شرایط قانون‌ گذاری ارز دیجیتال در کانادا و برخورد دولت‌، بانک‌ها و شرکت‌ها در خصوص تکنولوژی بلاک چین و ارز دیجیتال در کانادا را در این مطلب از کوین نیک بخوانید.

قانون‌ گذاری ارز دیجیتال در کانادا

نام کشور به انگلیسی Canada
پایتخت اتاوا (Ottawa)
مساحت ۹,۹۸۴,۶۷۰ کیلومتر مربع
جمعیت ۳۷,۷۴۲,۱۵۴ نفر
زبان انگلیسی، فرانسوی
واحد پول دلار کانادا (CAD)
قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال قانون‌ گذاری شده
پرداخت با ارز دیجیتال به عنوان ارز دیجیتال غیر مجاز
ICO مجاز
قوانین ضد پول شویی برای ارزهای دیجیتال قانون‌ گذاری شده
استفاده از ارزهای دیجیتال مجاز شامل مالیات
استخراج ارز دیجیتال مجاز شامل مالیات

موقعیت کشور

کانادا کشوری در شمال قاره آمریکای شمالی است و به عنوان دومین کشور پنهاور جهان از نظر مساحت شناخته می‌شود. همچنین مرز مشترک کانادا با ایالات متحده آمریکا، طولانی‌ترین مرز زمینی در جهان است. پایتخت کانادا اتاوا است و تورنتو، بزرگ‌ترین شهر این کشور محسوب می‌شود.

حکومت کانادا یک دموکراسی پارلمانی فدرال و پادشاهی مشروطه است. پر جمعیت‌ترین شهر‌های کانادا، تورنتو، موترآل و ونکوور هستند. به دلیل هم مرز بودن با کشور آمریکا، بخش بزرگی از مردم جهان در امتداد مرز جنوبی کشور سکونت دارند. همچنین این موقعیت باعث شده تا روابط اقتصادی گسترده‌ای میان آمریکا و کانادا حکم‌فرما باشد و به عنوان بزرگ‌ترین رابطه اقتصادی جهان شناخته شوند.

تولید ناخالص داخلی این کشور در مجموع به رقم ۱٫۸۲۰ تریلیون دلار می‌رسد.

توضیحات قانون‌ گذاری ارز دیجیتال در کانادا

کانادا اجازه استفاده از ارزهای رمزنگاری شده را به مردم داده است. هرچند، ارزهای رمزنگاری شده به عنوان پول قانونی شناخته نمی‌شوند. همچنین قوانین مالیاتی کانادا، روی تراکنش‌های ارزهای دیجیتال هم اجرا می‌شوند. آژانس Canada Revenue Agency مشخص کرده است که ارزهای رمزنگاری شده به عنوان کالا شناخته می‌شوند و استفاده از آن‌ها برای پرداخت محصولات و سرویس‌ها باید به عنوان معامله داد و ستد کالا محسوب شوند.

آیا می‌توان از ارز دیجیتال در کانادا استفاده کرد؟

کانادا به کاربران ارزهای دیجیتال، استفاده از این نوع ارزها را داده است. طبق صبحت‌های فرمانداری کانادا در خصوص ارزهای دیجیتال، مردم می‌توانند با استفاده از رمزارزها به خرید محصولات یا سرویس‌های اینترنتی بپردازند و استفاده از این ارز در فروشگاه‌هایی که ارزهای دیجیتال پذیرفته می‌شود، منعی ندارد. همچنین می‌توان در این کشور به خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی‌ اشاره کرد. اما کاربران باید در نظر داشته باشند که ارزهای دیجیتال به هیچ عنوان به عنوان ارز رسمی و قانونی این کشور شناخته نمی‌شوند. تنها دلار کانادا است که به عنوان ارز قانونی این کشور به رسمیت شناخته شده است.

مالیات ارزهای دیجیتال در کانادا

قوانین مالیاتی کانادا، روی تراکنش‌های ارزهای دیجیتالی هم محاسبه می‌شوند. این قوانین به ۳ دسته تقسیم شده‌اند.

۱. پرداخت‌ها در ارزهای دیجیتال

طبق اعلام دولت کانادا، محصولات و سرویس‌هایی که با ارزهای دیجیتال خریداری می‌شوند، باید به عنوان مالیات درآمد فروشنده محاسبه شوند. جایی که ارزهای دیجیتال برای خرید سرویس یا محصول مورد استفاده قرار می‌گیرند، قوانین تراکنش‌های داد و ستد پایاپای (Barter Transactions) روی آن‌ها اعمال می‌شود. در این قانون، کالاها یا خدمات به صورت مستقیم و بدون واسطه، با کالا یا خدمات دیگر مبادله می‌شوند و در این بین، مال یا پول دیگری برای مبادله مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

برای مثال، می‌توانید برای خرید یک فیلم، از ارزهای دیجیتال استفاده کنید. زمانی که این خرید انجام می‌شود، مالیات، در درآمد فروشنده آن فیلم محاسبه می‌شود. مقدار این مالیات، با توجه به ارزش آن فیلم به دلار کانادا محاسبه می‌شود.

۲. تجارت در ارزهای دیجیتال

همانطور که گفته شد، ارزهای دیجیتال به عنوان کالا تحت قوانین کانادایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین، با توجه به گفته‌های دولت، زمانی که هر فرد مالیات خود را پرونده‌سازی کرد، باید تمامی ضررها و سودهای به دست آمده از طریق خرید و فروش ارزهای دیجیتال را اعلام کند. نتیجه هرگونه سود یا درآمد حاصل از ارزهای دیجیتال، می‌توانند یک درآمد یا سرمایه مشمول مالیات برای مالیات‌دهنده باشند.

۳. استخراج ارزهای دیجیتال

استخراج ارزهای رمزنگاری شده می‌تواند به عنوان یک تجارت پرسود یا سرگرمی شخصی انجام شود. اگر مالیات دهنده به منظور فعالیت‌های تجاری به استخراج می‌پردازد، درآمد حاصل از این تجارت باید به عنوان درآمد سالانه مالیات دهنده محاسبه شود. چنین درآمدی به عنوان فهرست اموال این اشخاص در پایان هر سال ثبت می‌شوند.

قوانین ضد پولشویی در قانون‌ گذاری ارز دیجیتال در کانادا

در سال ۲۰۱۴، ارزهای مجازی، که بیت کوین هم شامل آن‌ها می‌شود، به عنوان مشاغل خدمات پولی به منظور پول شویی معرفی شدند. طبق نتیجه وضع این قانون، شرکت‌هایی که سر و کارشان با ارزهای مجازی و دیجیتالی است، باید کسب و کار خود را در مرکز تحلیل تراکنش‌ها و گزارشات اقتصادی کانادا ثبت کنند. این قانون همچنین در صرافی‌های ارز دیجیتال خارج از کانادا که به شهروندان داخل کانادا سرویس ارائه می‌دهند هم اعمال می‌شود.

همچنین این قانون باز کردن حساب‌هایی را که ارتباط مستقیم با ارزهای دیجیتال دارند ممنوع کرده است. با وضع این قانون، کانادا به اولین کشوری تبدیل شد که قوانین و مقررات ارزهای دیجیتال در زمینه مبارزه با پولشویی را به ثبت رسانده است.

قوانین اوراق بهادار

در سال ۲۰۱۷، مدیران اوراق بهادار کانادا، در بیانیه‌ای اعلام کردند که قوانین و الزامات اوراق بهادار این کشور، روی عرضه اولیه سکه (ICO) و عرضه اولیه توکن (ITO)، منابع مالی سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال و مبادلات ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها، اجرایی می‌شود.

قانونی شدن صرافی‌های ارز دیجیتال در کانادا

پس از بروزرسانی‌های انجام شده در خصوص قوانین پولشویی و قانون تامین مالی ترورسیم، صرافی‌های ارز دیجیتال در کانادا با رفع ایرادات و اتخاذ قوانین جدید در چارچوب کاری خود، حالا به صورت کاملا قانونی می‌توانند به فعالیت خود تحت شرکت‌های تامین کننده خدمات پولی، به فعالیت خود ادامه دهند.

این قانون برای هر ۲ شرکت‌های داخلی و خارجی که تمایل به خدمات دهی به مشتریان این کشور دارند، کاربرد دارد. اما برای این منظور، این صرافی‌های ارز دیجیتال باید در مرکز معامله‌های مالی و تجزیه و تحلیل گزارش‌های کانادا (FINTRAC) ثبت نام و از قوانین آن تابعیت کنند.

همچنین تمامی معامله‌های بیش از ۱۰٫۰۰۰ دلار کانادا که در این صرافی‌ها انجام می‌شوند، باید به این سازمان گزارش شوند.

اولین ETF اتریوم جهان توسط قانونگذاران کانادایی تأیید شد

شرکت Purpose Investments قرار است اولین ETF (صندوق قابل معامله در بورس) اتریوم جهان را راه‌اندازی کند. شرکت مدیریت دارایی Purpose Investments مستقر در تورنتو در اطلاعیه مطبوعاتی ۱۶ آوریل، اعلام کرد از رگولاتوری اوراق بهادار کانادا برای راه‌اندازی اولین ETF اتریوم در جهان مجوز گرفته است. این اتفاق دو ماه پس از آن رخ داد که کمیسیون اوراق بهادار انتاریو (OSC) در ماه فوریه، به ETF بیت کوین این شرکت چراغ سبز نشان داد.

۱۰ شرکت‌ برتر کریپتو و بلاک چین در کانادا:

  • Bitswitf Technology Solustions
  • HerbornSoft
  • Bransmiths Labs
  • ITM House
  • Aversanlabs
  • Blockstream
  • Aion
  • Decentral Inc
  • OneLedger
  • Vanvex Group

مهم‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال در کانادا

  • Bitbuy
  • Bitvo
  • MyBtc
  • Kraken
  • Ndax
  • Coinfield
  • Coinsqure

منبع: loc.gov