مصنوعی در بلاک چین برای آینده ارزهای دیجیتال

ابرکامپیوترهای غیر متمرکز

حسابرسی بهتر با هوش مصنوعی در بلاک چین

درک و فهم تصمیماتی که توسط سیستم‌های هوش مصنوعی اتخاذ می‌شوند، شاید برای انسان‌ها سخت باشد. البته منظور از هوش مصنوعی، هوش مصنوعی‌های قدرتمند است. چرا که الگوریتم این نوع از هوش مصنوعی، با استفاده از اطلاعات بی‌شمار، پروسه تصمیم‌گیری خود را انجام می‌دهند. پروسه بازبینی این همه اطلاعات برای انسان‌ها بسیار زمان‌بر و سخت است؛ یا بهتر است بگوییم تقریبا غیر ممکن است.

حال زمانی که هوش مصنوعی به صورت بهینه اطلاعات مناسب را از دل میلیون‌ها داده مختلف جدا و در مورد مسئله‌ای تصمیم‌گیری کند، انسان‌ها هم می‌توانند با بررسی آن اطلاعات بهینه شده، صحت تصمیم‌گیری هوش مصنوعی را بسنجند. این کار در ارزهای دیجیتال و شبکه بلاکچین و همچنین قراردادهای هوشمند، می‌تواند بسیار پرکاربرد باشد.

نتیجه گیری

اگر این دو تکنولوژی بتوانند با پتانسیل‌های خود، یکدیگر را تکمیل کنند، بدون شک قادر خواهند بود تا تاثیر ماندگار و قدرتمندی در تمامی صنایع مختلف بگذارند. در حالی که خیلی از شرکت‌ها و کسب و کارها، از ویژگی‌های این دو تکنولوژی به صورت جداگانه بهره می‌برند، اما می‌توان با ترکیب این دو، به ویژگی‌های بسیار بهتری دست یافت که علاوه بر افزایش دقت، صحت و امنیت، هزینه‌ها را هم کاهش خواهند داد.