بزرگترین پروژه عرضه اولیه سکه (ICO) در جهان یعنی بلاک چین ای او اس EOS، ممکن است در معرض خطر جدی قرار داشته باشد. طبق تحقیقات جدید که توسط شرکت «Outlier Ventures» انجام شد، تعداد توسعه دهندگانی که روی بلاک چین ای او اس کار می‌کنند نسبت به سال گذشته ۸۵ درصد کاهش داشته است. در نتیجه به‌روزرسانی کدهایی که در گیت‌هاب بررسی شد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۹۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در ادامه این مطلب از کوین نیک در مورد کاهش علاقه توسعه دهندگان به EOS بیشتر صحبت می‌کنیم.

همچنین طبق گزارش «Decrypt» در ماه آوریل فعالیت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین در پلتفرم ای او اس (EOS dapp) در یکسال گذشته ۷۰ درصد کاهش یافته است.

حالا سوال اینجاست با توجه به خروج توسعه‌دهندگان و کاربران، هنوز هم ای او اس می‌تواند به عنوان  یکی از ۱۰ پروژه موفق ICO محسوب شود؟

کاهش علاقه توسعه دهندگان به EOS

طبق گزارش‌های EOS این پروژه توانسته است در سال ۲۰۱۸ و در طول یکسال از طریق عرضه اولیه سکه بیش از ۴ میلیارد دلار سرمایه جمع آوری کند.

از آن زمان، توسعه دهندگان ۳۲۵ dapp و ۵۱۵ قرارداد هوشمند را به این پروژه اضافه کرده‌اند. برای درک بهتر این موضوع باید بدانید توسعه دهندگان اتریوم که دومین ارز و پلتفرم بزرگ ارز دیجیتال در جهان است، تقریبا ۲٫۹۰۰ dapp و ۴٫۵۰۰ قرارداد هوشمند را روی این پلتفرم منتشر کرده‌اند.

طبق گزارش «Outlier Ventures» اتریوم ۸۰ درصد کل قراردادهای هوشمند و dappsها را شامل می‌شود و ای او اس با در بر داشتن ۹ درصد در جایگاه دوم است.

در این گزارش همچنین به مشکلات پلتفرم ترون (TRON) هم اشاره شده است. طبق این گزارش تعداد توسعه دهندگان فعال ترون نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته و به‌روزرسانی کدها نیز ۹۶ درصد کمتر شده است.

با وجود اینکه سرمایه بازار پروژه ساخته شده به دست جاستین سان (Justin Sun) یعنی ترون کمتر از نصف ای او اس است، اما ترون توانسته است توجهات بیشتری را در زمینه جذب کاربر و برگزاری جلسات با افراد بلندپایه جلب کند.

کاهش علاقه توسعه دهندگان به EOS

کاهش علاقه توسعه دهندگان به EOS

این مطلب راهم مطالعه کنید: حمایت بوترین از بلاکچین EOS و نحوه اداره آن توسط اعضا

همچنین در این گزارش به رشد پروژه‌های کوچکتر در حوزه رمزنگاری و ارزهای دیجیتال در ماه‌های اخیر اشاره شده است.

پولکادات (Polkadot) که شبکه اصلی خود را در ماه مه راه‌اندازی کرد، شاهد افزایش ۴۰ درصدی توسعه‌دهندگان فعال ماهانه نسبت به سال گذشته بود. کاسموس (Cosmos) که در واقع میزبان پروتکل‌های باند ۲ (Band Protocol 2.0) محسوب می‌شود، نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد توسعه دهندگان فعال بیشتری را جذب کرده است، تتا و کاردانو هم به ترتیب با ۹۳۰ و ۵۸۰ درصد به‌روزرسانی کدها پیشرفت چشمگیری را در یک‌سال گذشته تجربه کردند.

به این ترتیب می‌توانیم نتیجه بگیریم، کاهش توسعه پلتفرم ای او اس به معنی کاهش علاقه توسعه دهندگان و کاربران به دنبال عرضه شبکه اصلی این پروژه در سال ۲۰۱۹ اتفاق افتاده است و هسته اصلی توسعه دهندگان در حال ترک این پروژه هستند.

با همه این‌ها جالب است بدانید ای او اس هنوز هم با نزدیک به ۱۵٫۰۰۰ کاربر فعال روزانه بعد از اتریوم دومین پایگاه بزرگ کاربران را در اختیار دارد. اما با توجه به کاهش علاقه توسعه دهندگان به EOS  و ترک این اکوسیستم، مشخص نیست ای او اس چگونه می‌تواند با ارائه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز نوآورانه‌تر با پروتکل‌ها فعال‌تر رقابت کند و روند خروج کاربران را متوقف کند.

منبع: decrypt