این روزها نقش بلاک چین در مبارزه با کرونا اهمیت پیدا کرده است. برخی از راهکارهای بین‌المللی مبتنی بر بلاک چین وارد چالش پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ شده‌اند. امارات متحده عربی نیز به‌تازگی به جمع کشورهایی پیوسته که راهکارهایی متکی به یک پایگاه داده توزیع‌شده برای مبارزه با ویروس کرونا مطرح کرده‌اند. با کوین نیک همراه باشید.

آژانس خبری امارات (Emirates News Agency) در ۲۵  مارس اعلام کرد وزارت توسعه جامعه (MOCD) امارات متحده عربی استفاده از کانال‌های دیجیتالی را برای ارائه خدمات دولتی آغاز کرده است.

اولویت «ماندن در خانه» وزارت توسعه جامعه

وزارت توسعه جامعه از هویت دیجیتالی از طریق سیستم‌های مبتنی بر بلاک چین و سیستم‌های چت برای احراز هویت دیجیتالی گواهینامه‌های رسمی و سایر اسناد و مدارک استفاده خواهد کرد. این امر می‌تواند نیاز کاربران برای خروج از خانه‌های خود را برطرف کند.

به گزارش رسانه‌های محلی، سیستم بلاک چینی اجراشده تاکنون توانسته ۲۹۱۹ نوع سند پردازش کند که به این وزارتخانه اجازه می‌دهد جریان مشتری را تنظیم و کنترل کند. در رابطه با این اقدام، هسا اسا بوحومید (Hessa Essa Buhumaid)، وزیر توسعه جامعه امارات متحده عربی اظهار داشت:

این اقدام تعهد این وزارتخانه را برای حصول اطمینان از تداوم و انعطاف‌پذیری کلیه خدمات دولتی با توجه به دستورالعمل‌های دولت هوشمند برای کاهش گسترش کووید-۱۹ تائید می‌کند. این خدمات از طریق این وزارتخانه و وبسایت رسمی اجرای هوشمند ارائه می‌شوند.

نقش بلاک چین در مبارزه با کرونا در سایر کشورها

در سایر کشورها نیز شرکت‌های مختلف شروع به به‌کارگیری بلاک چین به‌عنوان راهکاری برای مبارزه با ویروس کرونا کرده‌اند.

علی‌پی (Alipay)، به همراه کمیسیون بهداشت و درمان استان ژیاجیانگ و دپارتمان فناوری اطلاعات و اقتصاد، پایانه‌ای مبتنی بر بلاک چین راه‌اندازی کرده است که به کاربران اجازه می‌دهد زنجیره تامین و تقاضای تجهیزات پزشکی را در میانه شیوع ویروس کرونا دنبال کنند.

وزارت امنیت میهن ایالات متحده آمریکا (DHS) نیز در ۱۹ مارس برخی دستورالعمل‌ها برای کنترل بیماری همه‌گیر ویروس کرونا منتشر کرد. در فهرست منتشرشده نام برخی مدیران کسب‌وکارهایی که کار توزیع غذا و محصولات کشاورزی را با کمک فناوری بلاک چین انجام می‌دهند نیز به چشم می‌خورد. وزارت امنیت میهن ایالات متحده آمریکا تاکید داشت که این فهرست با هدف کمک به دولت برای حفظ فعالیت خدمات در سرتاسر کشور در میانه شیوع کووید-۱۹، که باعث تعطیلی هشت ایالت شد، منتشر شده است.

همچنین طبق یکی از گزارش‌های کوین‌تلگراف در ۱۴ مارس، صلیب سرخ ایتالیا و کمیته کولی آلبانی (Colli Albani) در حال جمع‌آوری کمک‌های مردمی با استفاده از بیت کوین و سایر رمزارزها هستند. این اقدامات با کمک استارتاپ بلاک چینی هلپربیت (Helperbit) انجام شد. پول جمع‌آوری‌شده در حال حاضر برای رسیدگی به مبتلایان به بیماری کروناویروس به کار گرفته می‌شود.

منبع: cointelegraph.com