باگ یا مشکلی که در قراردادهای سریع پلتفرم یام «Yam Finance» به‌وجود آمد باعث شد قراردادهای آن به صورت دائمی بسته شود و ۷۵۰٫۰۰۰ دلار از توکن‌های Curve از دسترس خارج شود. متعاقب آن ارزش بازار یام از ۶۰ میلیون دلار در طی ۳۵ دقیقه به صفر رسید و ارزش‌ توکن‌های آن از ۱۶۷ دلار به ۱۴ دلار سقوط کرد. در ادامه این مطلب در مورد این باگ در پلتفرم یام بیشتر صحبت خواهیم کرد.

یام یک پروتکل کشت سود (yield farming) است که توکن‌های آن با هدف برابری با دلار از طریق کاهش یا محدود کردن عرضه طراحی شده است. این پلتفرم که در روز سه‌شنبه راه‌اندازی شده بود، تنها دو روز پس از آغاز حیات به مرگ نزدیک شد.

پلتفرم یام که قرار است یک استیبل کوین مانند مکانیسم امپل فورث (Ampleforth) باشد، با ایجاد قراردادها یا از بین بردن عرضه بر اساس قیمت توکن روی ۱ دلار ثابت باشد. اما باگ یا مشکلی که در عملکرد قراردادها (rebase function) وجود داشت باعث شد، با هر کال پس از اولین کال به صورت تصاعدی میزان عرضه ۱۰ به توان ۱۸ بار افزایش یابد. این امر منجر به ورود بیش از اندازه توکن‌های جدید به بازار شد، بسیار بیشتر از آنچه که باید وجود داشته باشد.

باگ در پلتفرم یام

سقوط ارزش یام بر اثر کشف باگ در عملکرد قراردادهای هوشمند

این مطلب راهم مطالعه کنید: علت افزایش ترافیک پلتفرم های دیفای در ماه‌ های اخیر چیست؟

به گفته کرانژ (Cronje) توسعه دهنده و بنیانگذار این پلتفرم این باگ منجر به ۳ اشکال مهم در پروتکل شده است. این مسئله توسط مکانیسم دیگری که یام برای متعادل کردن قیمت توکن از آن استفاده می‌کرد ترکیب شده است.

عملکرد rebase همچنین برای اطمینان از اینکه قیمت منعکس کننده عرضه به روز شده است در استخر yCRV / YAM تا حداکثر ۱۰ درصد لغزش می‌فروشد. درآمد حاصل از فروش و توکن‌های YAM باقی مانده به قرارداد خزانه‌داری پروژه ارسال می‌شود.

اما از آنجایی که وجود اشکال در عملکرد rebase  باعث به‌وجود آمدن مقدار بسیار زیادی توکن YAM و ارسال آن به قرارداد خرانه‌داری شد، الان اکثر توکن‌ها را در اختیار دارد. به این معنی که تعداد توکن های YAM موجود در بازار برای رسیدن به حد نصاب کافی نیست.

مشکل دیگر سیستم حاکمیت آن است که نیاز به درصدی از کل توکن‌ها برای حل مشکل به مدت ۱۲/۵ ساعت دارد.

به این ترتیب هم سیستم حاکمیت و هم خزانه داری با مشکل مواجه شده و نمی‌توان به آن‌ها دسترسی داشت. از آنجایی که مشکل عملکرد rebase را نمی‌توان بدون دسترسی به سیستم حاکمیت برطرف کرد، بنابراین این امر از نظر تئوری به منزله مرگ این پروژه یا حداقل از بین رفتن توکن‌ها قراردادهای هوشمند موجود در آن است.

البته مدیران پلتفرم یام با درخواست از جامعه دیفای و پیشنهاد پاداش به ماینرها در تلاش هستند تا بتوانند سیستم حاکمیت یام را دوباره به‌دست بیاورند تا از مرگ آن جلوگیری کنند. بروک المور (Brock Elmore) هم‌بنیانگذار یام اعلام کرده است در حال حاضر توسعه‌دهندگان این پلتفرم در حال انتقال آن به نسخه YAM 2.0 هستند.

شما هم اگر اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید می‌توانید از طریق سایت یا شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: cointelegraph و coindesk