رونق بخش غیرمتمرکز مالی یا دیفای (DeFi) در ما ژوئیه به اوج خود رسید به طوری که ارزش بازار بخش دیفای به بیش از ۴/۴ میلیارد دلار رسید و با توجه به استقبال جهان از این بخش آینده درخشان‌تری برای آن پیش بینی می‌شود. داده‌های جدید نشان می‌دهد حجم ترافیک مهم‌ترین پلتفرم‌های دیفای مانند Uniswap  و Compound   به بالاترین میزان خود در ماه ژوئیه رسیده است.  در ادامه مطلب درباره علت افزایش ترافیک پلتفرم های دیفای در ماه‌ های اخیر صحبت می‌کنیم.

افزایش ترافیک پلتفرم های دیفای

تحلیل داده‌های وب که توسط SimilarWeb انجام شد تایید می‌کند حجم ترافیک ورودی پلتفرم‌های محبوب دیفای مانند Aave، Compound و MakerDAO از اوایل ماه‌های آوریل و مه رو به افزایش است.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل این افزایش حجم ترافیک مربوط به معرفی فاز بیکن چین (Beacon Chain) اتریوم ۲ درست پیش از ۵ سالگی این پلتفرم در ۳۰ ژوئیه باشد.

در ماه آوریل، پلتفرم Compound، بیش از ۸۰٫۰۰۰ ترافیک روزانه را ثبت کرده بود که این عدد در ماه ژوئن به ۴۸۰٫۰۰۰ و در ماه ژوئیه به ۵۴۰٫۰۰۰ افزایش یافت. اما بررسی داده‌های به‌دست آمده از پلتفرم مساری (Messari) نشان می‌دهد Uniswap بیشترین ترافیک را در بین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به دست آورده است.

در ماه ژوئیه ترافیک Uniswap از ۹۰٫۰۰۰ بازدید روزانه به بیش از ۱/۴ میلیون بازدید افزایش یافت. این افزایش ترافیک نشان‌دهنده علاقه روز افزون به اطلاعات دیفای است چرا که داده‌ها نشان می‌دهد بازدیدهای Uniswap در واقع ریدایرکت شده از آدرس Uniswap.Exchange بودند.

این در حالی است که Uniswap.Exchange در ماه ژوئن ۹۶۰٫۰۰۰ بازدید داشت این مقدار در ماه ژوئیه به ۵۰۰۰ کاهش یافت. البته این کاهش فعالیت با روند فعلی بازار ارزهای دیچیتال مرتبط است که با افزایش قیمت بیت کوین و اتریوم، شاهد افت فعالیت در بخش دیفای هستیم.

افزایش ترافیک پلتفرم های دیفای

افزایش ترافیک پلتفرم های دیفای در ماه ژوئیه

این مطلب راهم مطالعه کنید: کنفرانس های آنلاین حوزه ارز دیجیتال در ماه اوت سال ۲۰۲۰

چه چیزی باعث این افزایش شده است؟

براساس این گزارش، پلتفرم‌های دیفای از نظر افزایش نقدینگی و تولید محصول از رشد نسبی برخوردار بوده‌اند.  به عنوان مثال، رشد Compound مستقیماً با روند افزایش توکن COMP این پلتفرم مرتبط است که در ماه آوریل آغاز به کار کرد و در ژوئن وارد بازار معاملات شد.

یکی دیگر از دلایل افزایش فعالیت مربوط به افزایش قیمت‌های ارزهای مهمی مانند بیت کوین و اتر است که تجربه نشان داده است، باعث افزایش علاقه به استفاده از پلتفرم‌های غیرمتمرکز مالی می‌شوند.

در مورد پلتفرم Balancer، شاخص رشد آن مربوط به راه‌اندازی پلتفرم استخراج نقدینگی آن در اوایل ماه ژوئن است که ترافیک آن را از ۷۰۰۰ بازدید در ماه مه به ۹۵٫۰۰۰ بازدید روزانه در ماه ژوئن افزایش داده است.

شاید یکی دیگر از عوامل قابل توجه مربوط به تنظیم آیین نامه و رعایت قوانین است. در ماه ژوئن پلتفرم Uniswap پرونده‌های مالی خود را به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده امریکا تسلیم کرد که منجر به افزایش سرمایه‌گذاری نزدیک به ۱۱ میلیون دلار روی این پلتفرم شد.

از دیگر دلایل می‌تواند به پروژه‌های بلندپروازانه دیفای مانند Aave و Augur است که در آینده نزدیک قرار است راه‌اندازی شود.

البته طبق این گزارش رشد بخش غیرمتمرکز مالی همچنین با چالش‌هایی مانند کلاهبرداری توکن Asuka همراه شده است که صدها هزار دلار از دارایی سرمایه‌گذاران ربوده شد. اما تاثیر زیادی در روند صعودی توجه و مشارکت در بخش دیفای نگذاشت.

آیا شما با پلتفرم‌های غیرمتمرکز مالی یا همان دیفای آشنایی دارید؟ فراموش نکنید می‌توانید تجربه‌ها و نظرات خود در حوزه بازار ارزهای دیجیتال و بلاک چین را از طریق کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: zycrypto