بریو (Brave) یک مرورگر قدرت گرفته از ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک چین است که به تازگی از امکان تماس تصویری رمزنگاری شده این پلتفرم رونمایی کرد. با کوین نیک همراه باشید.

از این سرویس ویدیوکال رمزنگاری‌شده که به نام «Brave Together» معرفی شده است می‌توان برای برقراری تماس‌های ویدیویی رمزگذاری شده نامحدود ولی تنها با دو شرکت کننده استفاده کرد. همه کاربران بریو می‌توانند بدون نیاز به ثبت نام به این ویژگی دسترسی پیدا کنند.

بریو همچنین اعلام کرده است، در حال آزمایش سرویس ویدیو کنفرانس روی نسخه توسعه یافته مرورگر به نام «Brave Nightly» است که امکان تماس ویدیویی با بیش از دو شرکت کننده را فراهم خواهد کرد.

سرویس تماس ویدیویی Brave Together براساس نرم افزار رمزگذاری شده متن باز « Jitsi» ساخته شده است که توسط ادوارد اسنودن (Edward Snowden) در سال ۲۰۱۷  تایید شده بود.

بعد از شیوع ویروس کرونای جدید ( کووید-۱۹) و قرنطینه ناشی از آن، شاهد افزایش چشمگیر استفاده از نرم‌افزارهای کنفرانس ویدیویی مانند زوم (Zoom)  بودیم. با وجود اینکه اپلیکیشن زوم با افزایش باورنکردنی تعداد کاربران مواجه شد، انتقاداتی را هم نسبت به امنیت و حفظ حریم شخصی دریافت کرد.

تماس ویدئویی رمزنگاری شده در مرورگر بریو

تماس تصویری با مرورگر بریو

این مطلب راهم مطالعه کنید: ویدیو کنفرانس با زوم به کمک شبکه اجتماعی مبتنی بر اتریوم پپو

در ماه آوریل در یک خبر فاش شد که کمپانی اسپیس ایکس (SpaceX) متعلق به ایلان ماسک (Elon Musk) استفاده از این نرم افزار کنفرانس ویدیویی را به دلیل نگرانی‌هایی در زمینه حفظ حریم شخصی و امنیت برای کاربرانش ممنوع کرده است.

البته زوم در هفته گذشته برای محافظت از ۳۰۰ میلیون کاربر روزانه خود از یک سرویس رمزنگاری سرتاسری (End-to-end encryption) رونمایی کرد.

از نکات جالب در مورد مرورگر بریو این است که توسط برندن ایچ (Brendan Eich) خالق جاوا اسکریپت و مدیرعامل سابق موزیلا (Mozilla) راه‌اندازی شده است و برای مشاهده تبلیغات به کاربران خود توکن‌هایی به نام BAT که مخفف (Basic Attention Token) پرداخت می‌کند.

بریو در ماه‌های اخیر کاربران زیادی را به خود جذب کرده است، به طوری که دس مارتین (Des Martin) مدیر بازاریابی این شرکت در توییتر اشاره کرد در ماه مارس تعداد کاربران این مرورگر از مرز ۱ میلیون کاربر عبور کرد.

با این حال برندن ایچ به تازگی عنوان کرده است، تنها درصد کمی از کاربران بریو از ویژگی‌های حفظ حریم شخصی این مرورگر به طور کامل استفاده می کنند. در این گزارش اشاره شده است نزدیک به ۶۶۲ هزار تولید کننده محتوا تا به حال در مرورگر بریو ثبت نام کرده‌اند که نزدیک به ۵۳ درصد از آن‌ها در یوتیوب فعالیت می‌کنند.

به نظر می‌رسد با راه‌اندازی امکان تماس تصویری رمزنگاری شده و همچنین ویدیو کنفرانس در مرورگر بریو، شاهد یک رقابت جدی میان زوم و بریو خواهیم بود.

منبع: cointelegraph