بعد از ۱۱ سال بیت کوین همچنان بحث اصلی دنیای رمزارزها است، اما خوب است بدانید الگوریتم‌های رمزنگاری دیگری هم وجود داشتند که باعث افزایش چشم‌گیر سود و سرمایه در بین توسعه‌دهندگان شدند. الگوریتم بلاک چین استلار یکی از آن‌ها است.

در سال ۲۰۱۷ که ارزش بیت کوین ۴۱.۹ درصد افزایش یافت، الگوریتم رمزنگاری استلار سهم بیشتری در بازار پیدا کرد. محبوبیت این الگوریتم رمزنگاری در سال ۲۰۱۸ در بازاری که به‌شدت رو به رکود بود هم ادامه پیدا کرد، به‌طوری که با افزایش سود ۵.۲۶ درصدی، ارزش کل سهام آن به ۷.۵ میلیارد دلار رسید.

الگوریتم بلاک چین استلار فرصتی جذاب برای معامله‌گرانی به وجود می‌آورد که به‌دنبال سرمایه‌گذاری بیشتر در این زمینه هستند و به بیت کوین هم علاقه‌ای ندارند. در این مطلب از کوین نیک به چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌پردازیم.

بلاک چین استلار یک فناوری پرداخت منبع باز (open source) است. بنیان‌گذار این الگوریتم، جد مک کالب (Jed McCaleb)، همچنین شرکت ریپل را بنیان‌گذاری کرده است.

بلاک چین استلار

بلاک چین استلار

این مطلب راهم مطالعه کنید: تفاوت بیت کوین با بلاک چین به زبان ساده

بلاک چین استلار هم مانند ریپل، یک فناوری پرداخت است که هدف آن پیوند دادن موسسه‌های مالی، کاهش چشم‌گیر هزینه و زمان مورد نیاز برای انتقال برون‌مرزی است. در حقیقت، هر دو شبکه پرداخت در ابتدا از یک پروتکل مشابه استفاده می‌کردند، اما در ادامه به تفاوت این دو شبکه پرداخت اشاره خواهیم کرد.

تفاوت اساسی که بین این دو شبکه پرداخت وجود دارد، این است که الگوریتم استلار، منبع باز بوده، اما الگوریتم ریپل منبع بسته (close source) است.

این دو شبکه همچنین مشتری‌های مخصوص به خود را دارند. ریپل با ارائه موسسه‌های بانکی و کنسرسیوم‌های مستقر به‌منظور ساده‌تر کردن فناوری انتقال برون‌مرزی خود همکاری می‌کند. در مقابل، بلاک چین استلار روی بازارهای در حال توسعه متمرکز است و موارد متعددی برای استفاده از فناوری از جمله حواله‌های پول و توزیع وام بانکی دارد.

بلاک چین استلار چگونه کار می‌کند؟

عملکرد اساسی استلار شبیه به بسیاری از فناوری‌های پرداخت غیرمتمرکز است. این شبکه از سرورهای غیرمتمرکز با یک لیدر توزیع‌شده عمل می‌کند که هر ۲ تا ۵ ثانیه در بین تمام گره‌های شبکه به‌روز می‌شود. برجسته‌ترین عامل تمایز بین بلاک چین استلار و بیت کوین، پروتکل کنسنسیوس آن است.

پروتکل کنسنسیوس استلار برای تایید معامله‌ها به دسترسی به کل شبکه استخراج نیازی ندارد. در عوض، از الگوریتم موافقت‌نامه فدرال بیزانس (FBA) استفاده می‌کند که پردازش سریع‌تر معامله‌ها را امکان‌پذیر می‌سازد. دلیل این امر این است که پروتکل کنسنسیوس استلار از بخشی از شبکه برای تایید و اعتبارسنجی یک معامله استفاده می‌کند.

هر گره در شبکه استلار مجموعه دیگری از گره‌های «قابل اعتماد» را انتخاب می‌کند. هنگامی که یک معامله توسط تمام گره‌های موجود در این مجموعه تایید شود، آن معامله در شبکه انجام می‌شود. این روند باعث می‌شود تا انجام تراکنش و معامله در شبکه استلار بسیار سریع انجام گردد، به‌قدری که هر ۱۰۰۰ عملیات شبکه در ۱ ثانیه پردازش می‌شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تکنولوژی بلاک چین در احراز هویت چه نقشی دارد و چطور بکارگرفته می‌شود؟

شبکه بلاک چین استلار چگونه معامله‌ها برون‌مرزی را تسهیل و تسریع می‌کند؟

روند فعلی برای معامله‌های برون‌مرزی یک روند پیچیده است. این شبکه به همکاری بانک‌های داخلی هر کشور نیاز دارد تا حساب‌های ارزی مشتری‌ها و فعالان این حوزه را در نزد خود نگه دارند و همچنین یک حساب مشابه هم در کشور اصلی ایجاد می‌شود که این دو حساب در تعامل لحظه‌ای با یکدیگر هستند.

فرآیند نوستروـوسترو که به خاطر تبادل‌های برون‌مرزی با پول‌های رایج شناخته شده است، یک پروسه طولانی است که شامل تبدیل و اصلاح بین حساب‌ها می‌شود. از آنجا که این پروتکل، اعتبارسنجی هم‌زمان بین حساب‌ها را امکان‌پذیر می‌کند، بلاک چین می‌تواند تاخیرها و پیچیدگی‌های موجود در تبادل بین حساب‌ها را کاهش دهد یا به کل از بین ببرد.

از الگوریتم استلار همچنین می‌توان برای تامین نقدینگی و ساده‌سازی روند انتقال‌های بین بانکی استفاده کرد. بر اساس برخی گزارش‌ها، بانک‌ها برای تسهیل چنین نقل و انتقال‌هایی در آینده می‌توانند از ارزهای رمزنگاری‌شده توسط خودشان استفاده کنند. به گفته دیوید مازیزر، استاد دانشگاه استنفورد و خالق پروتکل کنسنسیوس استلار، این پروتکل دارای الزام‌های محاسباتی و مالی «متوسطی» است. این ویژگی باعث می‌شود تا سازمان‌هایی که دارای حداقل بودجه فناوری اطلاعات هستند هم قادر به شرکت در این الگوریتم با شبکه داخلی خود و الگوریتم‌های رمزنگاری خود شوند.

شبکه بلاک چین استلار چگونه معامله‌ها برون‌مرزی را تسهیل و تسریع می‌کند؟

بیت کوین و بلاکچین استلار

در حال حاضر چند شرکت از بلاک چین استلار استفاده می‌کنند؟

بلاک چین استلار پس از اعلام همکاری با شرکت IBM، در اکتبر سال ۲۰۱۷ بیشتر مورد توجه جامعه بین‌المللی قرار گرفت. این مشارکت باعث به وجود آمدن راه‌های متعدد ارزی در حوزه بین‌الملل در منطقه اقیانوس آرام جنوبی شد.

این پروژه با هدف بزرگ دربرگرفتن ۶۰ درصد از کل پرداخت‌های مرزی در منطقه که شامل کشورهایی مانند استرالیا، فیجی و تونگا می‌شود در سال ۲۰۱۷ آغاز شد. این باعث می‌شود تا ارتباطات بین مشاغل کوچک، غیردولتی و موسسه‌های بانکی محلی برای تسریع در معامله‌های تجاری امکان‌پذیر شود. به‌عنوان مثال، یک کشاورز در ساموآ قادر به برقراری ارتباط و انجام معامله با خریداری در اندونزی خواهد بود.

در سال ۲۰۱۶، شرکت مشاوره فناوری دلویتی هم از همکاری با استلر برای تهیه یک اپلیکیشن پرداخت خبر داد. در کنفرانسی در سال ۲۰۱۷، مک کالب تایید کرد که ۳۰ بانک برای استفاده از بلاک چین برای انجام معامله‌های بانکی برون‌مرزی ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین سرویس پرداخت استریپ، بیت کوین را از شبکه پرداختی خود حذف کرده و قصد همکاری با استلار را در پیش گرفته است.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!