تقریبا یک دهه است که از معرفی اولین رمزارز، یعنی بیت‌کوین و تکنولوژی بلاکچین می‌گذرد. رمزارز و بلاکچین این پتانسیل را دارند که در دهه پیش رو بسیاری از صنایع و به‌طور کلی آینده بشریت را دیجیتالی کنند. با کوین‌نیک همراه باشید تا بیشتر درباره بلاکچین و آیند‌ه دیجیتالی بگوییم.

تمرکززدایی، قانون کلی این مسیر است

می‌توان گفت بیت‌کوین و بلاکچین از زمان ابداع اینترنت تاکنون، حیاتی‌ترین بخش‌های اینترنت هستند و تا به امروز جایگاهشان را حفظ کرده‌اند. بیت‌کوین و بلاکچین به تبعیت از تکنولوژی تمرکززدایی روی کار آمدند؛ تکنولوژی‌ای که موجب شد در یک شبکه، داده‌ها توسط هر یک از گره‌ها به‌طور جداگانه ذخیره شوند. قانون تمرکززدایی قابلیت‌های دیگری هم علاوه بر بیت‌کوین و بلاکچین ایجاد کرده است.

باتوجه به سرعت زیاد توسعه تکنولوژی تمرکززدایی، به‌خصوص در زمینه صنایع الکتریکی، قابل انتظار است که در آینده نزدیک این تکنولوژی به دستاوردهای بزرگتری دست یابد. تکنولوژی تمرکززدایی موجب شده تا اتصال سیستم‌های کاملا متفاوت با یکدیگر کاری راحت‌تر شود. حالا نوبت آن رسیده تا این تکنولوژی به سمت هم‌پوشانی دستگاه‌ها و اینترنت اشیا حرکت کند.

با توسعه رباتیک و هوش مصنوعی، جهان در شرف آن است که به جامعه‌ای دست یابد که کاملا توسط ربات‌های هوشمند مفید کنترل می‌شود. این تکنولوژی حالا تقریبا در تمام بخش‌های زندگی ما تاثیر گذاشته است، از صنایع غذایی و بهداشت گرفته تا کارخانه‌ها و تجارت‌های دیگر. اما به‌هرحال برای تبدیل شدن به یک سیستم واحد نیاز به یک توسعه منسجم در تکنولوژی اتصال سیستم‌ها احساس می‌شود.

اینترنت اشیا

مهم‎‌ترین کاربرد توسعه تکنولوژی بلاکچین و آینده دیجیتالی در اینترنت اشیاست. با اینترنت اشیا می‌توان دستگاه‌های متفاوت را با یکدیگر مرتبط کرد. برای مثال، اینترنت اشیا در خانه، موجب می‌شود یخچال با سیستم برق خانه ارتباط برقرار کند و سماور برقی با پلوپز مرتبط شود.

دانشمندان به دنبال آن هستند تا با استفاده از اینترنت اشیا گجت‌های هوشمندتری برای خانه بسازند تا سبک زندگی موجب مصرف کمتر انرژی شود. با اینترنت اشیا می‌توان یک خانه کاملا اتوماتیک ساخت. همچنین این تکنولوژی برای کسب و کار نیز حیاتی‌ست. با اینترنت اشیا می‌شود روند یک کسب و کار را کاملا شبیه‌سازی کرد و یک پیش‌نمایش از آن را به نمایش گذاشت. اینترنت اشیا به مدیران این قابلیت را می‌دهد که کارایی ماشین‌ها، زنجیره تولید و عملیات لجستیک یک سیستم را آنالیز کنند.

افراد پیش‌رو در این زمینه معتقدند شرکت‌ها با استفاده از این تکنولوژی می‌توانند هزینه نیروی کار را کاهش دهند و از ماشین‌آلات به‌صرفه‌تری بهره ببرند. با همه این اوصاف یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های اینترنت اشیا، حفظ شفافیت داد و ستدهاست. این امر باعث می‌شود تمام طرفین یک داد و ستد از اطلاعات زنده‌ فرایند تبادل بدون هیچ واسطه‌ای مطلع شوند.

بلاکچین
بلاکچین می‌تواند یک آینده دیجیتالی برای بشریت بسازد و قانون اصلی در این مسیر تمرکززدایی است.

رمزارز و اقتصاد توکنی

توسعه تکنولوژی بلاکچین به سطح اقتصادی ملی نیز رسیده است. بلاکچین این قابلیت را دارد که واحدهای مالی را به شکل ژتون توسعه دهد. این ژتون‌ها به سادگی به یکدیگر تبدیل می‌شوند و حتی می‌توانند نمایانگر واحد یک تجارت باشند. در سال ۲۰۱۷ و همزمان با توسعه عظیم رمزارزها شاهد توسعه ژتون‌های رمزارزهای مختلف نیز بودیم.

نهادهای دولتی مانند طرح‌های پس‌انداز اجباری با استفاده از ژتون رمزارزها می‌توانند با شفافیت سرمایه حفظ شده یک سازمان را نمایش دهند. این امر کاربران را قادر می‌سازد بدون واسطه به سرمایه‌شان دسترسی داشته باشند. همچنین بستری برای صاحبان سرمایه فراهم می‌کند تا به راحتی گزینه‌های سرمایه‌گذاری را بررسی و مدیریت کنند.

با توجه به این نکته که تبادل رمزارزها بسیار ارزان‌تر و سریع‌تر از هر فرایند تبادل دیگری هستند، ژتون‌های رمزارز می‌توانند جایگزین پلتفرم‌های پرداخت، مانند پی‌پال و گوگل مانی شوند. افزون بر این، معرفی و توسعه خودپرداز رمزارز آینده این راه را روشن‌تر هم کرده است.

بیشتر بخوانید: به‌عقیده برایان بروکس تکنولوژی بلاکچین توانایی کنترل همه چیز را دارد

بلاکچین در دولت و انتخابات

بلاکچین می‌تواند نقطه پایانی باشد برای فساد و اختلاس که همیشه یکی از مشکلات ثابت دولت‌ها در همه کشورها هستند و هیچ راه‌حلی هم برای آن یافت نشده. سیستم بلاکچین شفافیت داد و ستدها را تضمین می‌کند و منابع عمومی را به صورت عادلانه تقسیم می‌کند. زمانی که تبادلات روی بلاکچین انجام شود کنترل و مانیتور کردن برنامه‌های دولتی بسیار راحت‌تر می‌شود.

یکی دیگر از ترس‌های مشترک دولت‌ها تقلب در انتخابات است. بلاکچین اینجا هم می‌توان راه چاره باشد و یک پلتفرم امن انتخاباتی ایجاد کند. مطمئنا اگر بلاکچین در یک رای‌گیری ملی تست شود، با موفقیت از آزمون بیرون می‌آید و نتایج هم بهتر خواهد بود. همچنین بلاکچین می‌تواند رای‌های تکراری را شناسایی و کنسل کند.

با این وجود، مسئله امنیت سایبری همچنان مهم‌ترین نگرانی این تکنولوژی خواهد بود. در چند سال اخیر شاهد چند مورد هک بودیم که البته غالبا از درون سازمان صورت گرفته بودند. به هر حال، اگر این تکنولوژی بازتعریف شود، به‌خصوص در بخش دسترسی‌ها و امنیت سیستم، این موارد کمرنگ خواهد شد و بلاکچین می‌تواند یک آینده دیجیتالی امن را برای بشریت رقم بزند.

منبع: Coinidol