بسیاری از افراد روی رمزارزها، مخصوصا رمزارز بیت کوین سرمایه گذاری کرده‌اند و برای آن ارزش بسیاری قائل هستند اما آیا این افراد باید نگران خاموش یا نابود شدن ناگهانی شبکه‌ی بیت کوین باشند؟ آیا امکان خاموش شدن ناگهانی بیت کوین وجود دارد؟ برای دریافت اطلاعات بیشتر با کوین نیک همراه باشید.

شبکه بیت کوین بیش از یک دهه است که به قدمت خود باقی مانده و از بین نرفته است. البته این مسیر برای رمزارز بیت کوین، راحت و بدون دردسر نبوده و در این راه، افراد بسیاری قصد خراب کردن وجهه‌ی بیت کوین و پایین آوردن آن را داشته‌اند. حال، در زمانه‌ای قرار داریم که پیش بینی کردن آینده‌ی بیت کوین، غیر ممکن است و راه‌های بسیاری برای منتهی شدن سرنوشت بیت کوین وجود دارد اما آیا خاموشی یا مرگ، می‌تواند یکی از آن‌ها در نظر گرفته شود؟

در این مطلب به بررسی نکات کلیدی زیر خواهیم پرداخت:

  • بیت کوین در طول بیش از ۱۰ سال گذشته، به صورت ۲۴/۷ پابرجا بوده و روند خود را حفظ کرده است.
  • بیش از ۱۰٫۰۰۰ گره‌ی بیت کوین در سراسر جهان پخش شده است.
  • دولت‌ها می‌توانند بیت کوین را ممنوع کنند اما نمی‌توانند آن را بُکشند یا نابود کنند.

بیت کوین بیش از یک دهه است که با افراد بدبین دست و پنجه نرم می‌کند. زمانی که ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) برای اولین بار، بزرگترین ایده زندگی خود را با دنیا به اشتراک گذاشت، مردم با شور و اشتیاق زیادی نسبت به آن رفتار نکردند و در واقع بازخورد آن‌ها نسبت به ایده‌ی مخترع بیت کوین، انتقاد آمیز و منفی بود و آن‌ها راهی را به جز شکست برای ایده‌ی ناکاموتو متصور نمی‌شدند.

اما از آن زمان تا به حال، پروتکل بیت کوین به شدت بهبود یافته است و صدها و هزاران شرکت بزرگ و کوچک بر اساس بیت کوین تاسیس شده‌اند. با این حال، انتقاد عمومی نسبت به بیت کوین همچنان باقی مانده و از بین نرفته است. این در حالی است که در این مدت، تمام افراد سرشناس، از اقتصاد دانان، بانک دارها، مدیران سرمایه و دارایی گرفته تا افراد سلبریتی، درباره بیت کوین صحبت کرده و نظر خود را در مورد آن به گوش جهانیان رسا‌نده‌اند که در این میان، مرگ اجتناب ناپذیر بیت کوین در صحبت همه این افراد مشترک بوده است.

حالا بیش از یک دهه از خلق بیت کوین گذشته و نرخ هش ۱۱۵ بر ثانیه و حدود ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه بازار، همه و همه با بیت کوین به دست آمده است اما انتقادها در مورد این رمزارز، همچنان ادامه دار هستند. با در نظر گرفتن تمامی این موارد، بیت کوین در حال حاضر به روند پر از پستی و بلندی خود ادامه می‌دهد و هم‌اکنون می‌توان گفت که بیش از هر زمان دیگری، قابل اعتماد‌تر است.

چه چیزی می‌تواند بیت کوین را از بین ببرد؟

هر تلاش برای کنترل کردن یا نابود کردن یک شبکه کامپیوتری (محاسباتی) Open Source، غیر متمرکز و توزیع شده، مانند بیت کوین، نیازمند یک عملیات جهانی و بزرگ است و باید به وسیله چندین کشور به صورت همزمان انجام شود.

با این که رخ دادن چنین اتفاق و عملیاتی ممکن است، اما وضعیت ژئوپولیتیک جهان امروز آنقدر از هم گسیخته و جدا است که فکر انجام چنین کاری غیر ممکن به نظر می‌رسد. با همه این تفاسیر، احتمال انجام شدن چنین عملیات بزرگی برای نابود کردن بیت کوین، صفر نیست و استراتژی‌ها و برنامه‌های کمی وجود دارند که می‌توانند بیت کوین را از بین ببرند.

یکی از این استراتژی‌ها، حمله‌ی ۵۱ درصدی نامیده می‌شود. این حمله زمانی رخ می‌دهد که یک موجودیت مخرب، کنترل بخش عمده‌ای از نرخ Hash شبکه را به دست بگیرد و به طرز مؤثری سیستم را از آن خود کند. حمله‌های ۵۱ درصدی، یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین حمله‌ها و تهدید‌هایی است که می‌تواند علیه بیت کوین انجام بگیرد.

آقای Jimmy Song که سابقه زیادی در کار توسعه‌ی بیت کوین دارد، درباره این موضوع این چنین می‌نویسد:

تولید متمرکز شده‌ی لوازم و تجهیزات ماینینگ (استخراج)، می‌تواند به نتایج بدی منجر شود اما سناریو خطرناک‌تر، نگرانی در مورد متمرکز سازی قدرت Hash است. خصوصا اگر یک شرکت بتواند بیش از نیمی از قدرت Hash روی شبکه را کنترل نماید.

بیایید هزینه انجام چنین عملیاتی برای خاموش شدن ناگهانی بیت کوین را در نظر بگیریم. در زمان نگارش این مطلب، هزینه انجام چنین عملیاتی که بتوان با آن حمله ۵۱ درصدی را اجرا کرد، بیشتر از نیم میلیون دلار در هر ساعت است. این میزان، تنها هزینه‌ی توان محاسباتی و کامپیوتری عملیات را شامل می‌شود. حال، تصور کنید که خرج‌های متفرقه و راضی کردن فارم‌ها و استخرهای ماینینگ بزرگ برای پیوستن به چنین عملیاتی می‌تواند چقدر هزینه در بر داشته باشد.

علاوه بر این، عمل استخراج بیت کوین برای سودآور بودن، باید بیش از یک ساعت ادامه داشته باشد که نتیجه می‌گیریم هزینه ۵۵۶٫۰۰۰ دلاری برای هر ساعت، کمترین میزان ممکن خواهد بود و هزینه‌ها قطعا بیش از این مقدار خواهد شد. فرد حمله کننده و مهاجم، همچنین باید تمام این نیازها و موارد را بدون این که کسی متوجه شود، برآورده نماید. از آن جایی که بیش از ۱۰٫۰۰۰ گره بیت کوین در سراسر جهان وجود دارند، تقریببا غیر ممکن است که حمله ۵۱ درصدی را دور از چشم این تعداد، پیش برد.

به محض این که اخطار این حمله‌ در جهت خاموش شدن ناگهانی بیت کوین در رسانه‌های اجتماعی بپیچد، بسیاری از کاربران نسبت به فروش دارایی‌های خود اقدام می‌کنند. حال، در این وضعیت جمع کردن سرمایه ۵۵۶٫۰۰۰ دلاری برای انجام دادن عملیات حمله، با وجود افت و خراب شدن بازار، سخت و سخت‌تر نیز می‌شود. علاوه بر این، حتی ممکن است توسعه دهندگان اصلی بیت کوین، پیش از این که سناریو حمله آغاز شود، پروتکل را برای اتفاق آینده، آماده نمایند.

در نتیجه خیلی سریع همه چیز مشخص می‌شود که این حمله یک ریسک بی تاثیر است؛ حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که فرد مهاجم، می‌خواهد شبکه را برای سود در دست بگیرد. اما چه می‌شود اگر هدف اصلی و تنها هدف آن‌ها از حمله، نابود کردن شبکه بیت کوین باشد و فکر به دست آوردن سود را نیز نکنند؟ در این حالت، حمله ۵۱ درصدی همچنان راه مناسبی برای پیشروی نیست. درست است که بدون شک قیمت بیت کوین در این دوره زمانی با افت مواجه می‌شود اما شبکه بیت کوین می‌تواند به راحتی از پس چنین تهدید‌هایی بربیاید و با گذشت زمان به روال عادی خود بازگردد.

بیشتر بخوانید: فعالیت شرکت های اپل، گوگل و فیسبوک برای رقابت با بیت کوین

آیا امکان ممنوع شدن بیت کوین وجود دارد؟

البته که امکان رخ دادن چنین اتفاقی وجود دارد. هیچ چیزی نمی‌تواند جلوی تنظیم کنندگان را در هر کشوری از منع کردن استفاده از بیت کوین بگیرد. در صورتی که هر گونه موردی خلاف قوانین مشروط یک کشور گزارش شود، تنظیم کنندگان می‌توانند راه‌هایی را برای محدود کردن بیت کوین و سخت کردن شرایط کار با آن پیدا کنند و با هر راه ممکنی جلوی آن می‌ایستند.

اما آیا ممنوعیت و موانعی که تنظیم کنندگان برای بیت کوین وضع می‌کنند، می‌تواند باعث از بین رفتن بیت کوین شود؟ قطعا این گونه نیست. این اقدام تنظیم کنندگان قطعا می‌تواند تاثیراتی را به صورت کوتاه مدت برروی قیمت بیت کوین بگذارد اما شبکه‌ و پروتکل بیت کوین به قوای خود باقی خواهد ماند و کار خود را ادامه خواهد داد.

برخی از افراد حرفه‌ای و کاربلد در زمینه رمزارز و بیت کوین، مانند نویسنده The Bitcoin Standard، یعنی آقای Saifedean Ammous، پیش از این اعلام کرده‌اند که ممنوع شدن برترین رمزارز دنیا، می‌تواند تاثیر مثبتی در زمینه سازگاری (یک پدیده اجتماعی که با نام Streisand effect نیز شناخته می‌شود) آن داشته باشد. این بدان معنی است که اقدام به ممنوعیت، مخفی کردن یا سرپوش گذاشتن برروی چیزی، در نهایت باعث می‌شود تا توجه‌ افراد بیشتری نسبت به آن جلب شود و علاقه عمومی نسبت به آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

رقابت با آلت‌ کوین چطور؟

به صورت تئوری ممکن است اما احتمال رخ دادن چنین اتفاقی بسیار کم است. موفقیت و شهرت بیت کوین، اساسا به دلیل برتری فنی آن نسبت به سایر رمزارزهای موجود در بازار نیست. بسیاری از افراد ممکن است بر سر این موضوع بحث کنند که بیت کوین از نظر فنی نسبت به دیگر رمزارزها در بازار، برتر نیست و رمزارزهای دیگری وجود دارند که ویژگی‌های بهتری شامل حال آن‌ها می‌شود. به عنوان مثال، سرعت بالاتر انجام تراکنش‌ها یا انعطاف پذیری بالاتر، می‌توانند از جمله‌ این موارد در نظر گرفته شوند.

اما در انتها باید بگوییم که قضیه‌ی ارزش بیت کوین، در مکان و جایگاه دیگری قرار گرفته است. بیت کوین کمیاب‌ترین موجودی، بیشترین سازگاری و بالاترین ضریب امنیتی را در بین رمزارزها در بازار دارد. اثرات شبکه‌ی بیت کوین هم‌اکنون قدرتمندترین است که همین قضیه به آن برتری دست نیافتنی و قابل توجهی نسبت به دیگر رقبا می‌دهد.

به عبارت دیگر، تنها راهی که برترین رمزارز در تمام دنیا نابود می‌شود، منسوخ شدن آن است و تنها راه منسوخ شدن بیت کوین، منسوخ کردن ویژگی‌های مالی و خواص آن است. برای رخ دادن چنین اتفاقی، دولت‌ها باید دست از ارز کلاسیک و سنتی بردارند و یک استاندارد جدید برای پول دیجیتال خود بسازند. در حال حاضر، حتی با در نظر گرفتن پول دولتی، بیت کوین استوارترین پول درون بازار است.

کاربران همچنان BTC می‌خواهند

بیت کوین دارای لایه‌های فراوانی بسیاری است و در مقابل طیف بسیاری از حملات، مقاوم نشان می‌دهد. به بیان ساده‌تر، شبکه بیت کوین نمی‌تواند به هیچ عنوان، خاموش، نابود، هک یا کنترل شود. برای از بین رفتن بیت کوین، بهتر است ایده‌ها و دلایل طبیعی را در نظر بگیریم؛ به عنوان مثال، زمانی که مردم از استفاده از آن دست بکشند و به سراغ گزینه‌های بهتر و با ارزش‌تر در بازار بروند. اما در حال حاضر، رمزارز بیت کوین با تسخیر و سلطه‌ی ۶۴ درصدی بازار، حرف اول را می‌زند.

نظر شما در مورد رمزارز بیت کوین و راه‌های نابودی یا خاموش شدن آن چیست؟ آیا روزی بیت کوین به وسیله فرد یا افرادی از بین می‌رود؟

منبع: Cryptobriefing