داده‌ها و اطلاعات جدید به خصوص استقبال کاربران از پلتفرم zoom نشان از این دارند که بلاک چین (BlockChain) می‌تواند آینده‌ی عصر ارتباطات نام بگیرد و اهمیت بیشتری داشته باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر با کوین نیک همراه باشید.

از آن جایی که در هفته‌های اخیر به دلیل شیوع خطرناک ویروس کرونا، تمام مردم در سراسر جهان در خانه‌های خود قرار گرفته‌اند یا به نوعی قرنطینه شده‌اند، پلتفرم کنفرانس ویدیویی آنلاین Zoom، مخاطبان بسیاری پیدا کرده است. علاوه بر این، رشد ارتباطات آنلاین نیز در افزایش تعداد کاربران این پلتفرم، نقش به سزایی داشته است. پلتفرم Zoom، در حالی که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹، تنها ۱۰ میلیون کاربر روزانه داشت، حالا در ماه اخیر، به آمار ۲۰۰ میلیون کاربر روزانه دست پیدا کرده است. از کنفرانس‌های مجازی و کاری بگیرید تا جشن‌های تولد و مراسم‌های گوناگون، همه و همه از طریق Zoom انجام می‌گیرد و افراد بسیاری در این دوران سخت که دورهمی‌ها ممنوع شده بود، از طریق این پلتفرم به دید و بازدید از یکدیگر می‌پرداختند.

با تمام این تفاسیر، با این که پلتفرم Zoom یک روش عالی و بدون نقص برای دید و بازدید‌ها و کنفرانس‌های مختلف به نظر می‌رسد، یک ایراد امنیتی از طرف این پلتفرم سبب شده تا به آن بدبین شویم. به تازگی کشف شده که ویدیوهای هزاران نفر در پلتفرم Zoom به صورت آزاد در اینترنت قابل بازدید بوده و این نشان می‌دهد امنیت خاصی برای آن در نظر گرفته نشده است.

پلتفرم Zoom عصر جدیدِ دنیای ارتباطات

پلتفرم ZOOM

این مطلب راهم مطالعه کنید: کاربرد بلاکچین در بهداشت و درمان چیست و چقدر از آن استفاده می‌شود؟

مشکل از کجاست؟

Ankit Bhatia، مدیر کل و یکی از موسسان شبکه‌ اجتماعی Sapien، به تازگی بیان کرده که ثبت نام کردن در Zoom، هیچگاه یک پروسه‌ی ایمن و مطمئن نبوده است! او این چنین توضیح می‌دهد:

اگر شما سروروی که Zoom روی آن اجرا می‌شود را بدانید، تنها کافی است یک Script اجرا کنید که یک سری اعداد درست را در یک زمان خاص تولید کند و پس از آن، احتمال بسیاری وجود دارد که وارد یک کنفرانس شوید! این کنفرانس می‌تواند یک جلسه فنی یا یک جلسه‌ی کاری باشد. رخ دادن این پدیده زمانی که کاربران Zoom روی جلسات خود رمز نمی‌گذارند، به شدت راحت می‌شود.

علاوه بر این که غریبه‌ها می‌توانند به ویدیوهای شخصی کاربران Zoom دسترسی داشته باشند، یک سری اطلاعات شخصی مانند آدرس‌های ایمیل یا رمزهای عبور نیز ممکن است از این طریق لو برود. آقای Jeff Pulver که یکی از نام‌های تاثیر گذار در دنیای اینترنت است، به تازگی بیان کرده که مشکل اصلی در مورد تمام سرویس‌های ارتباطی مانند Zoom، این است که از مکانیزم‌های انباشت داده‌ی مرکزی استفاده می‌کنند. به همین خاطر است که Zoom در برابر اطلاعاتی که جمع آوری می‌کند، تهدید امنیتی می‌شود. او توضیح می‌دهد:

شرکت‌هایی مانند Zoom می‌گویند که نمی‌توانند به داده‌ی کاربران، دسترسی داشته باشند اما همچنان داده‌ای که با استفاده از آن برنامه‌ها تولید می‌شود را استخراج می‌کنند. به عنوان مثال، کاربران اغلب چگونه با شخصی صحبت می‌کنند یا شماره تلفن چه کسانی را در گوشی موبایل خود ذخیره کرده‌اند. مسیریابی تمام داده‌های تجاری و شخصی از طریق یک سرور متمرکز با یک نقطه‌ی تماس، می‌تواند خطرات بسیاری را برای امنیت اطلاعات به همراه داشته باشد.

Pulver که کتاب Pulver Order را سازگار با کمیسیون ارتباطات فدرال نوشته، اطمینان حاصل کرده که مردم برای استفاده از برنامه‌های ارتباطی مانند Face Time، نیازی به پرداخت هزینه نداشته باشند و حالا مشاهده می‌کنیم که خیلی زود، مشکل پلتفرم ارتباطی Zoom را متوجه شد. او می‌گوید که هزاران نشت اطلاعاتی که بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ رخ داد، باید مردم را در سراسر دنیا نسبت به این موضوع آگاه و هشیار می‌ساخت؛ مردمی که اطلاعات و داده‌هایشان توسط پلتفرم‌های ترد پارتی (Third Party) استفاده می‌شد.

پلتفرم Zoom عصر جدیدِ دنیای ارتباطات

آقای Pulver عقیده دارد که بهترین راه برای ایجاد سرویس‌های ارتباطی با امنیت بالا که به صورت جهانی در دسترس قرار دارند، با استفاده از فناوری بلاک چین ممکن است. او توضیح می‌دهد که با دوری کردن از کنترل متمرکز، می‌توان رابط و اتصال ضعیف را که همان شرکت‌های ترد پارتی هستند، از معادله حذف کرد. Pulver در یک سال گذشته، مشغول توسعه‌ی یک شبکه‌ی ارتباطی بلاک چین بوده که Debrief نامیده می‌شود. برخلاف برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مرسوم، Debrief یک شبکه‌ی بلاک چین Open Source است. به عقیده‌ی Pulver، بهره گیری از بلاک چین سبب می‌شود تا سطح امنیت بسیار بالا رفته و اطلاعات شخصی کاربران کاملا ایمن باقی بماند.  او درباره این موضوع توضیح می‌دهد:

برخلاف پیام رسان فیسبوک یا برنامه‌ی Hangouts (متعلق به گوگل)، Debrief پیام‌های کاربر را به صورت پیش فرض، رمزگذاری می‌کند و همچنین با غیر متمرکز کردن آن‌ها، اطلاعات کاربران مانند پیام‌ها و آدرس‌ها را روی سرور خودِ حفظ می‌کند.

Karen Sun، توسعه‌ی دهنده‌ی شبکه Debrief و یکی از مدیران سابق شرکت Ericsson، توضیح می‌دهد که حتی اگر سرورهای این شبکه هک شوند، هکرها نمی‌توانند پیام‌هایی که در آن جا رمزگذاری شده را مشاهده نمایند. طبق صحبت‌های Pulver، شبکه‌ی Debrief اساسا برای معاملات و مذاکرات سریع و خصوصی ساخته شده است. برخلاف چین‌های عمومی و مرسوم مانند Ethereum، زیر ساخت Debrief به گونه‌ای بنا شده تا اتصال سریع و مطمئنی را خصوصا برای ارتباطات به وجود بیاورد. Pulver همچنین می‌گوید که Debrief دارای یک میان افزار Open Source است که به اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های متمرکز و مرسومی مانند Zoom اجازه می‌دهد تا از بلاک چین Debrief استفاده کرده و کدهای خود را به این برنامه پیوند بزنند.

با این که نسخه آزمایشی شبکه‌ی Debrief در ماه فوریه سال ۲۰۲۰ منتشر شد، Pulver اشاره می‌کند که عرضه‌ی اصلی در سه ماهه‌ی چهارم سال جاری میلادی، انجام خواهد گرفت. عرضه‌ی عمومی میان افزار نیز در همین بازه زمانی صورت خواهد گرفت.

با این حال، برای راه افتادن کارِ کاربران در حال حاضر، آقای Pulver یک برنامه غیر متمرکز که بر پایه‌ی شبکه‌ی Debrief ایجاد شده را پیشنهاد می‌دهد. این برنامه DApp نام دارد و ویژگی‌هایی مانند ویدیو کنفرانس‌های HD، صدای نظیر به نظیر، تماس ویدیویی، پیام‌ها و فضای ذخیره سازی فایل به صورت غیر متمرکز دارد. نسخه بتای شبکه‌ی Debrief نیز به تازگی عرضه شده که در همین مدت زمان اندک، ۱.۲ میلیون تعامل موفق را از طرف ۳۰۰۰ کاربر متفاوت داشته است. Pulver توضیح می‌دهد که چالش ادامه‌ی مسیر این است که مردم را نسبت به وجود یک شبکه‌ی ارتباطی مبتنی بر بلاک چین، آگاه کنیم.

نظر شما در مورد استقابل کاربران از پلتفرم Zoom چیست؟ آیا بلاک چین می‌تواند آینده‌ی عصر ارتباطات باشد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: cointelegraph