طبق گزارش وبسایت ConsenSys، در سه ماه گذشته حوزه مدیریت مالی غیر متمرکز یا همان دیفای (DeFi) رشد قابل توجهی را تجربه کرد. از مهمترین علت‌های توسعه در این بخش می‌توان به توکنیزاسیون بیت کوین (Bitcoin tokenization) و تولید محصولات مختلف در این بخش و کشت سود (yield farming) اشاره کرد. در ادامه این مطلب قصد داریم در مورد رشد حوزه مدیریت مالی غیر متمرکز به دلیل محبوبیت کشت سود و توکنیزاسیون بیت کوین بیشتر صحبت کنیم.

رشد توکنیزاسیون بیت کوین

این گزارش تاکید می‌کند در سه ماهه دوم سال جاری حجم کل توکنیزاسیون بیت کوین از مجموع تعداد بیت کوین‌های موجود در شبکه لایتنینگ آن هم فراتر رفته است.

توکنیزاسیون به فرآیندی گفته می‌شود که دارایی‌های مختلف به دارایی‌های دیجیتال مانند بیت کوین تبدیل می‌شوند.

در حالی که پیش از این بیش از دو سوم بیت کوین‌های توکنیزه شده روی اتریوم متعلق به «Wrapped Bitcoin» بود. اما این گزارش نشان می‌دهد به تازگی تعداد پروتکل‌های توکنیزاسیون بیت کوین به شدت افزایش یافته است. در حدود ۳۰۰۰ بیت کوین از ۱۱۰۰۰ بیت کوین توکنیزه شده روی اتریوم از طریق renBTC، sBTC ،imBTC و hBTC توکنیزه شده است.

بر اساس این گزارش آینده دنیای بلاک چین قابلیت همکاری بین چند بلاک چین مانند بیت کوین و اتریوم است.

محبوبیت کشت سود

این گزارش همچنین اشاره می‌کند افزایش محبوبیت فارمینگ دیفای هم به پذیرش حوزه مدیریت مالی غیرمتمرکز کمک کرده است.

منظور از فارمینگ دیفای تولید بازده انفعالی از طریق وام دهی سیستماتیک دارایی های دیجیتال از طریق پروتکل‌های مختلف دیفای است.

راه‌اندازی پروژه کامپوند (Compound)  در ماه ژوئن تاثیر فوق‌العاده‌ای در افزایش توجهات به حوزه فارمینگ دیفای داشت. با وجود تعداد کاربران فعال دیفای و مجموع اترهای قفل شده در پروتکل‌های دیفای شاهد رشد چشمگیر این حوزه در پایان ماه ژوئن بودیم.

اگرچه گزارش ConsenSys نشان می‌دهد محبوبیت فاریمنگ دیفای در جذب کاربران جدید از بیرون حوزه دیفای چندان موفق نبود به طوری که نزدیک به ۲۰۰۰ کاربر مهم بخش بزرگی از سهم فعالیت در این حوزه را برعهده دارند.

کشت سود و توکنیزاسیون بیت کوین

رشد حوزه دیفای از طریق کشت سود و توکنیزاسیون بیت کوین

این مطلب راهم مطالعه کنید: علت افزایش ترافیک پلتفرم های دیفای در ماه‌ های اخیر چیست؟

هک های بزرگ در حوزه دیفای

همانطور که تجربه نشان داده است هر حوزه مالی که موفق عمل کند توجه هکرها را هم به خود جلب می‌کند، بخش دیفای هم از این اصل مستثنا نبوده و طبق گزارش حملات بزرگی به پلتفرم‌های Uniswap ،Lendf.me و Balancer که از مهمترین پلتفرم‌های دیفای هستند انجام شده است.

در تاریخ ۱۸ آوریل ۳۴۰٫۰۰۰ دلار از طریق حمله به پروتکل imBTC که از توکن‌های ERC-777 پشتیبانی می‌کند، در پلتفرم Uniswap ربوده شد.

روز بعد هم ۲۵ میلیون دلار از طریق حمله مشابه از پلتفرم Lenf.me به سرقت رفت که با توجه به افشا شدن آی‌ پی هکرها و در نهایت با مذاکره‌ای که با هکرها و پلتفرم Lenf.me صورت گرفت بازگردانده شد.

در روز ۲۸ ژوئن هم پلتفرم بالانسر (Balancer) ۴۵۰٫۰۰۰ دلار از دست داد. در این حمله یک هکر از ناسازگاری بین توکن های غیرتورمی ERC-20 با STONK و قراردادهای هوشمند Balancer سوء استفاده کرد.

در مجموع در این سه هک بزرگ ۲۶ میلیون دلار از پلتفرم‌های دیفای به سرقت رفت، البته بخش بزرگی از آن بازگردادنده شد ولی آسیب پذیری این بخش مالی هم به وضوح مشخص شد.

در پایان ConsenSys نتیجه می‌گیرد جامعه دیفای به توسعه استراتژی‌های خود برای مقابله با این حملات ادامه می‌دهد ولی این چنین حوادثی به خصوص در حوزه فناوری‌های نوظهور مانند دیفای اجتناب ناپذیر است.

فراموش نکنید اگر شما هم در زمینه کشت سود و توکنیزاسیون بیت کوین تجربه یا سوالی دارید می‌توانید از طریق کوین نیک با دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع: cointelegraph