افزایش انتشار اخبار جعلی می‌تواند به مثابه یک زنگ خطر جدی برای نقش رسانه، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در جوامع امروزی باشد. خوشبختانه صنعت رسانه می‌تواند با کمک فناوری بلاکچین، به شفاف‌سازی هر چه بیشتر اطلاعات به دست آمده بپردازد تا از این طریق، احتمال انتشار اخبار جعلی را کاهش دهد. در این مطلب کوین نیک، به نقش بلاکچین در حل این موضوع پرداخته‌ایم.

در حال حاضر، به تناوب از فناوری‌های بلاکچین و DLT (دفتر کل توزیع شده) در بخش مالی سازمان‌ها استفاده می‌شود. DLTها دارای مزایایی چون احراز هویت یکپارچه، مقیاس‌پذیری، ذخیره‌سازی داده‌ها به صورت سازمان‌یافته و ایمن، مقاومت در برابر انواع حملات، پاسخگویی، پردازش و به اشتراک‌گذاری، و شفافیت هستند. بنابراین می‌توان آن‌ها را در صنایع مختلفی مورد بهره‌برداری قرار داد.

از سوی دیگر، بلاکچین با استفاده از سیستم ذخیره سازی غیر متمرکز، قادر به حل بسیاری از مشکلات موجود در صنعت رسانه مثل مساله انتشار اخبار جعلی است. DLT هم می‌تواند قابلیت اطمینان و اعتماد را در این صنعت، تضمین کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا بلاک چین ۳.۰، آینده DLT است؟

جلوگیری از اطلاعات فریبنده با کمک بلاکچین

با توجه به اهمیت افزایش ترافیک و افزایش تعداد کلیک‌ها در محیط‌های رقابتی رسانه‌ها، استفاده از عناوین تحریک کننده برای مقالات و اخبار، بسیار رایج است. مساله‌ای که می‌تواند علاوه بر سوء‌استفاده از اعتماد مشتریان، موجب تولید اخبار جعلی و انتشار آن‌ها به سادگی شود. این عوامل، در کنار هم موجب کاهش اعتبار اخبار می‌شوند. طبیعتا کاهش اعتبار، موجب کاهش جذابیت هم خواهد شد.

معمولا خوانندگان مقالات، اهمیتی به نویسنده آن، کسی که متن آن را بازنویسی یا ویراستاری کرده و اینکه این متن، چند بار مورد بررسی مجدد قرار گرفته است، نمی‌دهند. همیشه احتمال انتشار اطلاعات فریبنده با روش‌هایی مثل قرار دادن عمدی داده‌های اشتباه در متن یا حتی استفاده از عکس‌های بی‌ربط به گزارش، وجود دارد. در چنین محیطی، به عهده گرفتن مسئولیت نگارش و انتشار یک متن، کار بسیار سختی است.

اما با کمک نرم افزار دیجیتالی خبری مبتنی بر DLT، داده‌ها ابتدا در رسانه و سپس در آرشیو آن، ذخیره می‌شوند. هیچ واسطه‌ای در این میان، نمی‌تواند به ویرایش یا حذف این داده‌ها بپردازد. بنابراین، خواننده می‌تواند تاریخچه همه تغییرات صورت گرفته در متن یک خبر را دنبال کند.

DLTها، اصالت و قابلیت رهگیری اطلاعات با کمک قابلیت ذخیره امن، شفاف و غیر قابل تغییر آن‌ها را فراهم می‌کنند. DLTها این کار را با طراحی و توسعه یک پلتفرم امن P2P که برای ذخیره‌سازی و مبادله داده استفاده می‌شود، انجام می‌دهند.

جلوگیری از انتشار اخبار جعلی با بیت کوین
بلاکچبن می‌تواند از انتشار اخبار جعلی جلوگیری کند

نمونه اولیه پروژه DLT در حوزه اخبار

پیش از این، برخی از شرکت‌های خبری شروع به استفاده از پتانسیل فناوری بلاکچین کرده‌اند. به عنوان مثال، نیوییورک تایمز به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع خبری ایالات متحده، اخیرا اعلام کرده است که روند تست “پروژه اثبات اخبار” که با کمک بلاکچین به افشای اخبار جعلی می‌پردازد را به اتمام رسانده است. استفاده از DLT در این پروژه برای اعتبارسنجی منابع خبری و اصالت عکس‌های خبرنگاران، صورت گرفته است. همچنین در کشور استونی هم از چند سرویس دیجیتال عمومی بر پایه DLT برای تضمین و حفظ جامعیت داده‌ها استفاده می‌شود.

استفاده از DLT در حوزه اخبار، منجر به بهبود تعاملات میان خوانندگان و دنبال کنندگان اخبار با رسانه‌های خبری خواهد شد. چون فناوری‌های بلاکچین محور این توانایی را دارند که امنیت و شفافیت محتوای عرضه شده را تضمین کرده و از داده‌های مورد نیاز، محافظت کنند. همچنین این فناوری دارای پتانسیل لازم برای تضمین تاثیرگذاری، اصلات و قابلیت رهگیری اخبار است. همه این کارها می‌تواند با توسعه یک پلتفرم P2P برای مبارزه با انتشار اخبار جعلی و سایر روش‌های فریببنده دیجیتالی، انجام شود.

منبع: coinidol