کارمزد تراکنش شبکه بلاک‌ چین به‌منظور دو هدف اساسی به‌کار می‌رود. یکی اینکه این کارمزدها پاداشی برای ماینرها و اعتبارسنج‌ها هستند و از طرفی شبکه را برابر حملات اسپم محافظت می‌کند.

بسته به فعالیت شبکه، اندازه کارمزد تراکنش شبکه بلاک چین ممکن است زیاد یا کم باشد. گفتنی است که عوامل موثر بر بازار ارز دیجیتال روی کارمزد تراکنش شبکه بلاک چین هم تاثیرگذار خواهند بود. هرچند که کارمزدهای بالا، تاثیر سوء بر شبکه بلاک‌چین می‌گذارند، کارمزدهای بسیار پایین هم ممکن است از لحاظ امنیتی مشکل ایجاد کند.

کارمزد تراکنش؛ چرا واقعاً؟

کارمزد تراکنش شبکه بلاک چین سرجهازی سیستم‌های بلاک‌چین از زمان پیدایش بوده و هست. وقتی شما با بازار کریپتوکارنسی سر و کله بزنید، ناچار به تحمل این هزینه‌ها خواهید بود. همان‌طور که گفتیم، این هزینه‌ها صرف دو هدف اساسی و مهم می‌شوند. یکی از این اهداف اساسی مربوط به کم‌کردن حجم حمله spam هاست. صرف این هزینه‌ها، باعث تحمیل هزینه‌های بسیار گزاف بر این قبیل حمله‌ها می‌شود. این هزینه‌های گزاف حمله‌کننده‌ها را به‌کل منصرف می‌کند تا بروند سماق بمکند. هدف دوم هم مربوط به اختصاص پاداشی برای ماینرها و اعتباردهنده‌هاست. این امر، باعث ایجاد انگیزه کافی برای ادامه‌دادن وظایف‌شان تلقی می‌شود.

کارمزد و اولویت تراکنش

کارمزد تراکنش شبکه بلاک چین برای اکثر بلاک‌چین‌ها، گران به‌نظر می‌آیند اما آن‌ها را از شر هزینه‌های گزاف ناشی از ترافیک شبکه خلاص می‌کند. به‌عنوان یک کاربر، مقدار کارمزدی که برای پرداخت انتخاب خواهید کرد، اولویت تراکنش بعدی شما را تعیین خواهد کرد. به‌عبارت دیگر، هرچقدر پول بدهید، همان‌قدر از شبکه بلاک‌چین آش خواهید خورد!

کارمزد تراکنش شبکه بلاک چین

علت کارمزد تراکنش بلاک چین چیست؟

کارمزد تراکنش بیت کوین

بیت کوین به‌عنوان اولین شبکه بلاک‌چین، کارمزدهای استانداردی را بر بازار کریپتوکارنسی وضع کرده است. طبق نظر ساتوشی ناکوموتو، این هزینه‌ها باعث جلوگیری از حمله‌ها و البته ایجاد یک نیروی محرکه قوی و انگیزه‌بخش خواهند شد.

ماینرهای بیت کوین این هزینه‌ها را به‌عنوان دستمزد برای پذیرش تراکنش‌های جدید دریافت می‌کنند. و طبیعی است که ماینرها در مورد هزینه‌های بالایی که توسط کاربران تعیین و پرداخت می‌شوند، انگیزه بیشتری دارند.

برزخی به اسم ممپول

برخی از تراکنش‌ها توسط ماینرها پذیرفته نمی‌شوند. این تراکنش‌ها به فضایی جداگانه که به‌اصطلاح فضای ممپول (mempool) نامیده می‌شود، منتقل خواهند شد. افراد خرابکار، قبل از انجام هرگونه اقدام، باید کارمزد تراکنش شبکه بلاک چین پرداخت کنند. از این جهت، پرداخت هزینه‌های استاندارد، از لحاظ اقتصادی برایشان به‌صرفه نخواهد بود؛ پس سعی می‌کنند با پرداخت پایین‌ترین حد ممکن، به یک تراکنش دست پیدا کنند. ماینرها هم این شگرد را به‌خوبی می‌شناسند و تراکنش‌هایی از این قبیل را به فضای ممپول منتقل می‌کنند. خب، همان‌طور که می‌بینید، کارمزد تراکنش شبکه بلاک‌چین، آن‌قدرها هم بد نیست!

کارمزد تراکنش‌ شبکه بلاک چین بیت کوین چگونه محاسبه می‌شوند؟

کاربران شبکه بیت کوین، از طریق والت‌های خود توانایی تنظیم کارمزد تراکنش شبکه بلاک چین را دارند. این امکان هم برای کاربران وجود دارد تا هزینه‌ای نپردازند، اما ماینرها هم در عوض تراکنشی را انجام نمی‌دهند. و این یعنی خبری از اعتبارسنجی هم نخواهد بود.

برخلاف باور بعضی، کارمزد تراکنش شبکه بلاک چین به سایز (بایت) تراکنش‌ها بستگی دارد و نه به مقدار آن‌ها. برای مثال، فرض کنید که شما تراکنشی با سایز ۴۰۰ بایت در دست دارید. متوسط کارمزد هر تراکنش هم ۸۰ ساتوشی به ازای هر بایت است. با یک ضرب ساده، کارمزد خالص تراکنش شما ۳۲۰۰۰ ساتوشی (۰.۰۰۰۳۲ بیت کوین) خواهد بود.

ترافیک شبکه و دیگر هیچ!

وقتی شبکه دچار یک ترافیک سنگین می‌شود، آن‌ وقت است که کارمزد تراکنش شبکه بلاک چین به‌دنبال درخواست‌های متعدد، بالا می‌کشد. این امر می‌تواند برای انجام اعتبارسنجی بسیار وقت‌گیر شود.

از این لحاظ، هزینه‌های بالا می‌تواند استفاده روزمره از بیت کوین را چالش‌انگیز کند. آن‌قدر که بابت کارمزد بالای تراکنش‌ها، از نوشیدن یک فنجان قهوه در کافه محبوب‌تان هم منصرف شوید!

کارمزد شبکه بلاک چین

کارمزد شبکه بیت کوین

مقیاس‌ پذیری و باقی قضایا

تراکنش‌ها برای اضافه‌شدن به یک بلاک جدید در شبکه بلاک‌چین، باید دارای یک مقدار معینی باشند؛ مقداری که ۱ مگابایت معین شده است. پس از مجاز شدن یک بلاک برای اضافه‌شدن، ماینرها بلاک‌های جدید را به شبکه بلاک‌چین اضافه می‌کنند. اما چالش بزرگ این است که آن‌ها چقدر سریع‌تر می‌توانند این کار را انجام دهند؟

قضیه «مقیاس‌ پذیری» در شبکه‌های کریپتوکارنسی، یک معضل مهم در تصمیم‌گیری هزینه‌هاست. مقیاس‌پذیری (Scalability) به‌معنای توانایی شبکه بلاک‌چین در پردازش تراکنش‌ها در هر لحظه است. توسعه‌دهندگان شبکه بلاک‌چین، هم‌چنان به‌دنبال یک راه حل برای این معضل‌اند. البته آپدیت‌های اخیر شبکه، مثل آپ‌گرید تپ روت (Taproot) و شبکه لایتنینگ (Lightning Network) توانستند کمک‌حالی برای بهبود مقیاس‌پذیری باشند.

کارمزد تراکنش اتریوم

کارمزد تراکنش شبکه بلاک چین اتریوم به‌مراتب در مقایسه با کارمزد تراکنش شبکه بلاک چین بیت کوین متفاوت‌تر است. این هزینه‌ بسته به سوخت مصرفی‌ای که توسط آن، تراکنش اتریوم صورت می‌گیرد تعیین می‌شود. این سوخت مصرفی را گس (Gas) می‌نامند. گس هم بهای متفاوتی در اتر دارد. اتر (ETH) توکن اختصاصی شبکه اتریوم است.

بالا یا پایین‌شدن بهای گس، مربوط به نیاز مصرفی آن برای تراکنش می‌شود. این بها مستقیماً به ترافیک شبکه بستگی دارد. اگر بهای بیشتری بابت گس بپردازید، ماینرها هم رغبت بیشتری برای انجام تراکنش شما خواهند داشت.

کارمزد تراکنش اتریوم چگونه محاسبه می‌شود؟

پولی که بابت گس خرج می‌شود، هزینه‌های مربوط به شبکه اتریوم را پوشش می‌دهد. علاوه بر آن، انگیزه‌ای است که ماینرها به‌واسطه آن، تراکنش‌تان را برعهده می‌گیرند. گرچه نباید فراموش کنید که استفاده از گس، محدودیت‌هایی (Limit) را برای پرداخت تراکنش‌ها در چنته دارد. مثلاً فرض کنید برای انجام یک تراکنش باید ۱۵۰۰۰ گس مصرف شود و شما باید مقدار ۱۵۰۰۰ را برای پرداخت گس، لیمیت کنید. البته این لیمیت‌ها توسط خود شما تعیین می‌شود، اما فراموش نکنید که درنظر گرفتن یک هزنیه بسیار پایین گس، برای تراکنش اتریوم، ممکن است شما را به ته صف منتقل کند. صفی که ممکن است در آن هرگز نوبت‌تان نشود.

مروری بر گس‌ پرایس

در رابطه با گس و تراکنش‌ها در دنیای اتریوم، دو مقوله مهم وجود دارد:

گس‌پرایس (Gas Price) و قرارداد هوشمند (Smart Operation).

گس‌پرایس همان هزینه‌ای است که بابت هر گس مصرفی خواهید پرداخت. این هزینه هم، همان‌طور که گفته شد، توسط توکن اتریوم قابل پرداخت است. اما خود گس هم با واحدی به اسم وی (Wei) و مجموع این هزینه‌ها با عنوان گیگاوی (Gwei) اندازه‌گیری می‌شود. به‌عبارتی، هر گس، مجموع واحدهایی از Wei است که برابر یک‌میلیاردیم اتر ارزش دارد.

این مطلب را هم مطالعه کنید: رازهای پشت پرده قیمت گس اتریوم

مروری بر قرارداد هوشمند

یک قرارداد هوشمند، به‌زبان ساده، قراردادی است که باعث توافق دو یا چند نفر برای انجام یک پروسه می‌شود. فرض کنید شما برای دریافت پول، به خودپرداز سر کوچه مراجعه می‌کنید. خودپرداز با دریافت کارت و کسر مقدار معین از موجودی شما، مقدار پول تعیین‌شده را نقداً پرداخت می‌کند. این، یک قرارداد هوشمند ساده است. اما در دنیای اتریوم، این قرارداد شامل یک‌سری کد و دستور است که همین پروسه را برای تراکنش اتریوم حل و فصل خواهد کرد. به‌عنوان مثال، شما تعیین می‌کنید که در قبال انتقال ۱۲ اتر به یک قرارداد هوشمند، به چیزهایی که معین کرده‌اید جامه عمل بپوشانید.

کارمزد تراکنش شبکه بلاک چین اتریوم و یک مثال

حالا، با همه این اوصاف، آماده‌اید تا یک مثال را با هم مرور کنیم؟

فرض کنید، کارمزد تراکنش اتریوم شما ۲۱۰۰۰ گس تعیین شده است و مجموع بهای پرداختی گس، ۷۱ گیگاوی است. حالا کارمزد تراکنش شبکه بلاک چین را در مجموع پرداختی گس ضرب کنید تا مجموع کارمزد پرداختی به‌دست آید:

۲۱۰۰۰ * ۷۱ = ۱۴۹۱۰۰۰Gwei  = ۰.۰۰۱۴۹۱ ETH

مکانیسم اثبات سهام

به‌دنبال ایجاد مکانیسم اثبات سهام (PoS) به‌جای مکانیسم اثبات کار (PoW) در شبکه اصلی اتریوم، انتظار می‌رفت که کارمزد تراکنش شبکه بلاک چین، روند نزولی به‌خود بگیرد. اثبات سهام، روشی برای تامین امنیت شبکه بلاک‌چین و جایگزینی برای اثبات کار (مبتنی بر استخراج بلاک) است. اما هنوز هم وقتی ترافیک شبکه، حالت شلوغی به‌خود می‌گیرد، کارمزد تراکنش شبکه بلاک چین سر به فلک می‌کشد. و این هم برمی‌گردد به همان موضوع انگیزه‌گیری ماینرها و اعتبار سنج‌ها که تراکنش‌های با هزینه بالا برایشان در اولویت است.

این مطلب را هم مطالعه کنید: اثبات کار در برابر اثبات سهام ؛ بهترین مکانیزم برای مقیاس‌پذیری بلاک چین کدام است؟

کارمزد تراکنش در بایننس‌ چین

بایننس‌ چین، یک شبکه بلاک‌چین است که توسط صرافی بایننس راه‌اندازی شده است. این شبکه، توانایی ساخت و عرضه توکن‌های خودش را دارد و به تراکنش و معامله توکن‌های بومی بایننس مثل بایننس‌ کوین (BNB) و BEP-2 می‌پردازد. این شبکه دارای ویژگی‌ای است که آن را از بقیه شبکه‌ها مجزا می‌کند. و آن‌هم همان قضیه مربوط به الگوریتم اثبات سهام (Delegated proof of Stake) است. الگوریتم اثبات سهام دقیقاً یک سیستم در موازای الگوریتم اثبات کار (PoW) است. خب این دقیقاً یعنی چی؟ اثبات سهام، یک روش مربوط به تراکنش ارزهای دیجیتال است که در قید و بند سخت‌افزار و مصرف وحشتناک برق نیست.

شکل دیگر سرمایه‌گذاری

در یک همچین الگوریتمی، افراد مایل به انجام تراکنش‌ها و ساخت بلاک (که اصطلاحاً سرمایه‌گذار نامیده می‌شومد) با خرید ارز دیجیتال آن شبکه بلاک‌چین، اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. سرمایه‌گذاران به اندازه سهامی که برعهده شبکه قرار داده‌اند، پاداش دریافت می‌کنند. از طرفی، ما دیگر با کسی با عنوان ماینر برخورد نخواهیم کرد. در این دنیا از ارزهای دیجیتال، طرف ما شخصی است که در عین حال هم اعتبارسنج است و هم سرمایه‌گذار.

دنیای کارمزد تراکنش در بایننس‌ اسمارت‌ چین

صرافی بایننس، با در دست‌داشتن پلتفرم Binance Dex، به انتقال ارزهای دیجیتال اکانت‌های مختلف مشغول است. کارمزد تراکنش شبکه بلاک چین در این پلتفرم و در شبکه بایننس بلاک‌چین، از طریق توکن بایننس‌ کوین (BNB) قابل پرداخت خواهد بود.

بایننس‌ اسمارت‌ چین (BSC) هم یکی از بلاک‌چین‌های ساخته‌شده توسط صرافی بایننس است. این شبکه بلاک‌چین، تابع الگوریتمی با عنوان “الگوریتم اثبات اختیار (Proof of stake Authority)” است. این الگوریتم، باعث شکل‌گیری مکانیزمی شده که بدون ضعیف‌کردن امنیت شبکه، به انجام تراکنش‌های زیادی منجر می‌شود. البته قابل ذکر است که این شبکه بلاک‌چین، شامل قابلیت‌های قرارداد هوشمند و هم‌گام‌سازی با ماشین مجازی اتریوم (EVM) هم می‌شود.

سلام دوباره به اعتبارسنج‌ها

خب! بیایید یک سری بزنیم به وضعیت اعتبارسنج‌ و ماینرها در این شبکه. در این شبکه بلاک‌چین، دقیقاً مثل شبکه بایننس‌چین، عنوانی با اسم ماینر نداریم. در این شبکه هم همان اعتبارسنج‌ها مشغول به‌کارند اما با توجه به ویژگی الگوریتم اثبات اختیار که ذکر کردیم، افراد برخلاف اعتبارسنج‌های بایننس‌چین که در ازای انجام تراکنش، پاداشی با ارزش BNB می‌گرفتند، در قبال تامین امنیت شبکه فقط کارمزد دریافت می‌کنند.

گفتنی است که برخلاف شبکه بایننس‌چین، ساختار کارمزد تراکنش‌ شبکه بلاک چین در بایننس‌اسمارت‌چین بر اساس مکانیزمی مثل ساختار کارمزد تراکنش شبکه بلاک چین اتریوم شکل گرفته است؛ یعنی همان ساختار استفاده از گس برای انجام تراکنش‌ها و ایجاد قراردادهای هوشمند.

نحوه محسابه هزینه‌ها در شبکه بایننس‌ اسمارت‌ چین

مثل همان رسم متداول، کاربران با وضع‌کردن هزینه گس بیشتر، می‌توانند تراکنش‌هایشان را زودتر به انجام برسانند. شبکه بایننس‌اسمارت‌چین با در اختیار داشتن پلتفرم BscSCan اطلاعات زیادی را در خصوص فعالیت‌هایش منتشر می‌کند. از اطلاعات به‌دست آمده از این پلتفرم، معلوم شده که متوسط کارمزد هر تراکنش در بایننس‌اسمارت‌چین، حدود ۱۳ Gwei محاسبه و پرداخت می‌شود. البته همان‌طور که می‌دانید، ارزش هر Gwei معادل ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۱ ارزش BNB است.

برای مثال فرض کنید شما در حال انجام یک تراکنش در شبکه بایننس‌چین‌اسمارت هستید. مقدار گس مصرفی برای این تراکنش ۳۲۵۷۵۵ یا به‌عبارتی ۵۲.۳۱% و هزینه این گس مصرفی برابر ۱۰ Gwei یا ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ BNB شده است. با یک ضرب ساده از این مقادیر، کارمزد تراکنش شبکه بلاک چین، مقداری برابر با ۰.۰۰۳۲۵۷۵۵ BNB یا ۰.۹۲ دلار است.

این مطلب را هم مطالعه کنید: روایت واقعی از استیکینگ ارز دیجیتال

هزینه کارمزد برداشت وجه در بایننس

ایجاد هزینه کارمزد در صرافی بایننس، به‌منظور پرداخت کارمزد تراکنش شبکه بلاک چین است؛ هزینه‌هایی که منوط بر استفاده از شبکه و بازار کریپتوکارنسی است. قابل ذکر است که این هزینه‌ها از عوامل بیرونی نشئت می‌گیرند و تحت کنترل صرافی بایننس نیستند. این هزینه‌ها، به دستمزد ماینرها و اعتبارسنج‌ها برمی‌گردد؛ همان افرادی‌که خارج از اکوسیستم بایننس وجود دارند.

البته این صرافی با کاهش کارمزد برداشت بیت کوین، اتریوم و تمامی توکن‌های ERC20 به ارائه خدمات بهتر به کاربران کمک شایانی کرد.

هزینه‌های کارمزد برداشت وجه، بستگی به سطح اکانت VIP شما که در پرداخت این هزینه‌ها مستقل عمل می‎‌کند هم مربوط می‌شود.

البته افرادی که هزینه‌ها را به BNB پرداخت می‌کنند، از پرداخت هزینه کمتری نسبت به دیگران برخوردارند.

کارمزد تراکنش شبکه بلاک چین

کارمزد تراکنش شبکه بایننس اسمارت چین

حرف آخر

کارمزد تراکنش شبکه بلاک چین، جزء جدایی‌ناپذیر دنیای کریپتوکارنسی‌اند. آن‌ها، بخشی از انگیزه‌بخشی به کاربرانی‌اند که وظیفه تامین امنیت یا انجام تراکنش‌ها را برعهده دارند.

ممکن است که در یک نگاه کلی، کارمزد تراکنش شبکه بلاک چین محلی از  اعراب نداشته باشد، اما با یک دودوتا چهارتای ساده می‌شود فهمید که بدون پرداخت این هزینه‌ها، خیلی از اتفاقات ناگوار برای ترافیک شبکه‌، تراکنش‌ها و امنیت بلاک‌چین‌ها خواهد افتاد.

حالا حداقل شما که از اول تا آخر این مقاله، همراه ما بودید، متوجه شده‌اید که داستان هزینه‌ها  در دنیای کریپتوکارنسی، داستان همان کلاغی است که اتفاقاً ایندفعه به خانه‌ش خواهد رسید!

شما درباره کارمزد تراکنش شبکه بلاک چین چه فکر می‌کنید؟ آیا کارمزدها می‌تواند مانعی برای خرید و فروش ارز دیجیتال شود یا یک عنسر اساسی در شبکه است؟ نظرات خودتان را در سایت کوین نیک با ما در میان بگذارید. فراموش نکنید که از طریق شبکه‌های اجتماعی تلگرام، توییتر و اینستاگرام کوین نیک نیز می‌توانید قیمت روز ارزهای دیجیتال و اخبار مربوطه را دریافت کنید.

منبع: Binance Academy