ماینرها برای اینکه بتوانند استخراج سودبخشی داشته باشند، به سراغ یک استخر استخراج ارز دیجیتال می‌روند. با کوین نیک و معرفی استخر استخراج همراه باشید.

استخراج یکی از بخش‌های مهم گواه ثبات کار (Proof of Work) است. با محاسبه هش‌ها توسط دستگاه‌های خاص این کار، مشترکین استخراج ارزهای دیجیتال می‌توانند بدون کمک هیچ گونه مرکز و دولتی، امنیت ارزهای دیجیتال را تأمین و پاداش خود را دریافت کنند.

هنگامی که بیت کوین در سال ۲۰۰۹ عرضه شد، هر شخصی در هرجای دنیا می‌توانست با ساده‌ترین کامپیوتر ممکن به استخراج ارزهای دیجیتال بپردازد و هش‌های صحیح را برای بلوک‌های بعدی حدس بزند. این مسئله به این دلیل بود که در آن زمان، سختی استخراج بسیار پایین بود. وقتی بیت کوین عرضه شد، نرخ هش‌های این شبکه بالا نبود و همچنین نیازی به سخت‌افزار مخصوصی نبود تا بتوانید با آن بلوک‌های جدید به شبکه بلاک چین اضافه کنید.

اما در این بین، کامپیوترهایی که قدرت محاسباتی بالاتری داشتند، قادر بودند هش‌های بسیار بیشتری را در هر ثانیه محاسبه کنند. این مسئله باعث شد تا خیلی زود شاهد تغییر اکوسیستم استخراج باشیم. اسخراج، تبدیل به یک رقابت تسهیلاتی شده بود و آن فردی که کامپیوتر قوی‌تری داشت، پاداش بیشتری هم می‌گرفت.

پس از این که ماینرهای بیت کوین از طریق سخت‌افزارهای مختلف (پردازنده‌ها، پردازنده‌های گرافیکی و مدارهای مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر) به استخراج پرداختند، حالا به مدارهای مجتمع با کاربرد خاص (ASIC یا Application Specific Integrated Circuit) رسیدند. این سخت‌افزارها، اجازه نمی‌دهند که اینترنت گردی کنید، عکس‌های خود را در شبکه‌های مجازی آپلود کنید یا به فیلم دیدن مشغول شوید. همانطور که از نام آن پیداست، مدارهای مجتمع با کاربرد خاص، فقط و فقط برای انجام یک وظیفه منفرد طراحی شده‌اند: محاسبه هش‌ها.

استخر استخراج بیت کوین چطور کار می‌کند؟

استخر استخراج ارز دیجیتال چیست؟

از آن جایی که این دستگاه‌ها مخصوص این کار طراحی شده‌اند، بنابراین کار خود را بسیار خوب انجام می‌دهند، آن قدر خوب که حالا استفاده از دستگاه‌های فرعی دیگر برای استخراج بیت‌کوین بی‌معنی و غیر عادی شده است.

اما سخت‌افزار مناسب، فقط شما را تا یک مسیر محدودی خواهد برد. حتی ممکن است در آن واحد چندین مدار مجتمع با کاربرد خاص را به طور همزمان به‌کار بگیرید و با این حال فقط چند قطره از اقیانوس بیت کوین نصیب شما شود. در حقیقت، پس از سال‌ها از انتشار بیت کوین، برای استخراج یک بیت کوین کامل (یا به اصطلاح دقیق‌تر یک بلوک کامل) شانس بسیار کمی دارید. حتی اگر پول زیادی را صرف سخت‌افزارها کنید و بتوانید برق مورد نیاز آن‌ها را هم تامین کنید.

از این طریق، هیچ ضمانتی وجود ندارد چه زمانی پاداش خود را دریافت کنید، یا حتی اصلا بتوانید نتیجه‌ای بگیرید که صحبت از پاداشی در میان باشد. اگر در استخراج، به دنبال درآمد مداوم هستید، بنابراین باید در یک استخر استخراج ارز دیجیتال به دنبال شانس خود باشید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای استخراج بیت کوین با کامپیوتر

ماینینگ بدون استخر استخراج، سودبخش نیست

بگذارید اینطور بگوییم که شما و ۹ مشترک دیگر که می‌خواهند بیت کوین استخراج کنند، هر کدام ۰/۱ درصد از قدرت محاسبه هش را در اختیار دارند. به زبان ساده، با این ۰/۱ درصد قدرت محاسباتی هش، از هر هزار بلوک، ممکن است ۱ بلوک پیدا کنید. در حال حاضر، تخمین زده شده که ۱۴۴ بلوک در روز استخراج می‌شود. بنابراین با این نرخ هش، ممکن است هر هفته، ۱ بلوک پیدا کنید و نباید فراموش کنید که این مثال خوشبینانه‌ترین حالت ممکن را بیان می‌کند. با توجه به این اعداد و ارقام، و هزینه‌ای که بابت سخت‌افزارها و هزینه برق پرداخت کرده‌اید، می‌توان گفت استخراج به صورت تنهایی، شاید یک کار امکان پذیر باشد، اما آیا می‌تواند سودی به جیب شما برساند؟

اگر کسب درآمد از این روش سودی نداشته باشد و حتی نتواند هزینه یک عدد از سخت‌افزارها یا هزینه یک ماه مصرف برق را بدهد چی؟ برای این که بتوانید کار خود را سودبخش کنید، باید انرژی خود را با آن ۹ نفر دیگری که اشاره کردیم ترکیب کنید و روی هم بگذارید. با این کار، قدرت محاسبه هش شما به ۱ درصد می‌رسد. از این طریق، شانس خود را برای پیدا کردن هر ۱ بلوک از هزار بلوک، به هر ۱ بلوک از ۱۰۰ بلوک کاهش داده‌اید. همچنین پیدا کردن ۱ بلوک در هر هفته را به پیدا کردن ۱ بلوک در هر ۱ الی ۲ روز کاهش داده‌اید. سپس می‌توانید پاداش هر یک از بلوک‌ها را با ۹ نفر دیگر تقسیم کنید.

این روش، تعریف استخر استخراج ارز دیجیتال است. روی هم گذاشتن انرژی و قدرت محاسباتی خود با دیگر ماینرها برای افزایش شانس پیدا کردن بلوک‌ها. از آن جایی که استخراج بلوک‌ها بسیار سخت شده است، استخر استخراج به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین روشی تضمین شده برای بازگشت سرمایه است.

چطور از طریق استخر استخراج ارز دیجیتال می‌توان به سود رسید؟

استخر‌های استخراج بیت کوین چطور کار می‌کنند؟

در اصل، یک استخر استخراج ارز دیجیتال یک هماهنگ‌ کننده را در مرکز قرار می‌دهد و ماینرهای مختلفی را که قصد همکاری با یکدیگر دارند، سازماندهی می‌کند. وظیفه این هماهنگ کننده‌ها این است که مطمئن شوند ماینرها از مقادیر مختلفی برای پیدا کردن اعداد (Nonce، عددی که ماینرها به دنبال محاسبه آن هستند) استفاده می‌کنند تا قدرت هش خود را روی یک بلوک تکراری هدر ندهند. این هماهنگ کننده، همچنین وظیفه تقسیم کردن پاداش‌ها و پرداخت بین اعضای مشارکت کننده را هم بر عهده دارد. شیوه‌های مختلفی برای محاسبه میزان حجم کاری که توسط هر ماینر انجام شده وجود دارد تا به صورت دقیق پاداش آن‌ها پرداخت شود.

از این روش‌ها می‌توان به ۲ متد زیر اشاره کرد:

  • Pay Per Share: پرداخت‌ بر اساس سهم یکی از متداول‌ترین روش‌های پرداخت به ماینرها است. در این متد، هر ماینر بر اساس میزان سهمی که برای یافتن بلوک‌ها به کار برده، پاداش می‌گیرد.
  • Pey Per Last N Share: در این نوع روش متداول دیگر، ماینرها تنها زمانی پاداش می‌گیرند که توانسته باشند یک بلوک را با موفقیت استخراج کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: استخر بیت کوین؛ معرفی ۷ استخر ماینینگ برتر برای استخراج بیت کوین

آیا استخرهای استخراج تهدیدی برای ویژگی تمرکز زدایی هستند؟

وقتی می‌بینید فضاهای متمرکزی وجود دارد که با استفاده از سیستم هماهنگ کننده آن‌ها بتوان به استخراج پرداخت، این زنگ به صدا در می‌آید که مگر دلیل اهمیت بیت‌کوین، قدرت تمرکز زدایی بلاک چین نیست؟ مگر بیت کوین به این دلیل محبوب نشده که هیچ مرکز، قدرت یا دولتی نمی‌تواند در آن دخیل باشد؟ اگر کسی بتواند بخش بزرگی از قدرت هش را به دست بگیرد چی؟

سوال‌های زیادی در این خصوص مطرح است. اگر فقط یک فرد بتوانید ۵۱ درصد از قدرت محاسباتی هش شبکه را در اختیار بگیرد، می‌توانند یک حمله ۵۱ درصد را راه‌اندازی کنند. حمله ۵۱ درصد (%۵۱ Attack) به این فرد اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها را از دید همگان سانسور کند و حتی جای تراکنش‌های جدید را با قدیمی‌ها عوض کند. چنین حمله‌ای، می‌تواند ضربه عظیمی به اکوسیستم یک ارز دیجیتال وارد کند.

اما آیا استخرهای استخراج می‌توانند ریسک چنین اتفاقی را افزایش دهند؟ جواب: شاید، اما احتمال آن به شدت کم است.

چرا شانس این اتفاق کم است؟ اولاً، برای به دست آوردن ۵۱ درصد از قدرت محاسباتی هش یک شبکه، میلیاردها دلار سرمایه نیاز است. آیا این میزان هزینه ارزشش را دارد؟ اگر جواب مثبت است و شما میلیاردها دلار هزینه کنید تا یک حمله ۵۱ درصد انجام دهید و بتوانید ضربه سختی به ارزهای دیجیتال بزنید و هزاران بیت کوین به جیب خود بریزید، با این کار ارزش بیت کوین را یک شبه نابود خواهید کرد و آن هزاران بیت کوینی با آن‌ها رویا پردازی کرده‌اید، سریعاً بی‌مصرف می‌شوند.

نتیجه

چشم‌انداز استخراج ارزهای دیجیتال پس از ظهور اولین استخر استخراج، به کلی تغییر کرد. این استخرها می‌توانند برای آن دست از ماینرهایی که می‌خواهند درآمد خوبی داشته باشند، بسیار پرسود است. استخرهای مختلف با امکانات متفاوتی وجود دارند که ماینرها می‌تواند نسبت به شرایط خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کنند.

منبع: Binance