بلاک چین یکی از جدید‌ترین و البته انقلابی‌ترین ساخته‌های بشر است که توجه تمامی فعالین دنیای دیجیتال را به خود جلب کرده است. این تکنولوژی پیشرفته نه تنها در دنیای اقتصاد، بلکه در بسیاری از صنایع در حال نفوذ است. یکی از این صنایع که بلاک چین قادر است تاثیر قابل توجهی روی آن داشته باشد، بازاریابی و ارتباط با مشتریان است. در ادامه این مطلب نگاهی به تاثیر بلاک چین در بازاریابی و کمک آن برای ارتباط بهتر با مشتریان را بررسی خواهیم کرد.

بلاک چین اساسا یک دیتابیس غیرمتمرکز غیرقابل هک است که تمامی اعضای آن یک نسخه از آن را روی دستگاه خود در اختیار دارند. بلاک چین در تبلیغات باعث می‌شود تا بسیاری از واسطه‌ها که هزینه‌های بالا و عملکرد پایینی دارند، حذف شوند. هر یک از بلاک‌ چین‌ها با شیوه خود برنامه‌ریزی شده‌اند که برخی‌ از آن‌ها قادر هستند نه فقط تراکنش‌های مالی مانند بیت کوین، بلکه اطلاعات مجازی دیگری مانند قراردادهای هوشمند، امضاهای دیجیتال و داده‌های مختلف را در خود حفظ کنند که از بین آن‌ها می‌توان به اتریوم و کاردانو اشاره کرد.

بلاک چین برای همه

با این که نزدیک به ۱۰ سال از حضور بلاک چین در دنیای دیجیتال می‌گذرد، اما این تکنولوژی به قدری قدرتمند و انقلابی بوده که رشد چشمگیر آن همه صنایع را درگیر خود کرده است. بلاک چین از یک استخوان‌بندی برای سیستم‌های مدرن مالی حالا به یک تکنولوژی پایه برای بسیاری از کسب و کارها تبدیل شده و حتی زمزمه پایه‌گذاری نسل جدید اینترنت‌ به لطف بلاک چین هم شنیده می‌شود. ما پیش از این در کوین نیک، حضور بلاک چین در صنایع مختلفی را بررسی کرده‌ایم که در ادامه می‌توانید مطاله کنید:

اما در ادامه این مطلب، به سراغ بررسی تاثیرات بلاک چین در بازاریابی خواهیم پرداخت.

بلاک چین در بازاریابی چه نقاط ضعفی را می‌پوشاند؟

در دنیای تبلیغات، مشکلات بزرگی وجود دارد و بلاک چین دقیقا نقاط مثبتی در اختیار دارد که می‌تواند این مشکلات را از سر راه حذف کند. برخی از مواردی که بلاک چین می‌تواند به بازاریاب‌ها کمک کند و در عین حال نواقص این صنعت را پوشاند عبارت‌اند از:

  • جمع‌آوری داده‌ها و جلوگیری از انتشار اطلاعات خصوصی
  • جلوگیری از تبلیغات کلاهبرداری، افزایش کیفیت اطلاعات و انتشار اطلاعات درست و کامل
  • تحویل درست و به موقع تبلیغات به بازار مورد نظر
نگاهی به تاثیر بلاک چین در تبلیغات و بازاریابی
نگاهی به تاثیر بلاک چین در تبلیغات و بازاریابی

تکنولوژی دفاتر توزیع شده بلاک چین می‌تواند صنعت تبلیغات را با حذف واسطه‌ها به شکلی اساسی دگرگون کند و اجازه دهد شفافیت و امنیت چه برای مشتریان و چه برای بازاریاب‌ها تامین شود.

پایان تبلیغات کلاهبرداری

یکی از مشکلات حساس برای برند‌ها‌ و ناشرین در فضای تبلیغات، این است که بودجه تبلیغات آن‌ها قادر نیست تمام هزینه‌ها را بپوشاند. کلاهبرداری تبلیغاتی یکی از روش‌هایی است که این افراد به سمت آن می‌روند و علاوه بر اینکه میلیون یا حتی میلیاردها دلار خرج آن‌ها می‌کنند، در عین حال فضای تبلیغاتی را سمی می‌کنند.

برای مثال فیسبوک به عنوان دومین پلتفرم بزرگ تبلیغات جهان شناخته می‌شود اما تنها در سال ۲۰۱۷ تقریبا ۵۰ درصد از تبلیغات این پلتفرم را ترافیک غیر انسانی تشکیل داده است. بنابراین شرکت‌ها و برند‌های بسیار بزرگ بودجه مارکتینگ خود را به ناچار افزایش می‌دهند زیرا آژانس تبلیغاتی آن‌ها اصلا قادر نیست شفافیت درستی در خصوص ترافیک ورودی تبلیغات ارائه دهد. اما این مسئله با حضور بلاک چین قابل حل است.

این امکان وجود دارد که با کمک بلاک چین، تجربه کاربری تمامی مشتریان را از طریق تبلیغات تحلیل و بررسی کرد تا بتوان بازاریابی مستقیم و موفق‌تری داشت. به این معنی که با وجود بلاک چین در بازاریابی، می‌توان تبلیغات را فقط برای ترافیک انسانی کنترل کرد و خبری از ربات‌های بی‌فایده نباشد.

با بلاک چین بازاریاب‌ها این اختیار را خواهند داشت تا بودجه خود را در فضایی درست خرج کنند و در عوض بتوانند تبلیغات را هم در مکانی درست به دید عموم بگذارند. این تضمین می‌کند که فقط انسان‌ها تبلیغات آن‌ها را تماشا خواهند کرد، درگیری در تبلیغات بیشتر خواهد شد و به طور کلی تاثیر تبلیغات بالاتر خواهد رفت.

تبلیغاتی کمتر آزاردهنده با کمک بلاک چین در بازاریابی

در فضای حال حاضر دیجیتال مارکتینگ، بسیاری از تبلیغات آزاردهنده و مزاحم باعث اختلال در تجربه مشتریان شده‌اند. این روزها فضای مجازی پر شده از تبلیغات ریز و درشتی که بیش از حد فضای کاربری را اشغال کرده‌اند. یکی از دلایلی که تعداد این تبلیغات بیش از حد زیاد است، عدم توانایی بازاریاب‌ها برای تمرکز روی مشتریانی است که باید تبلیغات به آن‌ها نشان داده شود. آن‌ها نمی‌دانند که مشتری اصلی آن‌ها چه اشخاصی هستند و در کجا فعالیت دارند. نه وضعیت مشتریان مشخص است و نه بازاریاب‌ها آگاه هستند که چه مشتریانی نیاز به چه محصولاتی دارند.

بلاک چین فراتر از دنیای اقتصاد
حضور بلاک چین در صنایع مختلف از جمله بازاریابی و تبلیغات

یک اصطلاحی در زمینه بازاریابی وجود دارد که می‌گوید: «بگذارید تبلیغ را به یک سمت پرتاب کنیم ببینیم به چی می‌چسبد». این دقیقا چگونگی عملکرد تبلیغات در دنیای امروزی است. مثلا ممکن است شما با تبلیغ محصولی روبه‌رو شوید که دقیقا همان را ۲ روز پیش خریده‌اید. یا تبلیغ هتلی را ببینید که چند روز قبل آن را رزرو کرده‌اید. یا حتی تبلیغات نامربوطی را در سایتی نامربوط مشاهده کنید. مسئله زمانی بدتر می‌شود که این تبلیغات تمامی فضای صفحه نمایش کاربر را بگیرند.

این دقیقا جایی است که تکنولوژی بلاک چین با ورود خود قادر است تغییرات بزرگی را ایجاد کند و باعث شود تا مشتریان شاهد تبلیغات تکراری، مزاحم و زیاد نباشند. به زبان ساده، بلاک چین با ویژگی‌های خود می‌تواند فرکانس تبلیغات را برای هر یک از مشتریان به درستی تنظیم کند.

پایان تبلیغات انحصاری دوگانه

امروزه در بسیاری از تبلیغات، واسطه‌هایی وجود دارند که پول‌های بسیار بزرگی باید به آن‌ها پرداخت شود. برای مثال، گوگل یا فیسبوک، واسطه‌هایی هستند که بین بازاریاب و مردم قرار دارند و هزینه زیادی از تبلیغات دیجیتال را از آن خود کرده‌اند. اما با این حال، قدرت عظیم گوگل و فیسبوک به معنی تاثیر مثبت و نتیجه دلخواه نیست.

برندان آیک (Brendan Eich) مدیرعامل سابق شرکت موزیلا، استارتاپ بلاک چینی را راه‌اندازی کرده‌ است که قصد دارد این مشکل را برطرف کند. او موسس مرورگر بلاک چین بریو (Brave) و توکن آن با نام BAT است. بریو و بت به لطف تکنولوژی خود به انحصار طلبی تبلیغات پایان دادند. در عوض آن‌ها به ناشرین و تبلیغ کنندگان این اجازه را دادند تا با استفاده از سیستم «توجه مشتری» به ارزش خود اضافه کنند. کاربران هم با استفاده از این مرورگر از شر تبلیغات مزاحم خلاص می‌شوند و می‌توانند انتخاب کنند که در چه زمینه‌ای تبلیغات را مشاهده کنند.

مرورگر بریو امروزه به دلیل قابلیت‌های فروان خود توانسته به موفقیت قابل توجهی دست پیدا کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: اهدای پاداش مرورگر بریو به تولید کنندگان محتوا با توکن BAT

بهبود امنیت در تبلیغات

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در فضای تبلیغات و بازاریابی، جمع‌آوری اطلاعات خصوصی کاربران است. واسطه‌ها و پلتفرم‌هایی مانند ارائه دهندگان اینترنت، مرورگرها و پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، به لطف قدرتی که در اختیار دارند، تقریبا می‌توانند همه آن چه را که در فضای آنلاین توسط کاربران می‌گذرد یاد بگیرند و در بانک اطلاعاتی خود ذخیره کنند. از سایت‌هایی که بازدید می‌کنیم تا اطلاعاتی که می‌خوانیم و محصولاتی که خریداری می‌کنیم، همه و همه تحت نظر این واسطه‌ها قرار دارند.

تاثیراتی که بلاک چین در بازاریابی و تبلیغات به همراه دارد
تاثیراتی که بلاک چین در بازاریابی و تبلیغات به همراه دارد

حتی از آن بدتر، این واسطه‌ها از اطلاعات شخصی‌تر مانند شماره موبایل، آدرسی و سایر موارد آگاه هستند. مگر آن که تقریبا شما در تاریکی زندگی کرده باشید و این اطلاعات در اختیار آن‌ها قرار گرفته نشده باشد. اما تکنولوژی بلاک چین در بازاریابی می‌تواند راه‌ حلی برای این موضوع باشد. یکی از برترین استارتاپ‌های بلاک چینی که در تلاش است تا از فاش شدن داده‌های حریم خصوصی و اطلاعات کاربران جلوگیری کند، Blockstack است.

بلاک استک یک شبکه ساخته شده روی تکنولوژی بلاک چین است که خود را اینترنت جدید برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز معرفی کرده است. از آن جایی که این شبکه روی تکنولوژی بلاک چین ساخته شده است، بنابراین اطلاعات شخصی هر فرد هم پیش او باقی خواهد ماند و هیچ شخصی دیگری قادر نیست این داده‌ها را از شبکه یا سرورها دریافت کند.

افزایش وفاداری مشتری

هنگامی که کاربران کنترل کاملی روی اطلاعات و داده‌های خود داشته باشند، بازاریاب‌ها قادر هستند مستقیما با بازار مورد نظر خود ارتباط برقرار کنند و تبلیغات شخصی‌تر را برای محصول یا سرویس خود ارائه دهند.

در همین حال، به لطف شفافیت بلاک چین، مصرف کنندگان دیگر نگران استفاده غیرقانونی از اطلاعات شخصی خودشان نیستند. در نهایت، از این طریق بازاریابی‌های مزاحم، زننده و تحمیل آمیز از بین می‌روند و بازاریاب‌ها از روش‌هایی استفاده خواهند کرد که بنای آن، اعتماد مشتری است.

اگر یک مشتری در خصوص اطلاعات شخصی خود به یک برند اعتماد کند، بنابراین بدون نگرانی اطلاعات خود را با آن‌ها در میان می‌گذارد تا بتواند سرویس یا محصول مورد نظر خود را خریداری کند. در عین حال، بازاریاب‌ها قادر خواهند بود تا با استفاده از این ابزاری که خود مشتری در اختیار آن‌ها قرار داده، بهترین نوع از تبلیغات شخصی‌سازی شده را در معرض دید آن‌ها بگذارد. در نتیجه، با بازاریابی و استراتژی‌های موفق‌تر و موثر‌تر طرف خواهیم بود.

جمع‌بندی

در چند سال گذشته، دنیا شاهد تولد و رشد سریع تکنولوژی بلاک چین بوده است؛ پدیده‌ای که می‌تواند آینده دنیای کامپیوتر، شبکه و کسب و کارها را تغییر دهد. همچنین بلاک چین در بازاریابی و بسیاری از صنایع دیگر، یک گزینه جذاب و امیدوار کننده است. بلاک چین این پتانسیل را دارد تا ترافیک ارگانیک کسب و کار شما را افزایش دهد، باعث افزایش تاثیر کمپین‌های تبلیغاتی شود و تجربه کاربری را بهبود ببخشد.

نظر شما در خصوص استفاده از بلاک چین در تبلیغات و بازاریابی چیست؟ دیدگاه خود را با کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: Bitcoininsider – HBR – Frontiersin