تحقیقات اخیر توسط گروهی از دانشمندان نشان داده است که فناوری نوین بلاک چین می‌تواند به اکتشاف و پاسخ به بیماری‌های همه‌گیر جهانی مانند کووید-۱۹ از طریق همکاری‌های تحقیقاتی به‌موقع، تمرکززدایی و ناشناس ‌ماندن اطلاعات ضروری در میان دولت‌ها، مورد استفاده قرار گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مطلب از کوین نیک با ما همراه باشید.

هنگامی که ویروس کرونا برای اولین بار در شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد، کشورها و سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای نحوه اقدام در برابر آن تقریبا هیچ ایده‌ای نداشتند. تاکنون، همه دنیا در مورد این‌که چگونه می‌توان بهتر با این ویروس مقابله کرد متحیر مانده‌اند، زیرا بسیاری از کشورها انگشت اتهام را به سمت چین (به‌دلیل عدم رسیدگی به نمونه‌های اولیه) نشانه رفته‌اند. اتهام زدن هیچ کمکی به ما نمی‌کند، ما باید راهی برای حل این مشکل پیدا کرده و از شیوع بیماری‌ها در آینده جلوگیری کنیم.

با این وجود، دانشمندان پیگیر هستند. آن‌ها در حال تحقیق در مورد روش‌‌های کنترل این همه‌گیری هستند، اما حدس می‌زنید چه روش‌هایی؟ بسیاری از آن‌ها دوباره به قدرت فناوری نوین بلاک چین در چنین اقداماتی اعتقاد پیدا کرده‌اند.

مقابله با کووید-۱۹ با استفاده از فناوری نوین بلاک چین

مقابله با کرونا با بلاکچین

استفاده موثر از فناوری نوین بلاک چین می‌تواند از بروز همه‌گیری در آینده جلوگیری کند

گروهی متشکل از ۶ محقق مشهور ایالات متحده و هلند اظهار داشتند که موانع موجود در زمینه تحقیق و توسعه (R&D) مشارکتی در زمینه مبارزه با بیماری‌های همه‌گیر جهانی به‌دلیل عدم اعتماد، تضاد منافع سیاسی، عدم قطعیت در تملک منابع می‌توانند با پیشرفت‌های اخیر در زمینه بلاک‌چین کنترل شوند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آینده بلاک چین پس از کووید ۱۹

کارولینا داس اس. ریبیرو (Carolina dos S. Ribeiro)، مارک بی. ون در وال (Mark B. van der Waal) و سایر دانشمندان بخش نوآوری و ارتباطات در علوم بهداشت پژوهشگاه آتنا (Athena) و سایر آزمایشگاه‌ها در ایالات متحده به این نتیجه رسیدند که فناوری نوین بلاک چین می‌تواند زنجیره تمرکز داده‌ها توسط دولت و آژانس‌های تحقیقاتی را برهم بزند. در مقابل هم می‌تواند یک سیستم غیرمتمرکز با مشارکت عادلانه گروه‌های مختلف ایجاد کند، به‌نحوی که هریک قادر به حفظ نسخه مشابه‌ای از یک دفترچه توزیع بدون تغییرات هستند.

از آنجایی که بلاک‌چین فراتر از مرزهای ایالتی است، این فناوری می‌تواند دسترسی سریع‌تر به یک بانک اطلاعاتی مشترک حاوی اطلاعات سایر کشورها را تسهیل کند. دانشمندان بر این باورند که اگر چنین سیستمی قبل از شیوع کووید-۱۹ در کل دنیا وجود داشت، جامعه علمی و بهداشتی می‌توانستند این همه‌گیری را متوقف کنند.

استفاده از فناوری نوین بلاک چین برای جلوگیری از بروز همه‌گیری

خدمات درمانی با بلاکچین

خدمات درمانی از تکنولوژی بلاک‌چین استفاده می‌کند

از طرف دیگر، بلاک‌چین همچنین می‌تواند به مبارزه واقعی علیه چنین بلا‌هایی کمک کند. پیش از این، coinidol.com، یک پایگاه خبری جهانی بلاک‌چین، گزارش داده بود که رشته پزشکی از این فناوری برای پاسخگویی به تقاضای بسیار زیاد تجهیزات پزشکی در طول همه‌گیری کووید-۱۹ استفاده می‌کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بلاک چین آی بی ام قراردادهای هوشمند غیرمتمرکز ارائه می‌کند

این فناوری می‌تواند قابلیت ردیابی زنجیره تامین کالاها و مواد اولیه را تسهیل کرده و بنابراین کیفیت بالای محصولات را تضمین می‌کند. کیفیت تجهیزات محافظتی برای پزشکان و سایر کارکنان پزشکی، واقعا مهم است زیرا می‌تواند جان افراد را نجات دهد. با توجه به افزایش عرضه تجهیزات بدلی و کم‌کیفیت از کشور چین، پس از این‌که کشورهای مختلف جهان جلوی صادرات کالاهای کم‌کیفیت را گرفتند، نیاز به بلاک‌چین به‌ویژه افزایش یافت.

به‌طور کلی، کاربرد بلاک‌چین تقریبا در هر جنبه‌ای از زندگی در حال گسترش است. برای کشف موارد استفاده بیشتر از فناوری نوین بلاک چین تحقیقات بیشتری باید انجام شود. با این حال، حتی در حال حاضر هم کاملا مشخص است که این فناوری می‌تواند فراتر از ارزهای رمزنگاری به‌کار برده شود.

منبع: coinidol