درست است که بلاک چین برجسته‌ترین تاثیرات را روی دنیای اقتصاد گذاشته، اما این تکنولوژی در صنایع دیگر هم نقش بزرگی ایفا می‌کند. در ادامه این مطلب از کوین نیک، با ۶ تاثیر ارز دیجیتال و بلاک چین در کارآفرینی آشنا خواهیم شد.

بلاک چین، به عنوان یکی از جذاب‌ترین اختراعات دنیای مدرن، از جمله تکنولوژی‌هایی است که می‌تواند روند زندگی انسان‌ها را دچار تغییر شگرفی کند. تکنولوژی بلاک چین روز به روز درحال پیشرفت است و به لطف طبیعت غیر متمرکز بودنش، بهره‌وری‌های زیادی از آن صورت می‌گیرد. بلاک چین نه تنها به لطف شوالیه خود یعنی بیت کوین، در حال تغییر دنیای اقتصاد است و می‌خواهد حکومت‌هایی را که بانک‌ها و موسسات ساخته‌اند درهم بکوبد، بلکه در حال جا باز کردن در بسیاری از صنایع دیگر است.

تاثیر بلاک چین در کارآفرینی

ویژگی‌های جذاب بلاک چین نظیر انتقال و اشتراک اطلاعات بدون سانسور، شفافیت آن برای تک تک مردم، پروتکل‌های امنیتی گردن کلفت آن در برابر هرگونه کلاهبرداری و هک، مشارکت در توافقات بدون نیاز به حضور مراکزی مانند دولت‌ها، و ۱۰ها مورد جذاب دیگر، باعث شده‌اند تا از این تکنولوژی در صنایع متنوعی مورد استفاده قرار بگیرد:

بلاک چین یکی از پل‌هایی خواهد بود که انسان‌ها را به‌ سوی آینده هدایت می‌کند و یک دسته از افرادی که بیشترین مزیت را از ویژگی‌های بلاک چین خواهند برد، کارآفرینان و صاحبان کسب و کارها است. در ادامه تاثیر ارزهای دیجیتال و بلاک چین در کارآفرینی را بررسی می‌کنیم.

اشتراک گذاری آسان‌تر هرچیزی با دیگران

طراحی بلاک چین، همانند یک دفتر مرکزی است که هر شخصی می‌تواند هر اطلاعاتی را که در آن ثبت می‌شود، بازبینی کند. مردم علاقه بیشتری به چیزهایی دارند که می‌توانند از طریق آن، بسیار راحت‌تر و شفاف‌تر با دیگران تعامل داشته باشند. به همین دلیل، اشتیاق بیشتری هم برای سرمایه‌گذاری روی چنین تکنولوژی‌ای از خود نشان می‌دهند.

کسب و کارهای کوچک و کارآفرینان، به لطف تکنولوژی بلاک چین، تعامل با مشتریان و همکاران را از این طریق بسیار راحت‌تر می‌دانند. ذات تعامل‌پذیری بلاک چین باعث می‌شود تا مردم کنترل بیشتری روی اطلاعات داشته باشند. از طرفی دیگر، حتی مشتریان با استفاده از بلاک چین خیلی راحت‌تر متوجه خواهند شد که کسب و کار مورد نظر آن‌ها چه چیزی ارائه می‌دهد. این نوع تعامل، باعث یک حس اعتماد راحت میان مردم خواهد شد. با این مدل شفافیت، مشتریان بدون این که شناخت کاملی از کسب و کار یک فرد یا شرکت داشته باشند، راحت‌تر به آن اعتماد می‌کنند. این یک اتفاق بسیار مثبت و دو سر برد در زمینه کسب و کارها چه برای یک کارآفرین و چه برای مشتریان است.

قدرت اشتراک گذاری شفاف در بلاک چین

تاثیر بلاک چین در کارآفرینی

قدرت غیرمتمرکز بلاک چین در کارآفرینی

مهم‌ترین ویژگی بلاک چین، چیزی نیست جز ذات غیرمتمرکز بودن این تکنولوژی. به لطف غیر متمرکز بودن بلاک چین، روند خیلی از فعالیت‌های کسب و کارها ساده‌تر می‌شود. دیگر هیچ نیازی نیست تا فعالیت‌ها را به خاطر یک طرف یا یک مرکز دیگر متوقف کنید و منتظر عملکرد آن باشید. همه افرادی که در یک بلاک چین حضور دارند، در کنترل دفتر مرکزی آن نقش دارند و می‌توانند با آن تعامل داشته باشند. بنابراین هیچ شخص یا مرکز خاصی قادر نیست به تنهایی کنترل این شبکه را برعهده بگیرد.

مهم‌ترین بخش انقلاب بلاک چین این است که به همه مردم این قدرت را می‌دهد که بدون نیاز به یک مرکز، فعالیت‌های خود را پیش ببرند. برای مثال، اگر ۵ شرکت بخواهند روی شبکه بلاک چین یک پروژه را آغاز کنند، این هر ۵ شرکت هستند که روی پروژه کنترل دارند. یا از طرفی دیگر، یک موسسه، یک بانک یا یک دولت نمی‌تواند در شبکه بلاک چین کنترل پروژه‌ دیگران را در دست بگیرد (البته خارج از مسائل قانون‌گذاری و مالیات).

مردم قادر هستند با استفاده از بلاک چین، نوع به دست گیری و کنترل پروژه‌های کسب و کار خود را بدون هیچ پیچیدگی، برعهده بگیرند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: انقلاب بلاک چین در اینترنت با ظهور اینترنت آزاد و بدون مرز وب ۳

پیاده‌سازی راحت‌تر پروسه‌های کاری از طریق بلاک چین

تولید توکن‌ها در یک سیستم بلاک چین، اجازه می‌دهد تا به دست گیری خیلی از عملکردها و توابع در کارها بسیار راحت‌تر شود. می‌توان کارها را بسیار راحت‌تر طبقه بندی کرد، پروسه انجام کارها را به صورت شفاف بررسی کرد، سیستم پاداش مناسب و منصفانه‌ای برای کاربران و کارمندان تعیین کرد، و ۱۰ها راه دیگر برای بهره‌گیری از این ویژگی.

وجود تکنولوژی‌ای که بتوان سیستم پاداش موثری ایجاد کرد، برای کسب و کارها بسیار با ارزش است. با استفاده از یک سیستم پاداش مناسب، کسب و کارها مطمئن خواهند شد که مردم بیش از پیش با آن‌ها در تعامل خواهند بود. از طرفی وجود توکن‌ها اجازه می‌دهد تا کسب و کارها بتوانند انواع و اقسام ارزهای دیجیتال را در پروژه‌های کاری خود بپذیرند.

ساده‌سازی رسیدن به توافق با بلاک چین در کارآفرینی

یکی از بخش‌های مهم در بلاک چین، وجود کلید‌های خصوصی و کلیدهای عمومی است تا کمک کنند مردم تراکنش‌های مختلف را به یکدیگر مرتبط سازند. وجود بلاک چین در بین ۲ یا چند شخص در قراردادها، کمک می‌کنند تا طرف‌ها سریع‌تر و راحت‌تر به توافق برسند و کارها را پیش ببرند.

با تکنولوژی بلاک چین، یک کسب و کار می‌تواند از یک لینک منحصر به فرد میان ۲ شخص استفاده کند. کلیدهای خصوصی و عمومی، باعث می‌شوند تا رسیدن به توافق برای همه آسان‌تر شود. از طرفی بلاک چین اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به اعتمادسازی در بین هر شخص، توافقات بدون هیچ گونه تقلبی صورت بگیرد.

قدرت تطبیق پذیری با آینده در بلاک چین

پیاده‌سازی راحت‌تر پروسه‌های کاری از طریق بلاک چین

جلوگیری از کلاهبرداری در هنگام استفاده از ارزهای دیجیتال

کلاهبرداری، یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که همیشه در خصوص ارزهای سنتی وجود دارد و کسب و کارهای کوچک با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. ارزهای سنتی بسیار در معرض کلاهبرداری قرار دارند، به راحتی می‌توان آن‌ها را دستکاری کرد یا حتی به راحتی می‌تواند یک نسخه جعلی از آن‌ها ساخت. اما در ارزهای رمزنگاری شده، ایجاد یک نسخه کپی از آن‌ها تقریبا غیر ممکن است و دستکاری آن‌ها بسیار سخت است.

بنابراین کسب و کارها می‌توانند بدون این که نگران هرگونه کلاهبرداری باشند، با استفاده از بلاک چین کسب و کار خود را توسعه دهند. از طرف مقابل هم، مشتریان بدون ترس از این که با یک کلاهبردار طرف هستند، به راحتی با آن کسب و کار تعامل برقرار می‌کنند.

البته فکر نکنید که در دنیای ارزهای دیجیتال به هیچ وجه کلاهبرداری وجود ندارد. در مطلب زیر با کلاهبرداری ارزهای دیجیتال بیشتر آشنا شوید:

این مطلب راهم مطالعه کنید: با روش های رایج کلاهبرداری ارز دیجیتال و راه پیشگیری از آن ها آشنا شوید

سازگاری راحت‌تر با آینده به لطف ارزهای دیجیتال

درست است که ارزهای دیجیتال، یک صنعت جوان و تازه‌ کار است، اما از طرفی هم نمی‌توان انکار کرد که با وجود آن‌ها، کارآفرینان بسیار راحت‌تر قادر خواهند بود تا با آینده، سازگاری پیدا کنند. در دنیای کسب و کار، همیشه این احتمال وجود دارد که برخی از شرکت‌ها به خاطر فرم سنتی‌تر خود، با تکنولوژی‌های جدید در کشمکش باشند، مخصوصا شرکت‌هایی که به سختی می‌توانند تکنولوژی‌های کهنه خود را با تکنولوژی‌های جدید جایگزین کنند.

در دنیای امروزی، حالا که بسیاری از مردم به سمت سیستم‌های ابری (Cloud Based Systems) می‌روند و از قدرت بلاک چین در پس زمینه کاری خود استفاده می‌کنند، برای کسب و کارها آسان‌تر است که با استفاده از این قابلیت، همیشه به‌ روز باشند و از بابت آینده و هر آن چه که در انتظار آن‌هاست، نگرانی نداشته باشند.

فضای بلاک چین و ارزهای رمزنگاری شده تازه در ابتدای راه خود قرار دارند و در طول زمان بالغ‌تر و بزرگ‌تر می‌شوند. اگر به دنبال پیشرفت در کسب و کار خود هستید، مهم است که از این تکنولوژی آگاهی بیشتری کسب کنید و به خوبی از آن در پروژه‌های خود بهره ببرید.

منبع: Jaxenter