داوی وان (Dovey Wan)، سرمایه‌گذار برجسته چینی در مورد احتمال انتقال ماینرهای بیت کوین به خارج از چین سخن گفت. ماینرهای چینی به کجا منتقل خواهند شد؟

مقامات چین در طی یک هفته، ۲ بیانیه ترسناک در زمینه ارزهای دیجیتال صادر کردند. در پی اعلام این اخبار قیمت بیت کوین (BTC) به ۳۰۰۰۰ دلار سقوط کرد. از ژانویه تا کنون چنین ریزشی سابقه نداشته است. برخی از شواهد نشان می‌دهد ماینرهای چینی بیت کوین این اخطارها را کاملا جدی گرفته‌اند.

آیا بهشت ماینرهای بیت کوین از بین رفته است؟

داوی وان، متخصص برجسته حوزه رمزارز و یکی از موسسان Primitive Venture، معتقد است هش ریت بیت کوین در آینده شبکه خود را گسترش خواهد داد. از اواسط ماه می تاکنون هش ریت  ۳۰ درصد کاهش یافته و در حال حاضر این مقدار ۱۲۰ EH/s تخمین زده شده است.

افت هش ریت بیت کوین از اواسط ماه آوریل، به انفجار معدن زغال سنگ در استان مغولستان داخلی نسبت داده شده بود. اما سقوط کنونی میزان هش ریت نشان می‌دهد که ماینرهای چینی در حال ترک کردن چین هستند.

انتقال ماینرهای بیت کوین

خانم وان اعتراف کرد که بسیاری از دستگاه‌های ماینر در حال آماده شدن برای انتقال به خارج از کشور هستند. آن‌ها از سال ۲۰۱۸، انتظار ممنوعیت فرایند ماینینگ بیت کوین در چین را داشتند. بنابراین، قصد دارند تجهیزات استخراج بیت کوین را به خارج از چین انتقال دهند.

وان ادعا می‌کند اکثر این تجهیزات به پاکستان، قزاقستان و «سایر کشورهای توسعه نیافته همسایه» که ارتباط خوبی با کارآفرینان چینی دارند، منتقل می‌شوند.

او همچنین اظهار کرد که برخی از ماینرهای چینی به خاطر برق ارزان در آفریقا، در حال رایزنی برای پیدا کردن محل مناسب در این منطقه هستند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بهترین ماینر یا سخت افزارهای استخراج ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۱

استخراج بیت کوین ۲.۰

در عین حال، انتقال ماینرهای بیت کوین به خارج از چین ممکن است باعث پرچم‌دار شدن حوزه رمزارز در آینده شود. ویجی بویاپاتی (Vijay Boyapati) یکی از محققان بیت کوین معتقد است که بیت کوین از ممنوعیتی که در چین اتفاق افتاده سود خواهد برد.

او در توییتری اعلام کرد:

از یک نظر، ممنوعیت استخراج بیت کوین در چین خیلی هم خوب است. به این ترتیب، فرایند استخراج به کشورهایی منتقل می‌شود که در آن استبداد کمتری حاکم است و یک بار برای همیشه از شر ترس ممنوعیت‌های چین خلاص می‌شویم.

اگر دولت چین فعالیت‌های استخراج را محدود کند، کارآفرینان بیت کوین برای ادامه فعالیت خود مجبور می‌شوند در کشورهایی با استبداد کمتر در این زمینه، در جستجوی فرصت‌های مناسب باشند.

در نتیجه، وقتی اکثریت تجهیزات ماین به خارج از چین منتقل شوند، بالاخره ترس معمولی که همیشه از ممنوعیت ارزهای دیجیتال در چین وجود داشت از بین خواهد رفت.

خرید بیت کوین

همزمان، cypherpunk و مدیرعامل استودیوی توسعه بیت کوین Blockstream، آدام بک (Adam Back) بر این باور است که چین هرگز بیت کوین را ممنوع نکرده است. و تمام این هشدارهای دلهره‌آور چیزی جز «اشتباه در ترجمه» نیست.

این روزها اخبار ضد بیت کوین موجب افت زیادی در قیمت پادشاه کوین‌ها شد. در اوایل این هفته بیت کوین به خاطر اخبار چین کانال ۳۰۰۰۰ دلار را در نوردید.

با این حال، انتقال ماینرهای بیت کوین از طرف چین به خارج از کشور برای غول‌های ماینینگ، فرایندی چالش‌برانگیز و دست و پا گیر است. به نظر می‌رسد استخرهای ماینینگ چینی که از قبل در خارج از چین مستقر شده‌اند در این بین بیشترین بهره را از مهاجرت خود بگیرند.

منبع: U.today