چند روزی می‌شود که بیت کوین به دیوار ۹٫۳۰۰ دلار تکیه داده، اما این موضوع باعث نشده تا مانعی برای رشد سریع کاردانو باشد. این آلت کوین در ۲۴ ساعت گذشته ۳۰٪ رشد داشته و در تمام صرافی‌های ارز دیجیتال معروف با هجوم حجم خرید بسیار بالایی روبه‌رو شده است.

رشد سریع کاردانو موجب شده بیت کوین ساتوشی ویژن (BSV) جایگاه ششم را از دست بدهد و یک رتبه نزول کند.

داده‌های سایت Messari’s OnchainFX و CoinMarketCap حکایت از این دارند که کاردانو به رتبه ششم ارزشمندترین ارزهای دیجیتال رسیده است. حجم بازار کاردانو در زمان نوشتن این مطلب چیزی حدود ۳/۹۲ میلیارد دلار است، تقریبا ۵۰۰ میلیون دلار بیشتر از ساتوشی ویژن.

رشد سریع کاردانو

هفت ارز دیجیتال ارزشمند جهان

با درنظر گرفتن این نکته که کاردانو در بین ده ارز دیجیتال بالای جدول تنها رمزارزی است که در وضعیت پامپ (Pumping) است، طبیعی است که از رقبایش پیشی بگیرد.

علت رشد سریع کاردانو چیست؟

تحلیلگران معتقدند علت این حرکت قدرتمند کاردانود در ۲۴ ساعت گذشته و به‌طور کل در چند هفته اخیر تنها یک چیز است. لوک مارتین تحلیلگر ارز دیجیتال شبکه CNN درباره تحلیل جدول ارزهای دیجیتال نوشته است:

کاردانو و تزوس دو ارز دیجیتالی هستند که در یک سال گذشته حجم قابل توجهی پامپ داشته‌اند. این دو ارز دیجیتال یک نقطه مشترک دارند: اختصاص سهام (Staking) و تایید تراکنش‌ها (Baking).

البته مارتین به به‌روزرسانی شبکه شلی (Shelley)، که وابسته به به‌روزرسانی اتریوم ۲.۰ است نیز اشاره کرده است.

بیشتر بخوانید: آیا در آینده بلاک چین کاردانو جایگزین اتریوم خواهد شد؟

شلی تمرکززدایی شبکه کاردانو را از طریق استیکینگ ADA انجام می‌دهد. استکینگ به این معنی است که یک کاربر ارز دیجیتالش را به یک نود اختصاص دهد و در قبال پردازش انجام شده پاداش دریافت کند. البته هنوز استیکینگ کاردانو امکان‌پذیر نیست، اما احتمالا تا آخر این ماه استیکینگ کاردانو آغاز شود.

سرمایه‌گذارانی که حجم زیادی کاردانو خریده‌اند به‌نظر می‌رسد قصد دارند ارزهایشان را استیکینگ کنند و همین امر موجب شده تا ارزش کاردانو افزایش یابد.

اگر بخواهیم از نقطه نظر تکنیکال به این موضوع نگاه کنیم، به‌طور قطع نمی‌شود گفت دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد. هرچه کاردانو با سرعت زیادی حرکت می‌کند، تحلیلگران بسیار کند واکنش نشان می‌دهند.

اما داده‌های درون بلاکچینی و همچنین صرافی‌ها حاکی از این است که کاردانو هنوز هم جای رشد دارد، علیرغم اینکه از ابتدای سال ۲۰۲۰، ۲۵۰٪ رشد داشته است.

طبق گزارش‌های تحلیلگران بلاکچین، پنج تا از هفت شاخص کاردانو در وضعیت گاوی (روند صعودی بازار را نشان می‌دهد و نشان‌دهنده بازاری است که در آن اعتماد سرمایه‌گذاران افزایش می‌یابد و به امید افزایش قیمت در آینده به افزایش سرمایه‌گذاری می‌پردازند) قرار دارند. این پنج شاخص‌ به شرح زیر هستند:

  • رشد ارزش شبکه: شاخصی است که رشد بلاکچین کاردانو را نشان می‌دهد
  • سودآوری: شاخصی است که میزان سودآوری دارندگان کاردانو را نشان می‌دهد.
  • قیمت هوشمند: یک قیمت تلویحی است که توسط داده‌های سفارش مشخص می‌شود.
  • ناهمترازی حجم تقاضای خرید: نسبت تقاضای خرید و فروش را نشان می‌دهد.
  • مومنتوم بازار آینده: تقاضا، حجم و قیمت بازار ارز دیجیتال را نشان می‌دهد.

منبع: NEWSBTC