بر اساس گزارش‌های سازمان عفو بین‌الملل کودکان بسیاری (گاه حتی کودکان هفت ساله) در معدن‌های تاریک و پرخطر کبالت کشور کنگو مشغول به‌کار هستند. کبالت برای ما شاید فقط یادآور نمایشگرهای درخشان دستگاه‌های دیجیتالی‌ باشد که تماما وابسته به باتری هستند. اما چنین تصویری با واقعیت که تنفس غبار کبالت و استخراج آن توسط تقریبا ۴۰ هزار کودک در معدن‌های کشور فقیر کنگو است، فاصله‌ای بسیار زیاد دارد. کار کودکان در معادن یکی از نگرانی‌های اساسی جهانی‌ست، اما با ورود بلاکچین می‌توان امید داشت این نگرانی از بین برود. با کوین‌نیک همراه باشید.

یک سازمان خیریه ژاپنی، به نام ACE، در تاریخ ۱۹ ژوئن، اعلام کرد با همکاری شرکت میندن، شرکت الکترونیکی ژاپنی و برنامه اینکشن (Enection)، قصد دارد یک پلتفرم ردیابی زنجیره تامین کبالت مبتنی بر بلاکچین طراحی کند. اینکشن یک پلتفرم ردیابی زنجیره تامین مواد کمیاب مبتنی بر بلاکچین است و به این ترتیب این پروژه با نام «مطالبه منصفانه!» قصد دارد از طریق بلاکچین به مبارزه با کار کودکان بپردازد.

شفافیت و ردیابی زنجیره تامین کبالت

هدف از این پروژه بدیع، تضمین شفافیت کامل زنجیره تامین کبالت با استفاده از بلاکچین، به عنوان یک پلتفرم قابل‌اطمینان ردیابی است. وظیفه شرکت میندن در این پروژه تهیه یک فرایند تکنیکال است طوری که تمام معادن و کارخانه‌ها مجبور باشند از قوانین حقوق بشر پیروی کرده و در راستای حفظ محیط زیست فعالیت کنند. در حال حاضر برای دستیابی به چنین اهدافی، مشغول کار روی نسخه خاصی از برنامه اینکشن هستند.

نقشه‌های جغرافیایی نشان می‌دهند که کشور کنگو دارای منابع عظیمی از کبالت است. کبالت از مهمترین اجزای باتری لیتیومی هستند که در موبایل‌ها و خودروهای الکتریکی استفاده می‌شوند. حدود دو سوم کبالت جهان در کشورهای فقیر واقع شده است.

بیشتر بخوانید: کمک ۱۴۳ هزار دلاری برای مبارزه با کرونا از طریق رمزارز

بلاکچین و کار کودکان در کنگو

با اینکه تصور جهان اینطور است که کار استخراج کبالت به خوبی در حال انجام است، اما تحقیق‌های میدانی حکایت از چیز دیگری دارد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد تقریبا ۴۰ هزار کودک و تعداد بسیاری معدن‌چی غیرمجاز در معادن کنگو مشغول به کار هستند و چیزی حدود نصف تا دو سوم این کبالت‌ها به وسیله دست استخراج می‌شود. طبیعتا تنیجه این شرایط چیزی جز لیست بلندبالای خانواده‌های داغدیده در این معادن نخواهد بود.

از طرفی شرکت‌های مولتی میلیاردر نیز مانند مایکروسافت، تسلا و اپل به بهره‌گیری از کار کودکان در این کشور متهم شده‌اند. به‌گزارش گاردین، شرکت‌های حقوق بین‌الملل از طرف خانواده‌های داغدیده یک پرونده قضایی در شکایت از این شرکت‌ها در دادگاه واشنگتن دی سی به جریان انداخته‌اند.

همکاری ACE به‌منظور ارتقای ردیابی زنجیره تامین کبالت

برای ارتقای مشخصه‌های ردیابی زنجیره تامین در این پروژه، ACE قصد دارد تمام صنایع را درگیر این پروژه کند، از گوشی‌های موبایل و لوازم خانگی گرفته تا صنعت مد و لباس.

برنامه‌های بعدی این پروژه این است که قبل از انتشار یافته‌هایشان، سراغ تحقیق درباره دلیل اصلی استفاده از کودکان در معادن کنگو، زامبیا و تانزانیا بروند. قدم قاطع بعدی این پروژه، تحقیق و آشکارسازی جریان استخراج کبالت خواهد بود، بدون اینکه حتی به مرحله حذف استفاده از کودکان در معادن برسد.

منبع: BTCManager