نوسانات اخیر در قیمت بیت‌ کوین و آلت‌ کوین باعث شده است تا بحث در مورد عملکرد ارزهای رمزنگاری شده به‌عنوان یک روش سرمایه گذاری، مجددا احیا شود. پس از افزایش حدود ۲۰۰۰۰ دلاری، محبوب‌ترین ارز رمزنگاری‌شده تقریبا به ۶۰۰۰ دلار قبل از افزایش دوباره، سقوط کرد و سپس حدود ۸۴۰۰ دلار معامله شد.

افزایش و کاهش و افزایش دوباره یکی از ویژگی‌های معمول روند قیمت بیت‌ کوین و ارزهای رمزنگاری شده است. با این‌ حال، احتمالا به دلیل افزایش سطح آگاهی و ارزش مالی واقعی در کاهش قیمت فعلی، مبارزان ضدرمزنگاری دلیلی را یافته‌اند که بتوانند از این فناوری، بیشتر انتقاد کنند. در این مطلب کوین نیک بررسی می‌کنیم که آیا فناوری بلاک‌ چین می‌تواند بدون ارزهای رمزنگاری شده زنده بماند؟

این مطلب راهم مطالعه کنید: تکنولوژی بلاک چین در احراز هویت چه نقشی دارد و چطور بکارگرفته می‌شود؟

پیش‌بینی شده بود که ارزهای رمزنگاری شده شکست بخورند

Yves Mersch، عضو هیئت اجرایی بانک مرکزی اروپا با بیان سخنرانی خود در لندن، در ۸ فوریه ۲۰۱۸ خاطرنشان کرد که نوسانات زیاد در ارزش ارزهای مجازی (VCs) به این معنی است که قیمت‌گذاری کسب‌وکارها در ارزهای مجازی شاهد یک شکاف بزرگ و مضر میان قیمت واقعی و قیمت مطلوب آن‌ها است. وی توضیح می‌دهد زمانی که در مورد تعداد کالاها و خدماتی که با این دارایی در آینده می‌توان خرید یا این‌ که آیا در واقع می‌توان از آن برای خرید هر چیزی استفاده کرد، اطمینان ندارید، این دارایی به یک فروشگاه ارزان‌قیمت تبدیل می‌شود.

شکل دیگری انتقاد و پیش‌بینی منفی برای بیت‌ کوین از سرمایه‌گذار میلیاردر محبوب، وارن بافت (Warren Buffet) شروع شده است.

بافت می‌گوید بیت‌ کوین و ارزهای رمزنگاری شده با سقوط آزاد روبه‌رو هستند و خاطرنشان می‌کند که وی هرگز در هیچ‌یک از آن‌ها سرمایه‌گذاری نخواهد کرد. او می‌گوید:

«تقریبا می‌توانم با اطمینان بگویم که ارزهای رمزنگاری شده، پایان بدی خواهند داشت.»

برخی منتقدان دیگر، نظرات خود را در مورد افت قیمت فعلی بیت‌ کوین و آلت‌کوین‌ها ثبت کرده‌اند که بیشتر آن‌ها آینده‌ای تاریک را برای ارزهای رمزنگاری شده پیش‌بینی می‌کنند. با این‌ حال، معضل زمانی پیش می‌آید که برخی از آن‌ها به طور قاطع ایده ارزهای رمزنگاری شده را محکوم می‌کنند، اما در مورد فناوری بنیادین بلاک‌ چین موضع ملایمی دارند. در این مرحله، این سوال مطرح خواهد شد که آیا بلاک‌ چین و ارزهای رمزنگاری شده می‌توانند به عنوان موجودیت‌های جداگانه وجود داشته باشند یا این‌ که آیا امکان دارد فناوری بلاک‌ چین رونق پیدا کند، در حالی‌ که توکن‌هایی که به آن قدرت می‌دهند، شکست بخورند؟

ارزهای رمزنگاری شده

بلاکچین بدون ارزهای دیجیتال

رفتار فعلی رمزنگاری عادی است

مایکل ووگل، مدیرعامل Netcoins با این نظر که رکود اخیر قیمت بیت‌ کوین و سایر آلت‌کوین‌ها نشان‌دهنده عدم موفقیت این فناوری است، هم‌عقیده نیست. ووگل خاطرنشان می‌کند که با توجه به مرحله رشد ارزهای رمزنگاری شده، ناپایداری که در حال حاضر تجربه می‌کنیم، باید طبیعی تلقی شود.

ووگل می‌گوید: «من فکر می‌کنم برای سرمایه‌گذاران بلندمدت که یک سال پیش یا حتی شش ماه قبل خرید کرده‌اند، می‌گویم که آن‌ها از بازگشت خود به امروز بسیار خوشحال می‌شوند. بی‌ثباتی در حال حاضر بخشی از صحنه رمزنگاری است، با توجه به این ‌که هنوز سال‌های رشد در پیش است. سال ۲۰۱۵-۲۰۱۶ شاهد نوسانات کمتری بود و بنابراین کاربران بیشتری در آن روزها علاقه‌مند به استفاده از بیت‌ کوین به عنوان یک ارز قابل خرج‌کردن بودند. با این ‌حال با توجه به این ‌که بیت‌ کوین چقدر سریع به ارزش خود رسیده است، من فکر می‌کنم این امر باعث شده که بسیاری از مردم از پتانسیل موجود در بیت‌ کوین به عنوان فروشگاه ارزش‌معادل دیجیتال طلا، آگاه شوند.»

ووگل توضیح می‌دهد که عقب‌رفت قیمت‌ها بخشی از تجارت سالم است و در مقابل، مفهوم حباب رمزنگاری قرار می‌گیرد، حتی اگر او اصرار داشته باشد که ارزهای رمزنگاری شده نمی‌توانند از بلاک‌ چین جدا شوند. او می‌گوید: «قبلا برای پول دیجیتالی تلاش شده است و دلیل عدم موفقیت این تلاش‌ها به خاطر نداشتن تمرکززدایی است که بلاک‌ چین ارائه می‌دهد.» او می‌گوید «بلاک‌ چین و ارزهای رمزنگاری شده با هم ارتباط نزدیکی دارند و هر دو فناوری برای موفقیت گسترده و تاثیرگذاری، مشابه رشد اینترنت در نظر گرفته شده‌اند.»

این مطلب راهم مطالعه کنید: تکنولوژی تمرکز زدایی اتریوم چیست؟

برخی از تجزیه‌ و‌ تحلیل‌های فنی

کومار گواراو (Kumar Gaurav) از گروه Auxesis با توجه به توضیح رفتار قیمت بیت‌ کوین در این اواخر، تجزیه‌وتحلیل فنی قیمت را در نظر می‌گیرد. گوراو توضیح می‌دهد که عقب‌رفت اخیر قیمت، تنها پس از رسیدن قیمت بیت‌ کوین به مرحله رشد چوب هاکی بود که اغلب در گذشته به دلیل رشد نسبتا سهمی‌وار، در طول تاریخ آن پیش‌بینی می‌شد و اکنون دوباره با رشد کمتری که مطابق سال‌های گذشته بوده باشد، برگشته است. به گفته وی، این بدان معنی است که بیت‌ کوین حداقل حدود ۲ ماه قبل برای هرکسی که در آن سرمایه‌گذاری کرده، همان مقدار ارزش را ذخیره کرده است.

گوراو همچنین متذکر می‌شود که اگرچه در حالت مطلق این عقب‌رفت قیمت، بی‌سابقه است و مبتدیان را ترسانده یا باعث می‌شود که افراد در تایید آن احساس تردید کنند، اما هرکسی‌که با تاریخچه بیت‌ کوین آشنا باشد، می‌داند که از نظر درصد، این اتفاق اصلا تعجب‌آور نیست و همیشه چنین شرایطی به سرعت بهبود یافته است.

ارزهای رمزنگاری شده

ارزهای دیجیتال و بلاکچین

بلاک‌ چین یا ارزهای رمزنگاری شده

گواراو توضیح می‌دهد که توجه متمایز به ارزهای رمزنگاری شده و بلاک‌ چین در اکثر بخش‌ها باید خنثی باشد، نه براساس ایدئولوژی، بلکه تنها بر اساس دلایل قانونی و عملی با توجه به این که رمزنگاری در کجا امکان‌پذیر و مورد نیاز است و در کجا امکان‌پذیر نیست.

به عنوان مثال در دولت، فناوری بلاک‌ چین موارد استفاده بسیاری دارد که می‌تواند در دستیابی به کارآیی و شفافیت بهتر کمک کند که هیچ ارتباطی با ارزهای رمزنگاری شده ندارد. اخیرا، وزیر دارایی هند، آرون جیتلی، پتانسیل بلاک‌ چین را تصدیق کرد و اظهار داشت که دولت «استفاده از فناوری بلاک‌ چین را برای ایجاد اقتصاد دیجیتال کشف خواهد کرد.»

کومار توضیح می‌دهد که Auxledger، بزرگ‌ترین دفتر کل خصوصی با بیش از ۵۴ میلیون کاربر در حال حاضر، نتیجه کار گروه Auxesis با دولت هند، دارای افزونه‌های سفارشی برای بخش‌های مختلف است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا بر اساس نیاز خود سریع‌تر تصمیم بگیرند. این راه‌‌حل‌ها شامل پروتکل دفتر کل توزیع‌شده برای موسسات مالی، برنامه توزیع سود برای ارگان‌های دولتی، بیمه نظیر‌به‌نظیر برای تسویه بیمه هستند؛ Genuinity، یک برنامه ضدجعل برای زنجیره تامین و مخازن که به بررسی مشکلات در دسترس بودن محصولات می‌پردازد.

علی‌رغم این راه‌حل‌ها، گواراو توضیح می‌دهد که اگر این ‌کارها برای ارزهای رمزنگاری شده انجام نشود، ممکن است ما هرگز شاهد مشارکت مداوم بلاک‌ چین در سراسر موسسات نباشیم، زیرا این ارزها همان چیزی بودند که علاقه همه را برانگیختند و همچنین این ثروت را به وجود آوردند که نوآوری‌های جاری در صنعت از آن زمان آغاز شد، حتی قبل از این ‌که سرمایه‌گذاران سنتی به آن وارد شوند.

نتیجه گیری

ابتدا لازم است که ارزهای رمزنگاری‌شده به عنوان اولین استفاده از فناوری بلاک‌ چین وجود داشته باشند تا موارد استفاده بیشتر را فعال کنند. با این ‌حال، طی سال‌های گذشته علاقه از ارزهای رمزنگاری شده به صورت محض به سمت توکن‌هایی تغییر یافته است که هر چیزی را ارائه می‌کنند و شفاف‌تر هستند.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!