شاید ویرس کرونا مهمترین چالش یک دهه اخیر جهان باشد، اما موضوع تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین بدون تردید مهمترین چالش قرن محسوب می‌شود. با توجه به اینکه هر نوع انرژی ارزش بسیاری بالایی برای سیاره زمین دارد و سیستم حمل و نقل جهان از سوخت فسیلی به سمت انرژی الکتریکی و استفاده از شبکه برق حرکت می‌کند، آیا استفاده از فرآیندهایی مانند بیت کوین که نیاز به مصرف انرژی بالایی دارند صحیح است؟ در این مقاله از کوین نیک قصد داریم رابطه بیت کوین و تغییرات اقلیمی را بررسی کنیم تا ببینیم آیا بیت کوین می‌تواند کره زمین را از تغییرات آب و هوایی نجات دهد؟

بیت کوین و تغییرات اقلیمی

امروزه بیت کوین و فناوری بلاکچین در همه امور از جمله خدمات مالی، زیست محیطی، اجتماعی و دولتی تبدیل به یک واژه فراگیر شده است، در واقع کارشناسان اعتقاد دارند، بیت کوین در آینده سیستم‌های مالی را به کلی تغییر خواهد داد.

با وجود اینکه همه از مزایای بیت کوین در سیستم‌های مالی صحبت می‌کنند، اما وقتی صحبت از انرژی ‌می‌شود، بیت کوین شهرت درخشانی در این زمینه ندارد، چرا که برای فعالیت شبکه بلاکچین و استخراج بیت کوین تعداد زیادی کامپیوتر باید همواره فعال باشند و برق مصرف کنند.

در سال گذشته به خصوص پس از واکنش‌های جهانی به صحبت‌های گرتا تونبرگ (Greta Thunberg) دختر نوجوان سوئدی که به سیاستمداران دنیا در مورد خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی و بحران‌های محیط زیست هشدارها داد، بحث مضر بودن یا نجات بخش بودن بیت کوین بیش از پیش بالا گرفت.

این که شما بیت کوین را یک سیستم مصرف کننده انرژی بدانید یا نه به دیدگاه شما بستگی دارد، اما طرفداران بیت کوین ممکن است به این نکته اشاره کنند که طبق تحقیقات موسسه (Bitwise Asset Management) پلی استیشن خیلی بیشتر از بیت کوین انرژی مصرف می‌کند. اما تغییر ساختار مالی جهان مهمتر است یا انجام بازی FIFA20؟

کاهش قیمت بیت کوین به علت شیوع بحران کرونا که در هفته‌های اخیر اتفاق افتاد سوال‌های تازه‌ای را در مورد جایگاه بیت کوین در جهان مطرح کرد. بیت کوین همواره به عنوان طلای دیجیتال شناخته می‌شود و از آنجایی که تقریبا غیر وابسته به سیستم‌های مالی جهانی فعالیت می‌کند، به نحوی خانه امن سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود. اما بحران ویروس کرونا باعث شد حتی بیشتر از بورس سهام سقوط کند. با توجه نوسانات اخیر بیت کوین اقتصاد‌دان‌ها و کارشناسان مالی با این سوال مواجه شدند که «اگر بیت کوین را نمی‌توان به عنوان طلای دیجیتال استفاده کنیم، پس در واقع بیت کوین به چه دردی می‌خورد؟»

بیشتر بخوانید: تاثیر ویروس کرونا بر استخراج بیت کوین و آینده آن

برخی‌ها اعتقاد دارند که جایگزینی تدریجی بیت کوین به عنوان یک دارایی با نرخ بازگشت بالا، هزینه‌های مخصوص به خودش را هم خواهد داشت: این هزینه در حقیقت همان پیدا کردن یک راه برای هماهنگی با بقیه سیستم‌ مالی جهانی است.
در واقع عده‌ای از طرفداران ارزهای مجازی و دیجیتال بر این باور هستند که تنها مقداری زمان نیاز است تا سرمایه‌گذاری‌های سازمانی و دولتی به سمت بیت کوین سرازیر شود. در واقع هر چه این شبکه بیشتر با سیستم‌های مالی جهانی تنظیم شود، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیشتری در زمینه ارزهای دیجیتال ایجاد خواهد شد.

اما در مقابل برخی‌ها اعتقاد دارند طرفداران بیت کوین خیلی خوشبینانه به این موضوع نگاه می‌کنند و سهامداران و سرمایه‌گذاران بزرگ اجازه نخواهند داد با سرازیر شدن سرمایه‌ها به سمت بیت کوین دارایی‌های آن‌ها در سایر سیستم‌های مالی به خطر بیفتد.

یکی از بزرگترین صندوق‌های بازنشستگی در ایالات متحده که نخواست نامش فاش شود به کوین‌دسک (CoinDesk) گفته است: «چیزهایی مانند بیت کوین در سبد سرمایه‌گذاری ما جایی ندارد.»

مت هوگان (Matt Hougan)، رئیس تحقیقات جهانی در شرکت مدیریت دارایی Bitwise گفت: «در زمینه بیت کوین و ارزهای دیجیتال، در زمینه موضوعات زیست محیطی گاهی اوقات سوالاتی مطرح می‌شود، اما بسیار نادر است. می‌توانم بگویم شاید از هر ۲۰ سوال یک سوال جدی در این زمینه پرسیده می‌شود.»

با این وجود هوگان پذیرفته است که موضوع زیست محیطی بدون تردید بسیار حائز اهمیت است و انتظار دارد بیشتر در این زمینه مطالعه و تحقیق شود.

با توجه به آتش‌سوزی‌های جنگل در استرالیا و کالیفرنیا و همچنین شهرت جهانی گرتا تونبرگ ) می‌توانیم بگوییم اهمیت مسائل زیست محیطی در سال ۲۰۲۰ وارد دوران جدیدی شده است. با این وجود اما به راحتی می‌توانیم بگوییم اغلب جامعه بزرگ بیت کوین خیلی به مسائل زیست محیطی اهمیت نمی‌دهند.

تاثیر بیت کوین در تغییرات اقلیمی

بیت کوین و تغییرات اقلیمی

مخالفت حامیان محیط زیست با فعالیت بیت کوین

با وجود اینکه به نظر می‌رسد جامعه بیت کوین خیلی هم به مسائل زیست محیطی اهمیت نشان نمی‌دهد، اما می‌توانیم شباهت‌هایی بین جامعه هواداران مسائل زیست محیطی، اجتماعی دولتی (ESG) با جامعه بیت کوین مشاهده کنیم. هر دو جامعه روند رو به رشدی دارند و هر دو می‌توانند به عنوان جناح‌های تندرو و افراطی توسط بخش اصلی خدمات مالی تلقی شوند.

اگر چه بخشی از جامعه (ESG) ارزش بلاکچین در توسعه زنجیره تامین جهانی را می‌دانند اما حسن نیتی نسبت به خود بیت کوین نشان نمی‌دهند.

لورن کامپر (Lauren Compere) رییس سهامداران شرکت (Boston Common Management) می‌گوید نسل هزاره (Millennials ) نسبت به جزئیات مسائل بسیار حساس و دقیق هستند و تمایل دارند حتی مسیر تولید یک تی‌شرت را بدانند یا به کمک نرم افزارهای ردیابی آن را دنبال کنند.

آقای کامپر می‌گوید: به عنوان یکی از طرفداران جامعه ESG فکر می‌کنم، نسل جدید و هم نسل‌های گرتا تونبرگ به دنبال پاسخ به این سوالات هستند که چگونه چیزی مانند بیت کوین می‌تواند در اکوسیستم فعلی قرار بگیرد؟ و چه تاثیری روی تغییرات اقلیمی دارد؟ آیا باعث نجات زمین خواهد شد یا به نابودی آن کمک خواهد کرد؟

برت وی‌من (Brett Wayman) معاون اجرایی شرکت سرمایه گذاری (Envestnet) می‌گوید: «من فکر می‌کنم مشکلات اقلیمی بیت کوین را مجبور می‌کند تا خودش را مطابقت دهد. در حال حاضر من فکر می‌کنم که عوامل زیست محیطی بسیار تاثیرگذار هستند. همچنین من فکر می‌کنیم بیت کوین یک سرمایه‌گذاری جذاب است. اما از نظر مصرف انرژی بیت کوین طوری طراحی شده است که هر روز باید انرژی بیشتری برای استخراج و به دست آوردن بیت کوین مصرف شود.»

مارتین وزر (Martin Vezer) مدیر تحقیقات شرکت (Sustainalytics) در این باره می‌گوید: «وقتی یک ارز متکی بر فرایند استخراج است، نگرانی‌های زیست محیطی در مورد منشا انرژی برق آن وجود دارد، در حال حاضر اکثر نیروگاه‌ّها بر مبنای سوخت فسیلی کار می‌کنند.

بنابراین سوال اساسی سرمایه‌گذاران این است که آیا کریپتوکارنسی کالایی است که باعث ایجاد ارزش می‌شود؟ در روندها احیر شاهد این موضوع هستیم که بسیاری از افراد روی خرید و فروش کوتاه مدت ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند در واقع آن‌ها ترجیح می‌دهند روی شانس خود در کوتاه مدت شرط بندی کنند تا اینکه یک سرمایه‌گذاری بلند مدت داشته باشند. مطمئنا برخی‌ها از این بخت آزمایی سود بردند، اما برخی دیگر هم سرمایه خود را از دست داده‌اند.

آقای وزر اضافه می‌کند: «سرمایه‌گذاران مسئولیت‌پذیر معمولا به جای خرید و فروش کوتاه مدت به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت با نسبت ارزش مشخص می‌گردند. آن‌ها قبل از اینکه چیزی را به سبد سرمایه‌گذاری خود اضافه کنند، خطرات زیست محیطی و اجتماعی آن را می‌سنجند.

بیت کوین و تغییرات اقلیمی

بیت کوین و انرژی های تجدید پذیر

بیت کوین و انرژی های تجدیدپذیر

با وجود اینکه در تمام این مطلب به این موضوع اشاره شد که بیت کوین یک سیستم مصرف کننده انرژی است و می‌تواند خطرات زیست محیطی داشته باشد، اما داده‌ها نشان می‌دهد که نزدیک به ۷۵ درصد از انرژی لازم برای استخراج بیت کوین از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود.

اغلب استخراج کنندگان بیت کوین به دنبال ارزان‌ترین منبع انرژی می‌گردند و معمولا از یک منبع ثابت انرژی استفاده نمی‌کنند. جالب است بدانید نیمی از استخراج کنندگان بیت کوین در جهان در شهر سی‌چوان (Sichuan) چین قرار دارند. این شهر از انرژی آبی (hydropower) قابل توجهی برای تامین برق برخوردار است.

قابل حمل بودن دستگاه‌های استخراج بیت کوین این امکان را فراهم می‌آورد تا از انرژی‌های به ظاهر تلف شده از استخراج نفت استفاده شود. برای مثال در چنین مواردی، از سوختن گاز به دام افتاده در جو توسط برج‌های شعله ور سوخته می شود زیرا برای تصرف و حمل و نقل ارزش آن به نظر نمی رسد.

استیو باربر (Steve Barbour) موسس شرکت (Upstream Data) که در زمینه استخراج بیت کوین در بخش نفتی کانادا فعالیت می‌کند، از استخراج بیت کوین به عنوان یک ماشین محافظت از منابع طبیعی (conservation machine) نام برده است.

گازهای خروجی انرژی یک ژنراتور را تامین می‌کند که دستگاه‌های ماینینگ به آن وصل شده است. باربر می‌گوید: «این کار برای یک شرکت نفتی هزینه نسبتا اندکی دارد به خصوص وقتی که به نرخ بازگشت سرمایه بیت کوین در آینده توجه کنیم.»

باربر به کوین‌دسک گفته است که Upstream Data با همکاری منابع طبیعی کانادا مشغول سرمایه‌گذاری در زمینه استخراج بیت کوین است. بابر می‌گوید: «آنچه که ما به کمک استخراج بیت کوین انجام می‌دهیم موجب کاهش ورود متان به جو می‌شود. این موضوع با نگاه محافظان زیست محیطی نسبت به بیت کوین تفاوت دارد.»

بیشتر بخوانید: استفاده از بلاک چین برای کاهش گرسنگی جهانی

با وجود اینکه طرفداران بیت کوین اعتقاد دارند به کمک انرژی‌های اتلاف شده می‌توانند از مصرف بی اندازه انرژی توسط دستگاه‌های ماینر جلوگیری کنند. مارتین واین‌اشتاین (Martin Wainstein) یکی از اعضای پروژه اقلیمی در کاناادا (Yale Open Climate project) و از حامیان فناوری بلاک چین و کریپتوکارنسی می‌گوید: «هنوز نمی‌توان به طور قطع نسبت به پاک بودن بیت کوین مطمئن باشیم

اگر چه جامعه بیت کوین تلاش می‌کند خودش را یک سیستم پاک نشان دهد و در استفاده از انرژی‌های تلف شده برای استخراج بیت کوین بسیار خلاقانه عمل کرده است، اما آنچه واضح است بیت کوین به صورت عمده به نحو دیگری فعالیت می‌کند و از کنترل خارج شده است. من فکر می‌کنم مشکلات اقلیمی و تغییرات آب و هوایی که در یک قرن اخیر دچار آن هستیم موجب می‌شود بیت کوین خودش را با این شرایط تنظیم کند.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا بیت کوین به اندازه کافی خلاقانه عمل می‌کند که بتواند تغییرات اقلیمی زمین را نجات دهد یا انرژی که برای تولید و استخراج بیت کوین مصرف می‌شود می‌تواند به نابودی سریع‌تر زمین کمک کند؟

منبع: cryptonewmedia