امروزه فناوری بلاک چین برای تجارت، اهمیت بسیار زیادی دارد. این فناوری به‌طور مداوم در حال پیشرفت است و در آینده شاهد پیشرفت چشمگیر آن خواهیم بود. از طرفی دیگر، روند عادی معامله‌های مالی کاهش خواهد یافت و ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و بلاک‌ چین پیشتاز خواهند شد. بلاک‌ چین از دور، یک فناوری پیچیده‌ به نظر می‌رسد. با این‌ حال، ایده آن بسیار ساده است. کلیه معامله‌ها در یک دفتر کل دیجیتال ثبت می‌شوند که این دفتر کل در بین شرکت‌کنندگان به‌اشتراک گذاشته می‌شود.

معامله‌های جهانی در این دفتر کل‌ها ثبت شده و پایگاه داده مشترک بین هزاران دستگاه به‌اشتراک گذاشته می‌شوند. بلاک‌ چین تنها پول را ذخیره نمی‌کند، بلکه می‌تواند برای ذخیره هر چیزی مانند موسیقی، برنامه‌ها، مالکیت فکری و حتی آرا هم مورد استفاده قرار گیرد. تمام این خصوصیت‌ها را می‌توان از طریق بلاک‌ چین محافظت کرد. مردم از فناوری بلاک چین به‌دلیل امنیت بالای آن استفاده می‌کنند. در بلاک‌چین، به‌دست‌آوردن اطلاعات یا از بین‌رفتن اطلاعات بسیار دشوار است. اعتماد به فناوری بلاک چین از طریق نیروهای قدرتمندی مانند دولت یا سازمان‌ها نیست، بلکه از طریق کد هوشمند و همکاری گسترده صورت می‌گیرد.

گفته می‌شود که فناوری بلاک چین، چهره معامله‌های مالی را طی چند سال آینده تغییر خواهد داد. دلیل تمایل مردم به فناوری بلاک چین، امنیت بالای آن است. در مقایسه با روش‌های سنتی معامله، احتمال دزدی یا سرقت‌های مالی در این فناوری بسیار کم است.

در این مطلب از کوین نیک برخی از دلایل اصلی پراهمیت‌بودن بلاک‌چین در تجارت بیان شده است:

۱. شفافیت

شفافیت یکی از ویژگی‌های مثبتی است که مردم را به استفاده از فناوری بلاک چین تشویق می‌کند. شفافیت‌های کامل در شبکه، بلاک‌چین را به یکی از قابل‌قبول‌ترین فناوری‌ها در میان فناوری‌های مختلف موجود در بازار تبدیل کرده است.

دفتر کل در بین همه شرکت‌کنندگان به‌اشتراک گذاشته می‌شود. همه آن‌ها می‌توانند معامله در حال انجام در گروه را مشاهده یا نگه دارند. همه چیز به‌وضوح در شبکه نمایش داده می‌شود. بنابراین، هیچ فرصتی برای مغایرت و اختلاف وجود ندارد. این امر بلاک‌چین را به یکی از فناوری‌های ارجح تبدیل کرده است.

۲. امنیت

در حال حاضر که هکرها افزایش یافته‌اند و از تمام تاکتیک‌های خود برای هک‌کردن و انجام کارهای غیرقانونی استفاده می‌کنند، نیاز امنیتی افزایش یافته است، اما بلاک‌چین به کاربران خود قول داده که امنیت بالایی به آن‌ها ارائه دهد.

اطلاعات در بلوک‌ها ذخیره می‌شوند. هر بلوک اطلاعات آخرین بلوک موجود در آن را ذخیره کرده و بلوک‌ها کاملا به یکدیگر متصل می‌شوند. بنابراین هزینه هک‌کردن شبکه بلاک‌چین گران تمام می‌شود.

به همین ترتیب، هک‌کردن بلاک‌چین بی‌فایده است، زیرا این فناوری به‌گونه‌ای توسعه یافته که به‌محض هک‌شدن تمام اطلاعات، بلوک مخدوش می‌شود. این امر باعث شده که بلاک‌چین به امن‌ترین شبکه در طول زمان تبدیل شود.

فناوری بلاک چین

اهمیت فناوری بلاکچین

این مطلب راهم مطالعه کنید: تفاوت بیت کوین با بلاک چین به زبان ساده ؟

۳. ارزان است

مدل‌های معاملات مالی سنتی بسیار گران هستند. در مقابل، شبکه بلاک‌چین ارزان است. در این فناوری نیازی به سرمایه‌گذاری پول برای ساخت دفتر کار یا پرداخت کمیسیون زیاد بابت خدمات مالی نیست.

همه این‌ موارد باعث می‌شوند که بلاک‌چین یک فناوری مطلوب مبتنی بر ارزش دیجیتال در آینده باشد. بیشترین توجه به فناوری بلاک چین به این دلیل است که قول می‌دهد روش عملکرد خدمات صنعت مالی را تغییر دهد. این کار از بار اقتصادی صنعت می‌کاهد.

از آنجایی که همه ما وارد نسل دوم اینترنت شده‌ایم، هزینه معامله‌ها در آینده به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد. گذشته از بهبود خدمات صنعت مالی، فناوری بلاک چین برای موارد دیگر هم بسیار مفید است.

فرض کنیم که شما بخشی از صنعت موسیقی هستید که در آن دستمزد یک خواننده پس از واسطه و آخر از همه پرداخت می‌شود. قرارداد هوشمند بخشی هوشمندانه از کل فناوری بلاک چین بوده و همچنین بسیار خیرخواهانه است. اکنون شرکت‌های خیلی بزرگ موسیقی در آهنگ‌های جدید تولید‌شده خود از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند که به هنرمندان اجازه می‌دهد آهنگ‌های خود را به‌طور مستقیم به مشتری‌ها بفروشند و نیاز به واسطه‌ها را کاملا از بین می‌برند. این بدان معنی است که اکنون حق‌الزحمه و توافق‌نامه به‌طور خودکار اجرا می‌شوند و هنرمند پیش از دیگران حق‌الزحمه خود را دریافت می‌کند. موفقیت غول‌های صنعت موسیقی مانند سونی، اپل و سایر شرکت‌ها کاملا به نحوه استفاده این فناوری در آینده بستگی دارد.

۴. حل مشکل IP

پیش از شروع فناوری بلاک چین، مردم به‌ویژه هنرمندان، وبلاگ‌نویسان و افراد دیگر، حق‌الزحمه شایسته خود را دریافت نمی‌کردند. جدا از هنرمندان، موسیقی‌دانان، مهندسین، دانشمندان و معماران هم ذینفع خواهند بود. قبلا، آن‌ها حق‌الزحمه خود را دریافت نمی‌کردند، زیرا این امر توسط واسطه‌ها انجام می‌شد، اما پس از ظهور فناوری بلاک چین، هر شخص بدون هیچ مشکلی، حق‌الزحمه خود را دریافت می‌کند. این زیبایی شبکه بلاک‌چین است.

۵. پلتفرم امن

بلاک‌چین یک پلتفرم دیجیتالی جدید ارائه می‌دهد که این قدرت را دارد که تمام اختلافات یک شبکه سنتی را برطرف کند. این فناوری پلتفرمی مطمئن برای همه روشنفکران فراهم می‌کند تا ارزش ابداع یا مالکیت فکری خود را به‌دست آورند. روش‌های زیادی وجود دارد که آثار آن‌ها را تضمین می‌کند و اعتبار لازم را به کارهایشان می‌دهد. صدور گواهینامه دیجیتال، گواهی تایید صحت و مالکیت، برخی از دلیل‌های اعتماد به این فناوری است. چندین شرکت موسیقی استارت‌آپی جدید به هنرمندان این امکان را می‌دهند تا کار خود را از طریق بلاک‌چین ثبت کرده و ابتدا دستمزد خود را دریافت کنند. آن‌ها همچنین به هنرمندان این امکان را می‌دهند که کارهای خود را در شبکه بارگذاری کنند و علامت چاپی و امضای دیجیتالی را روی کار خود قرار دهند. به این ترتیب، کارشان در جمع کارهای دیگر گم نمی‌شود و برای کارشان حق‌الزحمه مناسبی دریافت می‌کنند.

۶. ایجاد اقتصاد مشترک بهتر

فناوری بلاک چین اقتصاد مشترک بهتری را فراهم می‌کند. این فناوری برای همه تامین‌کنندگان و خریداران، یک شبکه امن و قابل اعتماد برای تجارت بدون ترس را ارائه می‌کند.

در بازار سنتی، ترس رایجی در بین مردم یا بازرگانان برای ادامه فعالیت وجود دارد. با این‌ حال، بلاک‌چین از پشتیبانی و امنیت بسیار خوبی برخوردار است که تولید‌کنندگان و تجار را ترغیب می‌کند تا محصولات خود را به‌راحتی بفروشند. همچنین در صورت عدم وجود واسطه‌ها و اشخاص ثالث، معامله‌گران می‌توانند قیمت را کمی پایین بیاورند و سود بیشتری کسب کنند. بنابراین فناوری بلاک چین یک بازار امن و شفاف ایجاد می‌کند. همچنین نوید ایجاد یک اقتصاد بهتر و بدون هیچ‌گونه مشکل اساسی را می‌دهد.

ایجاد اقتصاد مشترک بهتر

فناوری بلاک چین

این مطلب راهم مطالعه کنید: تکنولوژی بلاک چین در احراز هویت چه نقشی دارد و چطور بکارگرفته می‌شود؟

۷. افتتاح تولید

چاپ سه‌بعدی مورد نیاز کارآفرینان است و شکاف بین کاربران و تولیدکنندگان را پر کرده است. امروزه، هنوز هم تاجران زیادی متکی به بازار متمرکز هستند. همه از فروش آنلاین محصولات می‌ترسند، زیرا آن‌ها معمولا نگران حفاظت از IP‌های خود هستند. با این‌ حال، با استفاده از فناوری بلاک چین کاربر می‌تواند کل کار خود را ذخیره کند. آن‌ها می‌توانند تصویر دیجیتالی اسناد مالی خود و امضای دیجیتالی را در بلوک یا قرارداد هوشمند بارگذاری کنند.

۸. از کلاهبرداری در پرداخت جلوگیری می‌کند

فناوری بلاک چین از کلاهبرداری آنلاین جلوگیری می‌کند. افرادی که درگیر فناوری بلاک چین هستند، همیشه در مورد چگونگی جلوگیری از کلاهبرداری در پرداخت صحبت می‌کنند. خریداران و فروشندگان، هر دو می‌توانند از قراردادهای هوشمند برای فروش و خرید محصولات استفاده کنند. دلیل قدرتمند بودن بلاک‌چین این است که پس از پرداخت سکه، دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد و این یک راه فوق‌العاده قدرتمند است، زیرا جلوی فساد را می‌گیرد.

از آنجایی ‌که همه چیز حساب می‌شود و تحت پیگیری قرار می‌گیرد، وجود اختلاف‌نظر یا فساد دشوار است. دلیل ایمن‌بودن فناوری بلاک چین این است که در صورت انجام معامله بین دو طرف، به امضای هر دو طرف نیاز است که امضای دیجیتالی از هرگونه تقلبی جلوگیری می‌کند.

۹. معامله‌ها در عرض چند دقیقه

شخص می‌تواند بدون تلف‌کردن وقت زیاد، در مدت چند دقیقه پول یا هرگونه اسناد مالی را ارسال یا دریافت کند.