گزارش‌های جدید نشان می‌دهد استفاده از بلاک چین به طور مداوم در کشورهای مختلف جهان رو به افزایش است. در گزارش اخیر آمده است که شرکت‌های امریکایی بیشترین ثبت اختراع (پتنت) در زمینه نوآوری‌های بلاک چین را به خود اختصاص داده‌اند. اما شرکت چندملیتی مستقر در چین علی بابا (Alibaba) بیشترین ثبت اختراع در حوزه بلاک چین را به نام خود ثبت کرده است.

در گزارشی که توسط انجمن حمایت از ثبت اختراع چین (CPPA) منتشر شده است، داده‌های اختراعات ثبت شده در زمینه بلاک چین از سال ۲۰۱۴ تا اواسط ۲۰۲۰ مورد بررسی قرار گرفته است. طبق این گزارش در ۶ سال گذشته ۳٫۹۲۴ اختراع در این زمینه به ثبت رسیده است.

ثبت اختراع در حوزه بلاک چین

علی بابا صاحب بیشترین ثبت اختراع در حوزه بلاک چین

این مطلب راهم مطالعه کنید: همکاری بانک عربستان با سامسونگ در سیستم مدیریت اعتبار بلاک چین

همانطور که در نمودار بالا هم قابل مشاهده است، تعداد اختراعات ثبت شده در زمینه بلاک چین از سال ۲۰۱۴ تا ابتدای ۲۰۱۶ بسیار کم است. در حقیقت در ۲ سال ابتدایی که داده‌ها بررسی شده است، تعداد پتنت‌های ثبت شده در زمینه بلاک چین تنها ۱۰ مورد بود. سال‌ها ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ شاهد کمی تحرک در این روند بودیم، اما بیشترین موفقیت‌ها در سال ۲۰۱۹ و با ۱۷۹۹ ثبت اختراع اتفاق افتاد.

علیرغم این که تاکنون در سال جاری شاهد نوآوری‌های کمتری به نسبت سال گذشته بودیم، اما این گزارش حاکی از آن است که سال ۲۰۲۰ رکورد سال گذشته را در تعداد ثبت اختراخ در زمینه بلاک چین خواهد شکست.

با تفکیک داده‌های مختص به هر کشور این گزارش نشان می‌دهد ۳ کشور در این زمینه پیشتاز هستند. ایالات متحده با در اختیار داشتن ۳۹ درصد پتنت‌ها در رتبه نخست قرار دارد و کره جنوبی و چین به ترتیب با ۲۱ درصد و ۱۹ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

با این حال از سال گذشته که رییس جمهور چین آقای شی جین پینگ (Xi Jinping) اعلام کرد این کشور باید سرمایه‌گذاری بیشتری در زمینه بلاک چین انجام دهد، شاهد بیشترین میزان رشد چنین نوآوری‌ها و اختراعاتی در کشور چین بودیم.

انجمن حمایت از ثبت اختراع چین همچنین در این گزارش تعداد اختراعات ثبت شده در زمینه بلاک چین را به تفکیک کمپانی هم ارائه کرده است که نشان می‌دهد علی بابا با ۲۱۲ پتنت در جایگاه اول است و آی‌بی‌ام (IBM) و کمپانی چینی کوین پلاگ (Coinplug) با ۱۳۶ و ۱۰۷ اختراع صاحب بیشتری ثبت اختراع در زمینه بلاک چین هستند. جالب است بدانید بانک آمریکا (Bank of America) هم با ۴۹ حق اختراع در رده بعدی قرار دارد. مستر کارت هم با ۴۲ حق اختراع در رده هشتم کمپانی‌هایی است که بیشترین حق ثبت اختراع در زمینه بلاک چین را به نام خود ثبت کرده‌اند.

علی بابا که تبدیل به غول تجارت الکترونیک در جهان شده است، به خوبی نشان داده است چقدر به سرمایه‌گذاری در زمینه بلاک چین علاقه دارد. به همین دلیل به تازگی به عضویت کمیته بلاک چین ملی (National Blockchain Committee) تازه تاسیس کشور چین هم درآمده است.

همچنین گزارش‌ها تایید می‌کند که علی بابا در پروژه توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی چین (CBDC) با بانک تجارت چین (China Merchants Bank) و شرکت‌های هواوی (Huawei) و تن‌سنت (Tencent) همکاری می‌کند.

منبع: cryptopotato